noen som har peiling på diabetes og insulin her

*Aulile*

Glad i forumet
jenta mi har nyoppdaga diabetes 1. Hun er i remisjonsfasen nå, altså trenger veeeeldig lite insulin. Legen har satt opp 3enheter levemir (langtidsinsulin) til kveld og 4enheter på morgen. Hurtiginsulin har hun humalog, men vi får ikke brukt den, for kroppen og langtidsinsulinen fikser blodsukkeret selv tydeligvis...

Er det feil hvis vi kun gir henne langtidsinsulin? Eller burde vi trappe ned på langtidsinsulin slik at vi må bruke hurtiginsulin til måltidene? Før vi dro fra sykehuset fikk hun 0,5enhet med humalog til måltidene, men til og med det blir for mye nå... Vi måler blodsukker veldig ofte for å følge med... før hun spiser, etter 20min og så en gang i timen....

Idag har hun spist frukt og middag og ligger på mellom 4-7.. hun har kun fått langtidsinsulin i dag....

Skal ringe barneavd. i morgen å høre med de, men tenkte kanskje at noen her vet?

ja jeg vet det, men hun er ikke her nå[:)]

er flere med diabetes her, så håper noen andre kanskje har en mening om det[:D]

Jeg har også diabetes. MEN jeg vil helst ikke uttale meg noe om det. Annet enn å høre hva legene sier i morra.

ORIGINAL: Ida82

Jeg har også diabetes. MEN jeg vil helst ikke uttale meg noe om det. Annet enn å høre hva legene sier i morra.

hvorfor ikke?

vi kommer ikke til å endre levemir-dosen før vi har snakka med legen, så da går hun uten humolog til da.. hadde hun hatt pumpe hadde det sikkert vært enklere å regulere siden man kan gi mindre enn 0.5 enhet...

Magefølelsen min sier at det ikke er lurt å kutte ut hurtiginsulin.... [&:]

ORIGINAL: *Aulile*

hvorfor ikke?

vi kommer ikke til å endre levemir-dosen før vi har snakka med legen, så da går hun uten humolog til da.. hadde hun hatt pumpe hadde det sikkert vært enklere å regulere siden man kan gi mindre enn 0.5 enhet...

Magefølelsen min sier at det ikke er lurt å kutte ut hurtiginsulin.... [&:]

Jeg ville nok sett an hva dere lar ho spise. Hvis dere hadde gitt ho noe med mer sukker i enn vanlig så kjanskje jeg hadde gitt så lite hurtiginsulin som dere ga ho på sykehuset. Og du skriver jo at dere måler bl.s. hennes ofte så da vil dere jo eventuelt se om ho fikk mer insulin enn nødvendig og bare se om dere får i ho et eller annet.

Men syns du bl.s hennes blir for høyt hvis du bare gir ho den langtidsinsulinen? At det er derfor magefølelsen sier at det ikke er lurt å kutte ut hurtiginsulinen?

Men du skriver også at " idag har hun spist frukt og middag". ingen brødskiver??

hun har spist brød og knekkebrød, frukt og middag, en kakemann og no kjeks... men blodsukkeret ligger på 5-7..

til middag spiste hun litt pomme frites og pølse, før måltidet var det 6.7 og og etter 4.4 (30min etter måltidet)... det skulle jo ha steget.. nå var det 7.7 (3,5t etter middag), har ligget på 5.5 og en del på 6 tallet... Hun fikk KUN langtids i morres kl. 8...

Hun spiser vanlig mat, men sånn som i går da... så spiste hun masse tomatsuppe m/makaroni og lørdagsgodteri og et glass cola.. altså masse som burde ha økt blodsukkeret hennes... hun var 7.2 før middagen og fikk godisen rett etter middag, vi ga henne da 1 enhet humolog og en kort stund etter var hun på 2.9, så der hadde det nok holdt med en halv enhet. Hun hadde da KUN fått langtids på morran, før hun da fikk humolog på ettermiddagen pga godis og middag...

er ikke sikkert det er noe galt i at hun bare går på langtids, men jeg innbiller meg at det er viktig med hurtiginsulin også, at man ikke bare skal gå på levemir...og at man derfor må senke dosen på langtids..

men skal snakke med legen i morgen så jeg slipper å tenke sånn på det... det viktigste er vel at blodsukkeret holder seg jevnt og fint og det har det jo gjort i dag uavhengig av hva hun har spist...men som sagt så fungerer insulinproduksjonen hennes selv, vi klarte ikke fremprovosere noe særlig føling på henne.. kom ned i 2.1 men så steg den igjen til 3... De sa også på sykehuset at hun kanskje kom til å trenge mindre insulin pga aktivitet hjemme...

Hmmm, høres jo i grunn ut som den langtidsinsulinen holder foreløpig. Så lenge ho er så fin i bl.s. som du skriver her, ser ikke jeg noe grunn til å starte med den kortidsinsulinen enda. Men ting kan jo fort endre seg. Er jo derfor man må måle bl.s hele tiden i begynnelsen.

Jeg har føling når jeg er under 4. Så når ho var kommet ned i 2.1 så vil jeg jo si at dere klarte å framprovosere følingen! En lege fortalte meg en gang at når bl.s kom under 3.4 så begynte kroppen å jobbe for å få opp bl.s igjen. For husker at når jeg hadde føling og var under 3. Så spiste jeg jo gjerne en hel hest om jeg kunne. Men da ble jeg jo alltid skyhøy i bl.s. pga jeg tok lite insulin siden jeg trodde at det skulle ta tid før bl.s ville stige siden det var så lavt. Og at kroppen da i tillegg hadde startet sin egen prosess. (dette var i grunn ment som et tips).. siden det var ingen lege som hadde sagt dette før jeg hadde hatt diabetes i maaaaaaaaaange år.. (fikk når jeg var 10 år)..

Men uansett syns det er bra at du vil følge magefølelsen også i tillegg til å høre på legene. For er jo erfaring man blir klok av! Og noen ganger kan legene være veldig bastante og A4.

Ja under 3.5 så begynner kroppen å produsere adrenalin og stresshormon, og i tillegg så produserer dattern min insulin selv enda (remisjonsfasen)...skrev det litt dårlig ang følinga... hun fikk jo føling, men ikke noen synlige symptomer annet enn at vi målte 2.1 og så var hun raskt oppe i 3 igjen og da fikk hun spise. De sa det kunne være vanskelig å få fremprovosert føling på slike som henne.. Det hadde kanskje vært enklere hvis kroppen ikke produserte insulin enda, men vi har sett henne på 2.9 og da var hun skikkelig skjelven og bleik...

Ja skal høre med legen i morgen, så vi ikke gjør noe gærnt... [&:] Han har jobba med diabetes i 25år og virka utrolig flink [:)]

Hva slags medisin bruker du? Hun fikk insalatard først, og det var STOR forskjell når hun begynte på levemir, den funka myyye bedre og skulle visst være mye jevnere over døgnet og det har vi sett her iallefall...

du får høre med legen imorra og se hva han sier. Er en del som kun bruker langtidsvirkene insulin, og ikke trenger hurtigvirkende til måltidene.  Og noen som minsker litt på langtidsvirkende og setter litt hurtigvirkende ved måltidene. Men hør som sagt med legen.

Jenta mi har hatt diabetes i 3 år, og jeg må ofte øke dosene hennes. Er en stund siden hun lå så fint i blodsukkeret som jenta di gjør[:)]

Jenta mi er 6,5 år, og hun bruker pumpe nå. Hun lå også veldig fint i starten, men brukte aldri så lite insulin som jenta di gjør, så det ble nok oppdaget utrolig tidlig hos henne.

Jeg bruker insulatard og Novorapid. Har hørt at den levimir skal være mye bedre og stabil. Har en kamerat som fikk færre følinger og mer stabilt bl.s. Jeg har bare ikke fått ræva i gir å begynt med den.

Det med bl.s målinger, hvis man måler 4. Så kan man f.eks egentlig være 5,8. Har en sånn feilhetsmargin på -2 og +2 (tror jeg det var) Hukser ikke helt. Og jeg vet ikke om jeg har klart å forklare riktig, så du kan godt høre med legen. Sånn at når dere målte ho og ho var 2.1 men ingen synlige følingsymptomer så kan ho f.eks ha vært 4,1. Og når dere målte ho til å være 2,9 og var skjelven og bleik, så kan jo bl.s. vært mindre enn det. Jeg har f.eks opplevd å vært 5,3 i bl.s når jeg har målt meg i høyre hånda, og så målt meg i venstre hånd rett etterpå og da vært 4,4. Husker det var ca 1 i forskjell.

Jeg bruker insulatard og Novorapid. Har hørt at den levimir skal være mye bedre og stabil. Har en kamerat som fikk færre følinger og mer stabilt bl.s. Jeg har bare ikke fått ræva i gir å begynt med den.

Det med bl.s målinger, hvis man måler 4. Så kan man f.eks egentlig være 5,8. Har en sånn feilhetsmargin på -2 og +2 (tror jeg det var) Hukser ikke helt. Og jeg vet ikke om jeg har klart å forklare riktig, så du kan godt høre med legen. Sånn at når dere målte ho og ho var 2.1 men ingen synlige følingsymptomer så kan ho f.eks ha vært 4,1. Og når dere målte ho til å være 2,9 og var skjelven og bleik, så kan jo bl.s. vært mindre enn det. Jeg har f.eks opplevd å vært 5,3 i bl.s når jeg har målt meg i høyre hånda, og så målt meg i venstre hånd rett etterpå og da vært 4,4. Husker det var ca 1 i forskjell.

jaaaaa de snakka noe om feilmargin på 25% eller noe sånn.... så er meget mulig noe sånt...

Vi merke stoooor forskjell på levemir[:D]

Ønsker dere hvertfall lykke til videre med diabetesen. [:)]

ORIGINAL: **kathrine**

du får høre med legen imorra og se hva han sier. Er en del som kun bruker langtidsvirkene insulin, og ikke trenger hurtigvirkende til måltidene.  Og noen som minsker litt på langtidsvirkende og setter litt hurtigvirkende ved måltidene. Men hør som sagt med legen.

Jenta mi har hatt diabetes i 3 år, og jeg må ofte øke dosene hennes. Er en stund siden hun lå så fint i blodsukkeret som jenta di gjør[:)]

Jenta mi er 6,5 år, og hun bruker pumpe nå. Hun lå også veldig fint i starten, men brukte aldri så lite insulin som jenta di gjør, så det ble nok oppdaget utrolig tidlig hos henne.

Jeg var bare redd for at man ikke KUN kan bruke langtids, men det var godt å høre at noen gjør det. Blir spennende å høre hva legen sier.

Ja tror det ble oppdaget veldig tidlig, var helt tilfeldig egentlig... men hun måtte ha både 5 og 6 enheter humolog de første dagene, fikk da også insulatard.. men når vi begynte på levemir så måtte vi kutte ned til omtrent ingenting med humolog pluss at remisjonsfasen kom...

Regner med vi må øke etterhvert når den fasen går over. Vi står på pumpeliste, så håper vi får det snart. Gleder meg til vi har kommet ordentlig inn i rutiner og at diabetesen hennes føles som en naturlig del av hverdagen, myyye måling nå i begynnelsen.. er så redd for henne om natta selv om hun er fin i bls...

Ønsker dere hvertfall lykke til videre med diabetesen. [:)]

Takk[:)]

Back
Topp