Noen som har peiling på hunder? :P

sjøhest

Glad i forumet
Jeg har lenge hatt lyst på en hund, en liten og grei en. Men jeg vet ikke når det passer best ift barn. Bør en skaffe seg hunden lenge før baby kommer? Eller samtidig, eller lenge etter? Tenker i forhold til at hunden må respektere barnet osv.

Vi har en hund,som var 8 år da vi fikk nr. 1. Og vi var jo spente, siden han har vært "enebarn" så lenge, men det har gått så fint! [:D] Men vi prøvde å passe på at han ikke ble glemt oppi det hele med nyfødt baby i huset, at han fikk kos og oppmerksomhet han også... Går kanskje an å spørre veterinær eller oppdretter i fht dette, jeg kan jo bare snakke ut fra egen erfaring [:)]

Litt spent på dette selv. Vi har en hund på snart 4 år, som er vant med mye oppmerksomhet og kos[;)]

Det er et vanskelig spørsmål, og selvsagt veldig individuelt! Men min mening er at det er lurt å skaffe seg valp først, for å oppdra denne til babyen kommer.. Å oppdra en valp og en baby sammen må være vanskelig da begge krever mye! Noen snakker om sjalusi når babyen kommer, men tror det vil gå seg til [:)] Har en vovs som er 1 år nå, og er selvsagt spent på hvordan det vil gå når babyen kommer [:)]

Hvis du tenker på å anskaffe en valp, ville jeg ventet til barnet er født, og til dere har fått gode rutiner med barnet.
En valp er sinnsykt mye jobb, spes hvis den ikke er husren når du får den!
Hadde valp i fjorsommer, og vi måtte ut med henne flere ganger om dagen i flere uker, for at hun skulle skjønne at hun skulle gjøre fra seg der.
I tillegg gjorde hun fra seg inne alikevel, så vi måtte hele tiden holde et øye med henne, og ikke la henne gå fritt rundt i huset. Se for deg det når du har et nyfødt barn i tillegg!

Du kunne evt kjøpt en valp nå, for da er den jo 8-9 mnd når barnet evt kommer[:)]
Men ville ikke dryget det såå lenge isåfall!

Kan vel egentlig anbefale å vente med hunden, for det første året med den er veldig krevende!

Men, såklart, dere får gjøre hva dere føler er det beste for dere[:)]

Hunden vår blir 2 år i mars neste år, så hun er greit dressert og oppdratt til da!
Håper bare ikke hun blir sjalu da[:)]

Vår hun d var 4 år i fjor da vi fikk snuppa. Hun har ikke vært sjalu, men vi merker godt at hun er litt understimulert i forhold til den oppmerksomheten hun var vant til fra før. Har rottweiler, så hun er krevende i utgangspunktet, men det hjelper at vi har hundegård og stor hage. Det var redningen da snuppa vår hadde kolikk i 4 mnd. Da var det ikke så lett å få gitt hunden så mye oppmerksomhet som hun trengte.

Jeg ville enten skaffet hunden i god tid eller ventet til barnet bikker året. Det er nok å henge fingrene i som nybakte foreldre, og men vet jo aldri hvordan spedbarnstiden blir.

Jeg ville ha ventet til barnet er født, så du kommer ordentlig inn i det.
Også ville jeg tatt det opp til vurdering igjen.
Du må jo gjærne opp mange ganger om natten, lite søvn osv. og i tillegg gå på tur med en hund flere ganger om dagen, jeg hadde ikke orka det når barnet var liten iallefall[:-]

Back
Topp