Noen som har råd?

Snooki

Bosatt på Babyverden
Januarskatter 2015
Noen som har baby som nekter å ta puppen?
Frøkna mi raaaaaser å fekter å klyper å hyler når jeg prøver å gi henne mat :( hun raser lenge å jeg blir så lei meg å sliten.
Hun kan noen få ganger ta tak å suge ett par sug å slippe den å hyle.
Hun vil liksom ikke feste seg å roe seg på puppen.
Har prøvd alle stillinger.
Kjøpte skjold her i går, men den funket ihvertfall ikke :/
Hun er 5 dager gammel å jeg får helt ondt i meg at hun hyler å gråter såååå mye i forbindelse med puppen :(

Hadde en sånn ferdig blandet morsmelkerstatning i skapet samt flaske, så vi varmet opp 50 ml å prøvde det her i morrest.
Hun tok tak i flaska med en gang å hivde i seg maten.
Nå ligger hun på brystet mitt å såver tungt å jeg gråter :(

Er så fortvilet. Hva skal jeg gjøre?
Makter ikke å "krangle" med babyen min :(
Er så sårt å se hun gråte sånn og være sulten.
Føler jeg misslykker helt her :(

Det kan jo virke som hun er veldig utålmodig, kanskje du kunne hatt hjelp av å bruke støtte/hjelpebryst? Da får hun litt mme ved puppen og får en positiv opplevelse av rask mat med puppen?
Du trenger en sonde som du teiper den ene delen av til brystet, og den andre delen ned i en kopp med mme.
Google hjelpebryst så ser du det..

Evnt andre ting er jo en sånn nesespray man kan få (resept - ting legen) for å øke/skynde opp utdrivelsen av melka..

Prøvd å håndmelke før du legger henne på brystet? Slik melken kommer med en gang?

Det kan virke som om produksjonen/utdrivelsen er litt sen, ja. Jeg kjøpte pumpe og ble overrasket over hvor lite jeg fikk ut de første dagene, selv om puppen var sprengt. Fikk tømt brystet en gang og da gikk alt mye lettere etterpå.

Last edited:
Ville prøvd å hånfmelke som der atår over.
Evt. Har melken kommer ordentlig i gang? Eller har du spreng/harde bryst ? Mi blir irritert når det er spreng og det fosser ut så hun ikke får sugd selv. Da må jeg tømme litt for at hun skal få til.
Andre ganger er hun bare ubestemsom,kavete og stressetm prøver å roe henne ned.

En stilling som fungerer for oss er å ligge i senga. Barnepleier på sykehuset hjalp litt til når hun Var sånn. Sa at tenk at babyen skal spise en burger. Hold puppen slik til den. Og hold hodet mot puppen. Av og til er det lettest hvis mannen holdet hodet til babyen og jeg tar puppen. Etter flere slike omganger er hun blitt roligere. I starten gråt jeg og var frustrert. Hun var frustrert ig mannen var frustrert... og hunden av aøl skrikingen. For hun blir sur når hun ikke får til. Nå har jeg taklet det bedre og hjelpe henne mer. Og evt. Bytter stilling. Gjør noe annet hvis ALT er feil. Skryter av henne når hun får til og snakker til henne når vi holder på. Dette får vi til sier jeg. Ikke det at babyen forstår. Men tonefall og styrken i det jeg sier hjelper henne og meg. Blir mer sikker.

Har dessverre ingen gode råd, da jeg fortsatt sitter å pumper hver gang hun skal spise, men jeg vet akkurat hvordan du har det og sitter og griner akkurat like mye som babyen :-) hehe

Har håndmelket og prøvd å pumpe litt først. Men ingen ting nytter :/
Har og fått sånn nesespray av jordmor for å åpne melkegangene, så det renner melk i det jeg tar den fram. Så er ikke det at melken ikke tilstede heller..
I dag har jeg pumpet å gidd melk, det har funket godt.

Skal på sykehuset på fredag på ammepoloklinikken, så håper på hjelp/tips da :)

Sikker på at det er utdrivningen som er sen da? Kan det være at den er kraftig, slik at hun vegrer seg fordi melken spruter ned i halsen?

Ammehjelpen.no har mye bra info.

Håper du får god hjelp på sykehuset, lykke til :)

Her fant jeg ut at mitt hovedproblem er små brystknopper. Jeg måttw fysisk dra i de for å gjøre de lenger så han fikk tak. Spesielt når brystet var sprengt. I tillegg er det er det lurt å håndmelke godt sånn at brystknoppen og areolaen ikke er så sprengt men lett å forme. Eller så er burger trikset over her veldig lurt. Form brystet etter munnens åpning. Men min gutt hater at man holder hodet så hvis du har ett slikt barn så fører det mere problemer en godt med seg med akkurat holdingen;)

Her fikk vi det til skikelig når han var 5 dager;) det kommer nok:)

Min viktigste erfaring på området, er at man må slutte å tenke at en SKAL amme uansett.. Det er faktisk ingen krise om man bestemmer seg for å heller gi mme. Jeg kjenner meg så veldig igjen i det du skriver, slik var det med meg og min nr 1 også. Herregud så mange tårer og så mye slit. I ettertid tenker jeg at jeg skulle ønske noen hadde ristet litt i meg allerede på et tidlig stadium og forklart meg at baby-tida er for verdifull til å bare streve med pupp og amming. Amming har helt klart mange fordeler (jeg ammet nr 2 og ammer nr 3), men slik jeg opplevde det med nr 1 ble livskvaliteten en helt annen etter at ei fornuftig helsesøster endelig ba meg "blande pulver og heller kose meg med babyen!" :) Det skal også nevnes at av mine to eldste barn, er det han som ble ammet til han var halvannet år som sliter mest med både eksem, astmatendenser og luftveisinfeksjoner. Hun som fikk erstatning fra hun var 6 uker har sluppet alt det der. :) Mener ikke å si at du skal gi opp nå, eller at amming ikke er bra. Det er helt sikkert det beste og enkleste. Men ikke slit deg ut! Ikke la ammehystetiet styre permisjonstiden din og overta for kosen. Sannsynligvis ordner det seg slik at du kan amme uten problemer, men det er ikke verdens undergang å gå over til flaske heller! :)

Var på ammepoloklinikken på st.olavs på fredag. Der hun selv fikk se og oppleve at lille IKKE ville ta venstre bryst. Vi prøvde alt men lille tar rett å slett ikke puppen.
Lille tar høyre bryst bra nå, så er blitt slik at jeg ammer på høyre og pumper venstre å gir det med flaske etter hun har tømt første puppen.

Jordmor sa at dette var en løsning som vi kunne gjøre for å holde i gang brystmelk og litt amming.

Så får vi se om melken holder seg og hvor lenge jeg orker.
Har på følelsen at jeg driver å mister melka på venstre der hun ikke ammer.

Last edited:
Klem ut litt først, begynner hun å hyle ta henne bort fra puppen, gå litt rundt med henne (for eksempel hold henne over skulderen din) for å roe henne, ha dempet belysning, stille, ikke stress eller snakk til henne. Legg deg ned i senga på et mørkt rom med henne ved siden av, evt prøv en mer behagelig stilling på ammeputa (tvillingstilling) så hun ligger og slapper av.

Håper du finner ut av det. Kan virkelig anbefale å ta kontakt med ammepoliklinikken evt ammehjelpen da får du god hjelp. Jeg hadde en time på ammepoliklinikken på Riksen og det var gull verdt!

Evt kan du også kontakte barsel der du var

Var på ammepoloklinikken på st.olavs på fredag. Der hun selv fikk se og oppleve at lille IKKE ville ta venstre bryst. Vi prøvde alt men lille tar rett å slett ikke puppen.
Lille tar høyre bryst bra nå, så er blitt slik at jeg ammer på høyre og pumper venstre å gir det med flaske etter hun har tømt første puppen.

Jordmor sa at dette var en løsning som vi kunne gjøre for å holde i gang brystmelk og litt amming.

Så får vi se om melken holder seg og hvor lenge jeg orker.
Har på følelsen at jeg driver å mister melka på venstre der hun ikke ammer.
Beklager, jeg så ikke denne før jeg svarte. Du mister ikke melka på venstre side, det tar seg fort opp igjen. Jeg pumpa på høyre noen dager men gjorde den feilen at jeg ikke pumpa der like ofte som jeg amma med venstre. Måtte pumpe høyre for hver eneste gang jeg amma med venstre. :P Vi ga litt MME på kveldstid noen dager før melkeproduksjonen kom i gang (dag 3-4, den kom i gang på slutten av dag 4) fordi hun var så liten da hun ble født så ble bedt om å gjøre det på sykehuset. Siden har det ikke vært nødvendig, hun er en måned gammel nå.

Gå og vei ofte på helsestasjonen og sjekk at det er flere våte bleier hver dag, da vet du om hun får i seg nok :)

Og ammingen går seg til! Jeg sleit masse i tre uker, først nå er det ganske greit men jeg er veldig sår på høyre brystvorte (dype sprekker). Om det ikke går over (det har vart en måned selv om jeg har prøvd alt) kommer jeg kanskje til å vurdere MME etter hvert, men særlig første mnd er det mye å hente på amming med tanke på immunforsvaret til barnet osv. Og mer lettvint. De to dagene vi styra med MME syntes vi det var mye jobb. Koking, desinfisering oppvarming osv :P

Håper det går bedre etterhvert :)

Back
Topp