Noen som har peiling på trening her?

vimsa89

Glad i forumet
Kondisjonstrening før styrketrening eller omvendt? Hva er best?
Leser og hører så mye forskjellig. Målet mitt er å gå ned i vekt, ikke bygge muskler.
Så håper noen kan gi meg svar? [:)]

Vet ikke om det er riktig eller mest effektiv, men jeg trener alltid kondisjon først og føler at det er mest naturlig [8D]

De lærde strides, så ikke rart du finner begge deler. Jeg syns det er viktig med god oppvarming først uansett.

jillian michaels anbefaler 3 minutter styrke, 2 minutter kondisjon og 1 minutt styrke på mage om og om igjen for best fettforbrenning. så jeg vil tro en kombinasjon?[8|]

Raske gåturer og roooolige joggeturer gjør susen på fettet! Når man trener kondisjon i høyt tempo forbrenner kroppen for det meste bare de kaloriene du har spist den dagen. Mens ved rolig kondisjonstrening forbrenner kroppen fettet! Lykke til! Styrketrening er også viktig, for å styrke muskulaturen og forebygge skader ved annen trening [;)]

Den riktige måten jeg har fått beskjed om fra både leger og personlig trenere/fysioterapeuter er:

- 10-15 minutter med oppvarming
- 45 min med styrke
- Minst 30 min. med kondisjon

Hvorfor?

Fordi styrketrening krever mye energi (altså "mageinnhold"), om kroppen har lite direkte energi tar den energien fra andre muskler og ikke fett.

Kondisjonstrening derimot tvinger kroppen til å gjøre om fett til energi (sukker) for å holde ut [:)]

PS: Kondisjonstrening anbefales når man vil ned i vekt, men styrketrening og oppbygging av muskler vil gi deg en høyere forbrenning ved hvile [:)] Så en god blanding er å anbefale.

ORIGINAL: Småtroll nr 2

Raske gåturer og roooolige joggeturer gjør susen på fettet! Når man trener kondisjon i høyt tempo forbrenner kroppen for det meste bare de kaloriene du har spist den dagen. Mens ved rolig kondisjonstrening forbrenner kroppen fettet! Lykke til! Styrketrening er også viktig, for å styrke muskulaturen og forebygge skader ved annen trening [;)]

Feil! Kroppen forbrenner prosentvis mest fett ved rolig trening, det stemmer. Totalt sett forbrenner man mer fett ved høyintensiv trening gitt at varigheten på økten er den samme.

Du må bare gjøre det du syns er best. Er ikke noen fasit på det. :)

Så hvis jeg står på ellipse maskinen og trener cardio med veldig høy intensitet og maks puls så vil jeg bare forbrenne det jeg har spist den dagen?

ORIGINAL: Hybelkaninen

Den riktige måten jeg har fått beskjed om fra både leger og personlig trenere/fysioterapeuter er:

- 10-15 minutter med oppvarming
- 45 min med styrke
- Minst 30 min. med kondisjon

Hvorfor?

Fordi styrketrening krever mye energi (altså "mageinnhold"), om kroppen har lite direkte energi tar den energien fra andre muskler og ikke fett.

Kondisjonstrening derimot tvinger kroppen til å gjøre om fett til energi (sukker) for å holde ut [:)]

Det er på samme dag?
Deler ikke opp styrke eller kondisjon?

Blir gal, roter meg inn i jungelen med hva som er best først, kcal, karbo og proteiner blir helt forvirret av det her [8D]

ORIGINAL: vimsa89

Så hvis jeg står på ellipse maskinen og trener cardio med veldig høy intensitet og maks puls så vil jeg bare forbrenne det jeg har spist den dagen?

Nei, det der er bare tull!

Back
Topp