Noen som har SUA eller har hørt om det??

Sienna3

Gift med forumet
Jeg fikk vite på UL at jeg har SUA, dvs. at det bare er en arterie og ikke to i navlestrengen.
Vanligvis har vi en vene (som transporterer avfallstoffer bort) og to arterier (som tilfører næring). Siden jeg hare har en arterie kan dette gå utover veksten til babyen, men det trenger ikke å gjøre det. Lurer på om andre har det samme eller har hørt om noen som har det? Gyn sa det var 1,5-3 % som fikk påvist dette.

oi, hørtes jo litt skummelt ut[:-] regner med du får tett oppfølging ang veksten til baby da. Har dessevrre ingen erfaring med det. Aldri hørt om heller. 

Vet dessverre ikke annet enn at jeg fikk beskjed om at jeg hadde bare to og det skulle være tre[8|]...
Men så på neste ul,så fant de tre[8|] Så.....jeg håper den siste har rett[:)] Hun viste meg alle tre på skjermen da,så mener jeg synes jeg så dem selv[:)]
Men vil tro du får skikkelig oppfølging videre,så de følger med vekst ol.... men det de sa til meg,var at det mest sannsynelig ikke hadde noen betydning.....bare at de måtte følge ekstra mere med....

beklager....men ble ikke noe godt svar dette her....jeg fikk i allefall beskjed om at jeg ikke måtte bekymre meg....

Det jeg vet, er at det ikke er noen krise med bare én arterie. Sålenge man er klar over det, bruker det å gå helt strålende. Mulig du får en marginalt mindre baby enn oss andre, men det tar de jo fort igjen når de begynner å drikker melk [:)]

ORIGINAL: Kleo79

Det jeg vet, er at det ikke er noen krise med bare én arterie. Sålenge man er klar over det, bruker det å gå helt strålende. Mulig du får en marginalt mindre baby enn oss andre, men det tar de jo fort igjen når de begynner å drikker melk [:)]

Takker for svar [:)] De samme svarene har jeg fått [:)] Får ultralyd nå hver 4.uke med vekstkontroll, det er betryggende [:)]

Aldri hørt om før.. men dytter for deg [:)]

ORIGINAL: Sienna3

Jeg fikk vite på UL at jeg har SUA, dvs. at det bare er en arterie og ikke to i navlestrengen.
Vanligvis har vi en vene (som transporterer avfallstoffer bort) og to arterier (som tilfører næring). Siden jeg hare har en arterie kan dette gå utover veksten til babyen, men det trenger ikke å gjøre det. Lurer på om andre har det samme eller har hørt om noen som har det? Gyn sa det var 1,5-3 % som fikk påvist dette.

hei sienna3!
Jeg har det samme som deg, og fåt tett oppfølging :-) Var på UL senest i dag og alt bra med lillegull...er 30 uker, og hun vokser som hun skal....
skal tilbake i uke 33 for å se om hun fortsetter i samme voksetempo.... i mitt tilfelle er arterien til gjengjeld dobbelt så stor som den skal være. Men du må huske at i mange tilfeller finner de ikke ut av at der bare er en arterie før etter fødsel, og ungene er friske og raske. Legen min har gått igjennom all anatomi på ungen og alt er normalt. Ha sa at det ikke var noe grunn til bekymring og at de som har dette tilfellet får tett oppfølging..... Lykke til videre:) Send pm om du lurer på noe... (jeg er ikke ekspert selv, men er avslappet i forhold til det...)

ORIGINAL: heider

ORIGINAL: Sienna3

hei sienna3!
Jeg har det samme som deg, og fåt tett oppfølging :-) Var på UL senest i dag og alt bra med lillegull...er 30 uker, og hun vokser som hun skal....
skal tilbake i uke 33 for å se om hun fortsetter i samme voksetempo.... i mitt tilfelle er arterien til gjengjeld dobbelt så stor som den skal være. Men du må huske at i mange tilfeller finner de ikke ut av at der bare er en arterie før etter fødsel, og ungene er friske og raske. Legen min har gått igjennom all anatomi på ungen og alt er normalt. Ha sa at det ikke var noe grunn til bekymring og at de som har dette tilfellet får tett oppfølging..... Lykke til videre:) Send pm om du lurer på noe... (jeg er ikke ekspert selv, men er avslappet i forhold til det...)

Takk for det! [:)] Det er utrolig godt å høre! [:)] Har fått beroligende ord fra både lege og jordmor, så det er godt [:)]
Det er betryggende å høre at alt står bra til med deg og at vi får god oppfølging videre![:)] Masse lykke til videre du også! [:)]

Til deg som har fått vite at du har SUA på ultralyd og nå googler i vei og har havnet her på denne tråden: Jeg var deg for noen mnd siden - jeg var så bekymret at det tok alle krefter og det var det eneste jeg og samboeren min tenkte på i flere uker. Vi sørget for masse ekstra ultralydundersøkelser og søkte all tenkelig informasjon. Vi var så redde. Jeg vil skrive her for å si at vi nå har fått det fineste barnet i verden. Hun er helt frisk og helt fantastisk. Så ikke vær redd <3 Det ordner seg.

Back
Topp