Noen som har søkt om og overta deler eller hele fars permisjon?

Mummyme

Glad i forumet
Neste år, går jo fedrekvoten opp til 12 uker!
Syns det er rimelig sårt at dette ikke er valgfritt, byr på en del utfordringer til oss!
Mannen er selvstendignæringsdrivende, og hvis ikke jeg får tatt over deler eller hele hans permisjon
må vi ordne barnevakt til en baby på 7 mnd hver dag!! Sånn skal det da ikke være?

Det er veldig strenge krav for at mor skal få overta pappaens fedrekvote.. De eneste grunnene er vel at mor blir alenemor, at pappaen ikke har krav på fedrekvoten (ikke har opparbeidet seg rett), eller at han er så syk at han ikke kan ta vare på barnet....
Husk at fedrekvoten kan taes ut i løpet av 3 år og kan taes ut gradert f.eks med 1 dag i uka....

Vi har det sånn her også...så tenkte vi skulle søke om at jeg kan overta litt av hans permisjon. Han er elektriker og har fått et stort husprosjekt som starter samme måneden som jeg begynner på jobb igjen[&:] Har ikke vært i kontakt med NAV enda, men tenkte å stikke innom de til uka igjen eller noe... Kijpt å måtte miste mange permisjonsuker fordi pappan driver sin egen arbeidsplass liksom...

Jeg sier det igjen, dere vil IKKE få fedrekvoten overført til dere på slikt grunnlag!!!!!!!!! Fedrekvoten er et TILBUD om permisjon til PAPPAEN, om han velger å ikke ta den faller den bort.....

Det er så og si umulig å få overført fedrekvoten. Jeg søkte men fikk avslag, og jeg hadde jo en grunn. Enda gikk det ikke. 

Ja det er ikke bare fordeler med denne type deling. Det er problem for mange selvstendige næringsdrivende og for mange bønder feks..Det er ikke bare å få perm fra fjøs eller dyr for eksempel. Så jeg synes det burde være mulig å få til en overgang av ukene til mor med slike bakgrunner. Men det gjør det ikke...

Ja, 1 dag i uken ja! hehe, er ikke så enkelt gitt! men, vi skal søke! Har hørt om ei fra samme plass som fikk overta på grunnlag av dyrdrift så vi må bare prøve!

For at min mann skal få "fri" må han lønne en person, og den personen er vanskelig og få 1 dag i uken ja! Og det er ikke mulig 1 uke i slengen.. så for vår del sist, fikk mannen bare utbetalt beølpet sitt for fedre permisjon og mått jobbe hver dag, jeg måtte ut tidliger i jobb, og dette gjør jeg ikke igjen!

Jeg fikk overført fedrekvoten til meg men det er av grunner som er nevnt.
Han var fulltids student så han hadde ikke opparbeidet seg nok
Var ikke noe problem for oss å få den overført heller, trengte bare bekreftelse fra skolen hans

Jeg har fått fedrekvoten begge gangene, pga at vi begge er studenter. Vet ikke hvordan det er når man ikke har en "gyldig grunn".

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Derfor synes jeg permisjonsordningen burde endres! Ja til å selv velge hvem av mor og far som skal ta ut hva.

[:@]

Blir så irritert, skal mine barn da straffes for far en bonde og ikke kommunearbeider som kan ta seg 3 mnd fri??

Det er jo helt fjernt, tydlig at de som sitter og bestemmer tror at melka kommer fra fabrikken og
kjøttet fra kværna på fabrikken!

Det er store kostnader og ikke mulig ha fri i 3 mnd fra et gårdsdrift!

Neste år, går jo fedrekvoten opp til 12 uker!
Syns det er rimelig sårt at dette ikke er valgfritt, byr på en del utfordringer til oss!
Mannen er selvstendignæringsdrivende, og hvis ikke jeg får tatt over deler eller hele hans permisjon
må vi ordne barnevakt til en baby på 7 mnd hver dag!! Sånn skal det da ikke være?

Du har jo og krav på redusert stilling når du har barn under, eg tror det er ti år..det går jo kanskje an å kombinere litt..da trenger du ikke barnevakt hver dag, og du får jo litt penger, selv om det helt sikkert ikke er like mye som du ville fått i lønn..[:D]

Husk også at pappaen kan ta ut fedrekvoten i ferien!!! De fleste har jo noen uker ferie i løpet av et par år så der er en mulighet til å ta ut noen uker hvert år.. Så lenge regelverket er så strengt som det er så må man finne mulighetene og ikke bare se begrensningene...

ORIGINAL: Pearl

Jeg sier det igjen, dere vil IKKE få fedrekvoten overført til dere på slikt grunnlag!!!!!!!!! Fedrekvoten er et TILBUD om permisjon til PAPPAEN, om han velger å ikke ta den faller den bort.....

Dette stemmer ikke!! Jeg har fått overta 4 uker av pappa-permen. (Firmaet risikerer å gå konkurs hvis ikke da.. )

Du har jo og krav på redusert stilling når du har barn under, eg tror det er ti år..det går jo kanskje an å kombinere litt..da trenger du ikke barnevakt hver dag, og du får jo litt penger, selv om det helt sikkert ikke er like mye som du ville fått i lønn..[:D]

Jobber som leder i et stort firma så ikke opptimalt!

Men, skal ta saken videre! Jeg gir meg ikke.. Vi skal søke, hadde det vært 4 uker til far skulle det ha gtt greit, tatt det i ferien o.l men, ikke 12 uker! Det resulterer et tap på ca.70 tusen til oss..

ORIGINAL: S@ra

ORIGINAL: Pearl

Dette stemmer ikke!! Jeg har fått overta 4 uker av pappa-permen. (Firmaet risikerer å gå konkurs hvis ikke da.. )

Det finnes nok noen NAV kontor som viser litt skjønn, men som hovedregel gjør de det IKKE... Regelverket er helt klart på at eneste godkjente grunn for overføring er sykdom hos far som gjør at han ikke kan ta vare på barnet... Blir feil å si at det jeg skrev er feil, når din situasjon er et UNNTAK fra regelen...

jeg fikk overført farens til meg for ca 3,5 år siden og da var grunnen sykdom hos far...

Jeg fikk overført til meg fordi faren hadde vært sykemeldt lenge og begynt på rehab. penger, derfor mista han vel også retten på de da 10 ukene.

ORIGINAL: Mummyme

Ja, 1 dag i uken ja! hehe, er ikke så enkelt gitt! men, vi skal søke! Har hørt om ei fra samme plass som fikk overta på grunnlag av dyrdrift så vi må bare prøve!

For at min mann skal få "fri" må han lønne en person, og den personen er vanskelig og få 1 dag i uken ja! Og det er ikke mulig 1 uke i slengen.. så for vår del sist, fikk mannen bare utbetalt beølpet sitt for fedre permisjon og mått jobbe hver dag, jeg måtte ut tidliger i jobb, og dette gjør jeg ikke igjen!

Var det helt lovlig da, han jobbet OG fikk pengene for fedrekvoten?

Back
Topp