Noen som har skikkelig god peiling på HCG stigning???

AilOn

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
❁ Juliskatter 2026 ❁
Allright. Får vondt i magen av å skrive dette.
Jeg leser noen steder at HVG stigning skal dobbels annenhver dag i uke 7, mens på FURST står det at den skal dobbels hvert fjerde døgn etter 6000. Leser også at etter uke 8 så er det vanskelig å måle HCG. Jeg er 7+5.
Min lege har nok ikke fått memo, jeg har tatt prøver tre dager på rad, som viser stigning som ikke engang er halvdobling. Først sier han at tallene skal dobbels men i går sendte han meld med prøvesvar og skrev «viser stigning, det er bra». Så nå skjønner jeg ingenting.
Skal nå ta en ny prøve på mandag….

Mitt spørsmål - OM jeg bestiller ultralyd i dag, kan alt se «helt normalt ut» og fortsatt være noe galt? Eller vil vi se tegn på den lave hcg stigningen, om det er noe galt? (Feks at embryo er mye mindre enn det skal).
Blir helt gal av og ikke vite, og virker ikke som legen min har kompetanse nok til å uttale seg om noen ting her.

Jeg leser noen steder at HVG stigning skal dobbels annenhver dag i uke 7, mens på FURST står det at den skal dobbels hvert fjerde døgn etter 6000. Leser også at etter uke 8 så er det vanskelig å måle HCG. Jeg er 7+5.
Min lege har nok ikke fått memo, jeg har tatt prøver tre dager på rad, som viser stigning som ikke engang er halvdobling. Først sier han at tallene skal dobbels men i går sendte han meld med prøvesvar og skrev «viser stigning, det er bra». Så nå skjønner jeg ingenting.

Mitt spørsmål - OM jeg bestiller ultralyd i dag, kan alt se «helt normalt ut» og fortsatt være noe galt? Eller vil vi se tegn på den lave hcg stigningen, om det er noe galt? (Feks at embryo er mye mindre enn det skal).
Blir helt gal av og ikke vite, og virker ikke som legen min har kompetanse nok til å uttale seg om noen ting her.
Så kjipt at du ikke har fått et tydelig svar. Jeg kan dessverre ikke uttale meg om disse tallene, og vet ikke om du vil få noen tydelig svar på UL hvis du tar det i dag. Vondt å gå å ikke vite. Føler med deg! Håper det ordner seg og at alt viser seg å være bra. :Heartred

Kanskje du kan kontakte jordmor å spørre? Jeg personlig tror jeg hadde bestilt ul :) Kan ikke faget, men e de sier jo at abortrisikoen går ned om alt er normalt der, så da vil jeg kanskje tro at det eventuelt kan gi litt svar?
Krysser fingrene for deg, er så vondt å gå slik!

Kanskje du kan kontakte jordmor å spørre? Jeg personlig tror jeg hadde bestilt ul :) Kan ikke faget, men e de sier jo at abortrisikoen går ned om alt er normalt der, så da vil jeg kanskje tro at det eventuelt kan gi litt svar?
Krysser fingrene for deg, er så vondt å gå slik!

Har prøvd å kontakte jordmor, de er helt sprengt i kapasitet og har ikke tid til å snakke. Fikk feks ikke time til første kontroll før jeg er 15 uker.
Har allerede vært på en UL, der så vi ett benkende hjerte men lå noen dager bak det jeg trodde.
Så er det liksom litt å bruke 1600kr på en ultralyd og ikke føle seg noe tryggere etterpå likevel fordi jeg ikke vet om det faktisk vil vise noe eller ikke.. :bag:

Ikke akkurat en solskinnshistorie, men det er min erfaring med ultralyd og hcg..
Forrige graviditet var jeg på ultralyd samme dag som jeg tok hcg. Ting så bra ut på ultralyd, og hcg var normal. Tok ny hcg to dager etter, og den viste lav stigning. Blodprøvene mine ble sendt til to ulike leger, så legen som fikk svar på blodprøve nr 2 sa den var normal (fordi hun ikke hadde sett og sammenlignet med den første). Jeg slo meg til ro med det. Dro på ny ultralyd to uker etterpå, og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg 4 dager etter forrige ultralyd.. Jeg hadde riktignok blødninger de to gangene jeg var på ultralyd, så det var jo tegn til at ting ikke var som det skulle.
Håper ikke dette gjelder for deg :Heartred

*Sniker fra august-gruppen*
Min trofaste gynekolog ChatGPT sier dette:

I uke 7–8 slutter HCG å følge de klassiske “doblingstallene”. Det kan stige sakte, flate ut eller til og med falle litt – selv i friske graviditeter.
Dette er helt normalt og godt dokumentert i retningslinjer.

Kortversjon:
➡️ Etter ca. 6000–10 000 IU/L er HCG et ekstremt dårlig verktøy for å vurdere om graviditeten utvikler seg normalt.
➡️ Derfor bruker man ultralyd, ikke HCG, i uke 7+.

Du kan ta ultralyd i dag, og den kan være helt perfekt selv om HCG ikke stiger “pent”.

Og viktigst:

❗Hvis noe er galt på dette tidspunktet, vil ultralyd nesten alltid vise det.​

Ved 7+5 skal vi kunne se:
  • foster
  • tydelig CRL (lengde)
  • hjerteaktivitet
  • riktig størrelse på gestasjonssekk og plommesekk
Embryoets størrelse henger IKKE lenger tett sammen med HCG-stigning.
HCG kan være rar selv om embryo vokser helt normalt.

Har også hørt at HCG ikke er veldig betydningsfullt når du er såpass på vei. Med mindre man ser tydelig nedgang selvfølgelig. Tror UL er veien å gå altså..

*Sniker fra august-gruppen*
Min trofaste gynekolog ChatGPT sier dette:

I uke 7–8 slutter HCG å følge de klassiske “doblingstallene”. Det kan stige sakte, flate ut eller til og med falle litt – selv i friske graviditeter.
Dette er helt normalt og godt dokumentert i retningslinjer.

Kortversjon:
➡️ Etter ca. 6000–10 000 IU/L er HCG et ekstremt dårlig verktøy for å vurdere om graviditeten utvikler seg normalt.
➡️ Derfor bruker man ultralyd, ikke HCG, i uke 7+.

Du kan ta ultralyd i dag, og den kan være helt perfekt selv om HCG ikke stiger “pent”.

Og viktigst:

❗Hvis noe er galt på dette tidspunktet, vil ultralyd nesten alltid vise det.​

Ved 7+5 skal vi kunne se:
  • foster
  • tydelig CRL (lengde)
  • hjerteaktivitet
  • riktig størrelse på gestasjonssekk og plommesekk
Embryoets størrelse henger IKKE lenger tett sammen med HCG-stigning.
HCG kan være rar selv om embryo vokser helt normalt.

Har også hørt at HCG ikke er veldig betydningsfullt når du er såpass på vei. Med mindre man ser tydelig nedgang selvfølgelig. Tror UL er veien å gå altså..

Åååå at jeg ikke tenkte på å spørre ChatGPT, I min chat wrapped for 2025 har jeg tross alt brukt han som 38% fastlege. :hilarious:
Nå har de ikke ledig UL i dag likevel, men jeg bestiller en time neste uke.

Tusen takk for dette svaret. Håper ChatGPT har rett.

Åååå at jeg ikke tenkte på å spørre ChatGPT, I min chat wrapped for 2025 har jeg tross alt brukt han som 38% fastlege. :hilarious:
Nå har de ikke ledig UL i dag likevel, men jeg bestiller en time neste uke.

Tusen takk for dette svaret. Håper ChatGPT har rett.
Haha 38 % fastlege!! :laughing002

Ja, masse lykke til, tror og håper alt ordner seg! :Heartpink

Så kjipt. Jeg har opplevd noe lignende med dårlig utfall. Kan fortelle om det, med trigger warning :happy6 Ikke les hvis du/dere ikke ønsker.

Hadde en rar følelse en gang jeg var gravid. Var vel rundt åtte-ni uker. Hadde høy hcg men svak stigning mellom målinger. Jeg fikk ultralyd. Den viste foster som var minst en uke mindre enn det skulle vært. Hjertefrekvensen stemte bra med størrelsen. Men jeg visste når jeg testet positivt og det stemte virkelig ikke med størrelsen på fosteret. Gynekologen mente jeg skulle slå meg til ro med at alt så bra ut, at jeg bare var kortere på vei enn jeg trodde, og ba meg ikke tenke på HCG. Heldigvis hørte jeg ikke på gyn. Kjente inni meg at noe ikke stemte.

Fortsatte å være gravid to uker til. Fosteret vokste, men som sagt minst en uke bak skjema ift da jeg testet positivt. Jeg begynte å få kramper og blødning i uke 11. kom på ul, som viste at hjertet enda slo. Dagen etter fikk jeg ny ul og da ble pågående SA konstatert. Da hadde det kollapset husker jeg de sa. Stoppet så opp mer kramper og blødning, og et døgn etter måtte jeg få tabletter for å få gjennomført.

Håper selvsagt ikke dette skjer for deg. Men det er altså min erfaring med dårlig stigning på HCG.

Så kjipt. Jeg har opplevd noe lignende med dårlig utfall. Kan fortelle om det, med trigger warning :happy6 Ikke les hvis du/dere ikke ønsker.

Hadde en rar følelse en gang jeg var gravid. Var vel rundt åtte-ni uker. Hadde høy hcg men svak stigning mellom målinger. Jeg fikk ultralyd. Den viste foster som var minst en uke mindre enn det skulle vært. Hjertefrekvensen stemte bra med størrelsen. Men jeg visste når jeg testet positivt og det stemte virkelig ikke med størrelsen på fosteret. Gynekologen mente jeg skulle slå meg til ro med at alt så bra ut, at jeg bare var kortere på vei enn jeg trodde, og ba meg ikke tenke på HCG. Heldigvis hørte jeg ikke på gyn. Kjente inni meg at noe ikke stemte.

Fortsatte å være gravid to uker til. Fosteret vokste, men som sagt minst en uke bak skjema ift da jeg testet positivt. Jeg begynte å få kramper og blødning i uke 11. kom på ul, som viste at hjertet enda slo. Dagen etter fikk jeg ny ul og da ble pågående SA konstatert. Da hadde det kollapset husker jeg de sa. Stoppet så opp mer kramper og blødning, og et døgn etter måtte jeg få tabletter for å få gjennomført.

Håper selvsagt ikke dette skjer for deg. Men det er altså min erfaring med dårlig stigning på HCG.

Fy søren for en forferdelig opplevelse det må være å miste så nærme den magiske grense.

Men hvor dårlig stigning hadde du da, husker du det? For jeg leser så mye om at stigningen ikke skal være like høy i uke 8-9, og det er jo dette jeg blir så usikker på..

Jeg var jo på ultralyd i det jeg trodde var uke 6+2. Som han mente var 5 dager tidligere. Og det stemmer ikke fordi da må sædcellene ha overlevd 7 dager før befruktning. Men hadde ultralyd to dager etterpå og da sa ho ikke noe annet enn at det var «rundt 6 uker».. Så er det jo ikke heeelt nøyaktig rundt den tiden, og han fant ett hjerte som slo.

Hadde du symptomer?

Fy søren for en forferdelig opplevelse det må være å miste så nærme den magiske grense.

Men hvor dårlig stigning hadde du da, husker du det? For jeg leser så mye om at stigningen ikke skal være like høy i uke 8-9, og det er jo dette jeg blir så usikker på..

Jeg var jo på ultralyd i det jeg trodde var uke 6+2. Som han mente var 5 dager tidligere. Og det stemmer ikke fordi da må sædcellene ha overlevd 7 dager før befruktning. Men hadde ultralyd to dager etterpå og da sa ho ikke noe annet enn at det var «rundt 6 uker».. Så er det jo ikke heeelt nøyaktig rundt den tiden, og han fant ett hjerte som slo.

Hadde du symptomer?
Jeg husker ikke helt. Mulig det var fra 24.000 til 37.000 på tre dager. Noe sånt mener jeg. Da jeg mistet to uker ish etter HCG var på 37.000 var den på 25.000. Jeg hadde allerede to vellykkede svangerskap bak meg, så jeg kjente på meg at noe var galt. Bare en følelse. Ikke noe konkret. Bare var overbevist om at svangerskapet ikke kom til å vare, helt siden like etter positiv test. Så for meg var det nesten en lettelse da jeg endelig spontanaborterte, fordi jeg hadde null tro på at jeg kom til å ende opp med en baby. Selv om det var et ønsket svangerskap. Jeg er nå blitt uplanlagt gravid. Høres sikkert fælt ut, men det hadde gått helt fint for meg om jeg hadde mistet tidlig. Men kunne aldri tatt provosert abort. Jeg vet at jeg kommer til å bli like glad i barnet, dersom jeg ender opp med et barn igjen. Men jeg er tilbakeholden med å knytte meg, sikkert også pga tidligere opplevelser med å ha mistet. Vet at det blir lettere når magen kommer og jeg begynner å kjenne spark. Men akkurat nå må bare ukene gå og svangerskapet holde. Men jeg har ikke følelse av at jeg vil miste denne gang, som den gangen jeg hadde dårlig hcg-stigning.

siste HCG måling viser nedgang… Så da er det vel lite å tenke på.

Last edited:
Back
Topp