Noen som har portugisisk vannhund?

Rosa på ball

Glad i forumet
Vi vurderer å skaffe oss en sånn til neste år - synes de er så skjønne[:)]

Noen som har erfaringer?

Ja, mye pels, men de røyter ikke og da synes jeg det ikke gjør noe å stelle pelsen[:)]

ORIGINAL: rosa på ball

Ja, mye pels, men de røyter ikke og da synes jeg det ikke gjør noe å stelle pelsen[:)]

Mye mas[:)] Skal Aldri ha langhåra hund igjen. Og husker hun hun røyta ikke men guri så masse drit hun drog med seg inn etter tur.. Og ut i regnvær var jo lite festlig.. (hun var gullet mitt uansett altså..) Bare sier det fordi jeg har snakket med flere som tror at det er en dans på roser bare pga av hunden ikke røyter. Slipper unna alt liksom.. Hunden må jo greies hver dag og klippes flere ganger i året. Tenk på at du skal gjøre dette kanskje i 10-15år frem i tid..

Vil du ha slett pels eller krøllete? Har egentlig hørt masse bra om de hundene. Kan brukes til mye visstnok. Søte er de også[:D]

Vi kan tenke oss krøllete pels, men MÅ ikke ha dette.
Høres litt rart ut med 2 års leveringstid, vi kan hente en rett over julen hvis vi ønsker[:)]

Er vant til pelsstell da vi har 2 persere[:)]

Oppdretter i Sverige, de har 2 hannhunder og 1 tispe ledig. Ble født den 14.11.[:)]

Sære hunder,men jeg liker det[;)] De holder seg til eieren og overser andre,noe jeg syns er flott. Veldig pene og røyter ikke[:D]

ORIGINAL: lykkepillen©

Jeg har bestillt meg en.. Men det er opptil 2 års "leveringstid" på dem..

Vet om ei her som har valper igjen. Sist jeg hørte var det to hanner med krøllete pels og ei tispe med glatt[:)] Hørtes rart ut med 2 år asså[:)]

Vi vurderer å skaffe oss en sånn til neste år - synes de er så skjønne[:)]

Noen som har erfaringer?

Så den for første gang her om dagen[:D] her hvor jeg bor. Kjempefin! Bare valpen den jeg så.. aldri sett eller hørt om den rasen før.. mente han sa Spansk Portugisisk Vannhund.. må vel være den samme? Tenkte meg at den kom til å bli stor.. og ser sånn ut også!;)

Oppdretter i Sverige, de har 2 hannhunder og 1 tispe ledig. Ble født den 14.11.[:)]

Men det er i NORGE det er 2 års ventetid...[:D]

skal du bruke den til utstilling da?

Jeg har planer om det, men kommer til å klippe hunden helt ned til vinteren, så jeg slipper denne "jalla-klippen" mer enn nødvendig..[:D]
Og hvis du ikke skal bruke den til utstilling, så er det jo bare å holde den nedeklipt, så slipper du så mye pelsstell også..

Hørtes fornuftig ut[:)]

Vet at de har leveringsklare valper nå i Stavanger, kr 13000. De har 2 tisper og 1 hanne, brun, krøllete... Vi vurderte der, men det blir litt for tidlig for oss.
Vi kommer ikke til å bruke den til utstilling, så mest sannsynlig kommer den til å være nedklippet for det meste. Vi ønsker oss en brun krøllete[:)]

Vi kommer nok til å ha den med ut på vannet og samboeren min kommer nok til å prøve å ta den med på fuglejakt langs kysten. De sies at den er god på å apportere, så håper det går bra[:)]

Vet at de har leveringsklare valper nå i Stavanger, kr 13000. De har 2 tisper og 1 hanne, brun, krøllete... Vi vurderte der, men det blir litt for tidlig for oss.
Vi kommer ikke til å bruke den til utstilling, så mest sannsynlig kommer den til å være nedklippet for det meste. Vi ønsker oss en brun krøllete[:)]

Vi kommer nok til å ha den med ut på vannet og samboeren min kommer nok til å prøve å ta den med på fuglejakt langs kysten. De sies at den er god på å apportere, så håper det går bra[:)]

Unnskyld at jeg sier det men det er da de er flottest[;)] (sorry meg altså..=))

Har også hørt at de er ge på apportering, det bla. de er avlet til. [:)] Ja de i Stavanger var leveringsklare sist uke tror jeg, så blir nok litt snart det..

ORIGINAL: *Kamilah*

Jeg har bestillt meg en.. Men det er opptil 2 års "leveringstid" på dem..

Vet om ei her som har valper igjen. Sist jeg hørte var det to hanner med krøllete pels og ei tispe med glatt[:)] Hørtes rart ut med 2 år asså[:)]

Vel.. det VAR iallefall det når jeg bestillte.. Men det er jo faktisk ganske lenge siden nå. Rasen vokser jo stadig, og da er det jo klart at det blir flere valper etterhver også...[:D]
Men nå er jeg jo gravid, og har allerede 2 vofser.. så den må nok vente litt til den hunden der ja..[:D]
3 hunder og 1 baby, tror jeg kan gå litt i kluss gitt..[:D]

Hehe jepp[:D]

Ja raser blir fort populære, kan bli for mye avl på de også. Fort gjordt å ødelegge linjene.. (MIN mening)

Noen som kan fortelle meg hva slags hund dette er? Er det en brukshund på et eller annet område?

ORIGINAL: *Kamilah*

Unnskyld at jeg sier det men det er da de er flottest[;)] (sorry meg altså..=))

Har også hørt at de er ge på apportering, det bla. de er avlet til. [:)] Ja de i Stavanger var leveringsklare sist uke tror jeg, så blir nok litt snart det..

Synes også de er fine når de er nedklippet, ser litt rare ut med halvparten klippet og den lille dusken på halen[:)] Men, ellers er de jo knallvakre[:)] Spent på om vi ender opp med en, "visning" 2. juledag[:)]

Ja, det er jeg enig i. Der hvor vi skal kjøpe virker det veldig seriøst. Hun har parret med hunder både fra Ungarn og USA, fra en topp kennel i Portugal. Hun har holdt på siden 1976, så jeg stoler på at dette er seriøst og ikke innavl. Heldigvis[:)]

Blir spennende å se hva vi ender opp med..

Det skal du få[:)]

Uansett blir det nok til at vi drar å ser på dem 2. juledag, da er de 6 uker. Hvis vi bestemmer oss for å kjøpe får vi den den 9. januar.. Wæhhhhhh[:)]

Heisann.
Måtte bare registrere meg og svare på denne av to grunner.

1. Vi hadde vannhund fø vi fikk barn, men måtte desverre ta farvell med henne da vår datter kom til verden. Hunden krevde rett og slett mer enn hva vi kunne tilby henne med en liten i huset. Her er det snakk om en hund som løp på tur i 4 timer og likevel var rastløs da hun kom hjem.

2. Det er en nyyyyydelig rase og en veldig fin hund, men vi var utrolig uheldig med valg av oppdretter. Dette er også over 4 år siden, så vedkommende er nok i bransjen enda, med mindre hun har fått et tilstrekkelig dårlig rykte på seg til å legge opp.

Så; rasen anbefales dersom man er forberedt på en del aktivitet, men enkelte oppdrettere bør virkelig unngåes og dere står fritt til å PMe meg for navnet på den jeg kjenner til.

Lykke til med hund ;)

Har sendt deg PM[:)]

Tror vi venter til litt lenger ut i 2007 med å kjøpe, vet de venter kull en gang i løpet av 2007. Da får vi litt mer tid på oss og slipper å få valpen på vinteren som vi ville gjort hvis vi kjøpte i Sverige som vi først snakket om.

Vi har iallefall bestemt oss for at det blir en slik hund og skal i kveld og se på en sånn valp her i nærheten. Gleder oss[:)]

Æ leste portugisisk vannHUD![:D]

Back
Topp