Noen som har snakket med St. Olavs om vekt nylig?

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Har googlet litt om BMI grensen deres og erfaringer, men mange erfaringer er flere år gamle. Er det noen som har snakket med de nylig om dette?

Jeg blir nesten litt flau av å skrive dette, men etter vi fikk godkjenning fra de i 2012(!)(edit: vi var ikke godkjente, pga overvekt. Har fått vite dette i ettertid) så har vi fortsatt ikke vært i kontakt med de.. Dette fordi jeg måtte gå ned i vekt før forsøk og det har jeg ikke klart. 2013 ble et pauseår fra alt som heter prøving og det var veldig godt for oss og 2014 var jeg flink og gikk ned i vekt også gikk jeg opp igjen..

Nå er jeg igjen i gang med å gå ned i vekt og har hjelp av legen min. Neste gang jeg skal dit så tenkte jeg å spørre om hun kan høre med St. Olavs om veien videre og hvor mye jeg må gå ned.
Eller burde jeg ringe selv? Jeg har litt telefonangst og vet ikke hvor jeg skal begynne til de egentlig.

Også er det mange ting som jeg føler burde bli undersøkt igjen, slik som sædprøve har kun blitt tatt en gang og det var i 2009! Og jeg leste også at det må taes nye hiv og hepatitt prøver siden de ikke kan være over ett år gamle.

Føler nesten at vi er tilbake til start siden det har gått så lang tid, prøver er gamle og mye kan ha forandret seg.

Last edited:
Hei!
All ære til deg som hiver deg på dette igjen. De avbrøt mitt første forsøk etter egguttak siden jeg var to/tre kg over. BMI grensa deres er 32 nå, men jeg har hørt historier om folk som har klart å gå ned over 20 kg og manglet to eller tre og fått komme inn - men er usikker på om det var stolavs. Jeg fikk selv inntrykk om at de var ganske strenge på det når jeg var der...

Du og mannen må nok ta noen nye prøver siden det er tidsbegrensing på hvor lenge de er gyldige ja.

Det enkleste er vel bare å ringe dem og høre hva du må gjøre for å komme i gang igjen? Rett og slett si hvem du er, at dere var godkjent, men at du har brukt lengre tid på vektnedgangen enn planlagt og at du lurer på hva som må til for å komme igang igjen? Skjønner at det er en kjip telefon å måtte ta med telefonangst altså. Satt selv tre timer og mota meg opp før jeg ringte sist, og da var det bare fem mnd siden avbrutt forsøk :-) lykke til i alle fall :-)

Tusen takk for svar. Er det jeg var redd ja, at de er strenge. Forstår jo hvorfor vekt er viktig, men synd det må være slik for vekt trenger ikke ha noe å si hvis man er frisk og rask ellers.
Ja, jeg må nok bare ringe de. Takk for det :)

Maks under 32, men de ser helst at man er under 30. Men så lenge man har BMI under 32, så kan de ikke nekte oss.
Og jeg tror nok du kan spørre legen din om å snakke med St. Olav om veien videre. Antar at dere kanskje må ha ny henvisning fra gynekolog, siden det er gått så lang tid. Om man ikke har tatt i bruk hjelpen man er tilbudt innen 12 måneder, så heter det vel seg at man faller ut av systemet deres.
Ellers må det til nye prøver av dere begge. Vi var der i mai i fjor, og måtte levere nye prøver igjen i november/desember 2014 for timen vi skal ha denne uka.

Jeg hører til på Ullevål og fikk beskjed om at dersom vi ikke startet opp innen ett år måtte vi søke helt på nytt igjen. :(

Jeg fikk samme beskjed ang søknaden fra riksen. Den er bare gyldig ett år fra de har mottatt søknaden og man offisielt står i kø.

Men du, Demilo. Har du bedt legen om å sjekke blodsukkeret ditt? Kanskje det er litt høyt, og at du kan få begynne på metformin? Kan kickstarte vektnedgang. Ellers vil jeg anbefale lavkarbo, eller bare holde seg unna gluten. Ooooog innstallere en app som heter lifesum der du superenkelt kan følge med på hvor mye du spiser. Om du holder deg til den kan jeg love deg forrandringer. Alle jeg kjenner som har brukt den har blitt overrasket over hvor mye de har gått ned. Noen spiser rett og slett for lite og for feil.

Jeg er av de som spiser for lite, og har derfor alt for lav forbrenning, i tillegg til at jeg har PCOs som ikke hjelper på vektnedgang. Enig i at lavkarbo er fint. Selv kickstartet jeg 1. januar med to uker med den så beryktede suppedietten. Gikk ned 5 kg på to uker, (tok noen alternative løsninger), og er nå på lavkarbo.

Lykke til med både vektreduksjon og kommende IVF :)

(Og takket være signaturen din, har jeg nå Jurneys "Don't stop believin'" på hjernen :D )

Takk for svar :) Skal ta en prat med legen når jeg skal dit neste uke om evt hjelpemidler, har prøvd metformin før og jeg gikk ned noe da. Ellers følger jeg grete roede kosthold og legger inn alt jeg spiser der, lavkarbo har jeg prøvd før og jeg klarer det ikke:/ Men har gått ned 3 kg på to uker nå så jeg er i gang, er bare så langt til målet.
Men da virker det som om vi må søke på nytt da, så kanskje like så greitt å gjøre det ved neste time også så vi ikke kaster bort mer tid :)

Et lite spm; De regner et år fra man var på oppstartsamtale?
Usikker på det. Jeg tror ett år fra du får brev om godkjenning og innkalling til forsamtalen. Men spør for sikkerhets skyld.

Back
Topp