noen som har satt opp sparekonto til den lille ???

lykkeliten

Glad i forumet
jeg og min sambo, har satt opp en sparekonto til vår kommende baby :)
vi har i første omgang bestmt å ha fast trekk på 500 kr i mnd fram til barnet er 18 år. og så regnet jeg ut hvor mye det ville bli, og jaggu blir det 100000kr.
tenkte først på 1000 i mnd, men man vet jo aldri om man plutselig blir satt i økonomisk "krise" så greit å ikke overdrive med det første.

Vi skal inn på torsdag å få det ordnet.. Blir 500 kr her og i første omgang, ihvertfall frem til jeg får jobb, da øker vi nok til 1000.

Vi skal snakke med de for å få den SPERRET! Altså, penger inn, INGEN PENGER UT i 18 år, så vi ikke skulle "falle i fellen" for å bruke babyen sine penger.

ja det vi tenkte også. sperret til barnet er 18 år eller noe. sånn at h*n kan ta lappen eller kjøpe bil ,osv....... skal banne på at om 18år koster det en formue å ta lappen. det koster jo allerede en formue.
men greit å begynne i det små og heller øke senere.
merket hvor mye vi sleit da min sambo sluttet i en jobb og plutselig ikke fikk den andre . så greit å starte litt i det små.

vi sparer penger, men har satt av egen konto på min nettbank. vi setter inn pengegaver, men har ikke noe fast trekk som vi gir hver måned. vil heller hjelpe til med å kjøpe bil om så er, enn å se at 100 000 skulle renne bort i reise og dyrt stereoanlegg.

Vi ordnet en konto til sønnen vår så fort han hadde fått eget personnr. Og sparer 300kr i mnd. Pluss at det klirrer litt mynter i sparegrisen ganske jevnlig. Vi tenkte også å spare 500kr eller mer til å begynne med, men vi viste jo at vi ville ha fler barn og da må vi klare åå spare det samme til de. Vi har begge opplevd en del økonomisk idioti og uhell, så vi har sperret kontoen til han er 25 vi. Men vi kan sammen ta ut pengene tidligere hvis det skal bli bruk for det.

Vi kommer nok til å gjøre det samme denne gangen som sist.
Barnetrygd går inn på en egen konto (planen er å bruke den til bunad, førerkort etc) samt at mini får sin egen konto som vi setter inn sparegrispengene på.
Vi har ikke så voldsomt mye å gå på økonomisk nå, men det løser seg sikkert opp etterhvert. Da blir det kanskje litt mer sparing til barna.

ORIGINAL: Heidileidy

vi sparer penger, men har satt av egen konto på min nettbank. vi setter inn pengegaver, men har ikke noe fast trekk som vi gir hver måned. vil heller hjelpe til med å kjøpe bil om så er, enn å se at 100 000 skulle renne bort i reise og dyrt stereoanlegg.
Samme her,hehe[:D]

Heisann alle sammen!

Vet at alle som vil spare på konto til sine barn gjør det for barnas del og alt det der, og i beste meining.

Men jeg vil bare poengtere at det er en god del feller ute og går når man sparer til sine egne barn. Ja, jeg kaller det feller av en grunn. Og tenkte at jeg ville informere om det jeg så langt kjenner til.

*En bekjent av meg hadde foreldre som har spart barnetrygden for han, pluss satt inn sparepenger ved diverse anledinger og såklart konfirmasjonspenger. Dette resulterte i at han hadde akkurat så mye i formue at den dagen han ble student (han har alltid vært flittig, flink på skolen og skulle bli lege) så endte han med å få avslag på stipend med beskjed om at han var formuende, og måtte bruke av de pengene før han fikk rett på stipend.
I dette tilfellet hadde det etter min mening vært bedre om foreldrene hadde spart i sitt eget navn eller noe, og hjulpet han den dagen han trenger bil eller bolig eller hva det skulle være, og han fremdeles får stipend. Fyren ble rimelig forbanna, samme med foreldrene som har hatt gjennomsnittlige jobber og ikke hatt ekstra i alle år...

*Kontoen vil også bli sperret om man oversstiger ett visst beløp (usikker på hvor høyt det beløpet er, men det var i hvert fall i underkant av 80000 da jeg fikk min konto sperret etter en arv da jeg var "ung"), og da overtar overformynderiet disposisjonen over barnas konto.... Kjipt om man har spart opp til konfirmasjonen og skal kjøpe bunad til ens kjære barn og så er kontoen sperret av overformynderiet. Skjønt man kan få ut penger etter mye om og men og styr og ståk.. Men greit å vite!

*Også senere om barnet skulle komme i en situasjon som gjør at det i en periode trenger hjelp av nav, eller sosialen som vi gamle kaller det... Så vil de få beskjed om å bruke opp penger på å leige en hybel og til livsopphold, mens man som foreldre har vært flinke å spare til en f.eks fremtidig bolig...

...er som sagt mange slike små ting...

Selv er jeg av den oppfatning at jeg skal opprette en konto til mitt barn når jeg kan, og der skal vi sammen sette inn sparepenger og slikt, og h*n skal selv med egne øyne få se og lære litt av sparekunsten og oppleve gleden av at det stiger på kontoen, selv om det ikke er de svimlende høye summene (for en liten unge er jo hundre kroner faktisk ganske mye!)
Og den dagen h*n er så stor at h*n skal ha lappen eller bolig, så skal jeg stille opp og være med, hjelpe til med oppussing og kjøpe ting som trengs! Så har ikke dårlig samvittighet for at jeg kommer til å la barnetrygda og diverse gå inn på min konto av den grunn og går meg og barnet mitt til gode i sammen (men nå skal det nevnes at jeg er alenemamma og må nok de første årene la endel gå til lån og renter og diverse også da... men betyr ikke at jeg ikke skal gjøre verdens beste jobb som mamma av den grunn, i hvert fall skal jeg gjøre så godt jeg kan!! :-D )

vi sparer penger til ungene her, men bare 50kr mnd... for vi har ikke all verdens god økonomi, så da må vi heller prioritere bosted osv... [:)] Men 50kr mnd blir endel det også, og jeg synes det skal være likt for alle barna! vi hadde aldri klart å spare 3000kr mnd i sparing til barna...

vi sparer i barna sine navn, og det bekymrer meg ikke i det heletatt! Jeg synes barna skal lære seg å være økonomisk ansvarlig fra de er små, og ikke bare leve på å lure til seg ditt og datt ved å lure systemet! [;)]

ORIGINAL: Tåkeliten

Heisann alle sammen!

Vet at alle som vil spare på konto til sine barn gjør det for barnas del og alt det der, og i beste meining.

Men jeg vil bare poengtere at det er en god del feller ute og går når man sparer til sine egne barn. Ja, jeg kaller det feller av en grunn. Og tenkte at jeg ville informere om det jeg så langt kjenner til.

*En bekjent av meg hadde foreldre som har spart barnetrygden for han, pluss satt inn sparepenger ved diverse anledinger og såklart konfirmasjonspenger. Dette resulterte i at han hadde akkurat så mye i formue at den dagen han ble student (han har alltid vært flittig, flink på skolen og skulle bli lege) så endte han med å få avslag på stipend med beskjed om at han var formuende, og måtte bruke av de pengene før han fikk rett på stipend.
I dette tilfellet hadde det etter min mening vært bedre om foreldrene hadde spart i sitt eget navn eller noe, og hjulpet han den dagen han trenger bil eller bolig eller hva det skulle være, og han fremdeles får stipend. Fyren ble rimelig forbanna, samme med foreldrene som har hatt gjennomsnittlige jobber og ikke hatt ekstra i alle år...

*Kontoen vil også bli sperret om man oversstiger ett visst beløp (usikker på hvor høyt det beløpet er, men det var i hvert fall i underkant av 80000 da jeg fikk min konto sperret etter en arv da jeg var "ung"), og da overtar overformynderiet disposisjonen over barnas konto.... Kjipt om man har spart opp til konfirmasjonen og skal kjøpe bunad til ens kjære barn og så er kontoen sperret av overformynderiet. Skjønt man kan få ut penger etter mye om og men og styr og ståk.. Men greit å vite!

*Også senere om barnet skulle komme i en situasjon som gjør at det i en periode trenger hjelp av nav, eller sosialen som vi gamle kaller det... Så vil de få beskjed om å bruke opp penger på å leige en hybel og til livsopphold, mens man som foreldre har vært flinke å spare til en f.eks fremtidig bolig...

...er som sagt mange slike små ting...

Selv er jeg av den oppfatning at jeg skal opprette en konto til mitt barn når jeg kan, og der skal vi sammen sette inn sparepenger og slikt, og h*n skal selv med egne øyne få se og lære litt av sparekunsten og oppleve gleden av at det stiger på kontoen, selv om det ikke er de svimlende høye summene (for en liten unge er jo hundre kroner faktisk ganske mye!)
Og den dagen h*n er så stor at h*n skal ha lappen eller bolig, så skal jeg stille opp og være med, hjelpe til med oppussing og kjøpe ting som trengs! Så har ikke dårlig samvittighet for at jeg kommer til å la barnetrygda og diverse gå inn på min konto av den grunn og går meg og barnet mitt til gode i sammen (men nå skal det nevnes at jeg er alenemamma og må nok de første årene la endel gå til lån og renter og diverse også da... men betyr ikke at jeg ikke skal gjøre verdens beste jobb som mamma av den grunn, i hvert fall skal jeg gjøre så godt jeg kan!! :-D )

men jeg må si en ting: at så lenge barnet bor hjemme hos foreldrene og ikke borteboer så får man like mye fratrekk for foreldrenes formue! [;)]

Også må jeg og si at overformynderiet ikke er sååå ille som alle skal ha det til, jeg har ei veninne som hadde penger styrt av de, og hu fikk bruke penger til førerkort, bil, spesielle klær osv, men det måtte søkes om å være til fornuftige saker! [:)]

Til Wibe (jeg får ikke inn sånn firkant i ruta, er ganske ny her inne enda)

Er ikke snakk om å lure til seg ditt og datt ved å lure systemet. Vi bor i Norge, og vi betaler skatt og alt det der, og det er IKKE meningen at vi skal måtte spare og spike for at ungene skal gå på skole og kunne være selvstendige og studere den dagen de skal studere. Å få stipen og studielån mener jeg er en rettighet enhver borger i dette landet har, samme med sosialstønad om man trenger det i korte overgansperioder (ja, jeg har selv vært alvorlig syk i en periode, uten rettighet på sykepenger, og jeg har ingen skam i å si at jeg måtte få hjelp den gangen, og da er det veldig kjipt om foreldre igjen har spikt og spart for at det som skulle gå til eventuelt mitt framtidige hus eller leilighet går dit pepperen gror og jeg ikke senere når jeg ble frisk hadde mulighet til å få kjøpt det, om jeg hadde hatt foreldre som hadde kunnet spart til meg)

Jeg ville bare si det jeg har erfart ut fra egne erfaringer og venner og bekjente, og opplyse om det, sånn at man er klar over at det ikke er bare bare...

Angående formue... Ja, så lenge man sparer så betaler man formueskatt uansett om det står i ens eget navn eller barnet sitt navn. På den annen side så kan det være fornuftig (om det er snakk om større summer) å kanskje selv betale ned på lånet, ha mer til overs hver måned som man kan bruke på en bedre ferie til familien, eventuelt kan man jobbe litt mindre i en periode og være mer sammen med familien osv, og den dagen spiren trenger en større sum til f.eks innskudd på bolig eller det poden trenger hjelpe med en gave (da har de fleste, forhåpentligvis betalt så mye ned på en eventuelt bolig at man kan eventuelt ta opp litt lån selv uten problemer)
Vil bare si at det er tusen muligheter, men viktig at man er bevisst på det.

Og for meg og etter min mening så er det ikke å lære økonomisk ansvar om man vokser opp og det er komt inn større summer hver mnd på konto og en plutselig har en stor sum man bare kan disponere over. Som noen sa lenger oppe i tråden her at de ønskte ikke at pengene de sparte til ungene skulle gå til dyre stereoanlegg og feriereiser.

Her har dere litt info om sparing, overformynderiet og lånekassa [:D]

Den mindreårige og banken Sparer du i ditt barns navn, er det et par viktige spørsmål du bør kjenne til.
Overformynderiet
Sparer du mer enn 75 000 kroner kan overformynderiet begrense din rett til å disponere kontoen. Begrensningen gjelder ikke dersom sparingen er en gave fra deg. Ønsker du at dine innskudd på kontoen skal unntas overformynderiet, må du signere skjemaet "Erklæring om gave". Skjemaet ligger ved kontoavtalen når du oppretter kontoen i nettbanken. 
Lånekassen
For å få maksimalt stipend fra Lånekassen, må barnets formue ikke overstige 269 268 kroner (for 2010). Sparer du mer enn nevnte beløp i barnets navn, vil Lånekassen redusere beløpet.

Vi for vår del klarer ikke å spare 269 268 kroner til barnet er 18 år, så ser ikke det som noe problem [8D]

ORIGINAL: ilabom

Her har dere litt info om sparing, overformynderiet og lånekassa [:D]

Den mindreårige og banken Sparer du i ditt barns navn, er det et par viktige spørsmål du bør kjenne til.
Overformynderiet
Sparer du mer enn 75 000 kroner kan overformynderiet begrense din rett til å disponere kontoen. Begrensningen gjelder ikke dersom sparingen er en gave fra deg. Ønsker du at dine innskudd på kontoen skal unntas overformynderiet, må du signere skjemaet "Erklæring om gave". Skjemaet ligger ved kontoavtalen når du oppretter kontoen i nettbanken. 
Lånekassen
For å få maksimalt stipend fra Lånekassen, må barnets formue ikke overstige 269 268 kroner (for 2010). Sparer du mer enn nevnte beløp i barnets navn, vil Lånekassen redusere beløpet.

Vi for vår del klarer ikke å spare 269 268 kroner til barnet er 18 år, så ser ikke det som noe problem [8D]

hehe, nei vi klarer heller ikke spare så mye! [:D][8D]

Haha [;)]

Har ikke sparekonto til barna før de blir født.

Men eldstemann har en konto der det går inn 500,- i mnd fra meg, samt at vi setter inn bursdags- og gavepenger. Vi har brukt noe av den til å kjøpe bilstol og trille, altså "store ting" han trenger, ellers er det uaktuelt å ta noe fra den.

Har et ønske om å spare hele barnetrygden, men har ikke klart det hittil.

Nei, ikke gjort det enda, men der satte du meg på noe! Takk!
Mamma og Pappa gjorde det for meg, så jeg hadde 100' når jeg skulle ut og studere. Det var gode penger å ha. Har ikke studielån jeg! :)

vi kommer til å sette opp noe når barnet er født... [:)]

Vi har laget en konto til snuppa som står i mannen min sitt navn. Der har vi satt inn pengegaver og begynt å sette inn fast månedlig beløp.

Jeg hørte om konto hos Posten f.eks. Der kan man ha en konto som barnetrygden aut. går inn på. Den bør stå i foreldrenes navn pga det med overformynderiet, sa de der. Hvis det er snakk om å spare til barnet er 18 år var det lurt å overføre noen av pengene videre til et fond f.eks.

Den "beste" måten å spare til sine barn på er vel egentlig å betale ned gjeld på bolig og annet, slik at du kan hjelpe dem den dagen de skal etablere seg.

Våre barn skal ikke bare få alle sparepengene når de blir 18 år. De skal brukes til studier og etablering. Det koster mange penger å få eget sted å bo.

Jeg tror ikke jeg kommer til å ha noen sparekonto til barnet. Jeg legger av masse penger hver måned nå for å ha til den lille kommer. Jeg er flink til å spare penger selv, og synes det er greit å ha midler selv å disponere etterhvert som utgiftene øker med barnet. Vi har passe ok økonomi nå, men jeg vet den blir bedre om 3-4 år når jeg er helt ferdig med permisjonstid og turnustiden og kan begynne å jobbe som fullt autorisert.

Mine foreldre sparte aldri til oss 3 søsken. Når jeg spurte om dette sa dem at pengene vi fikk ble brukt etterhvert på ting vi trengte og ønsket oss.

Jeg oppretter sikkert en konto der venner og familie kan sette inn penger om de ønsker dette.

Back
Topp