noen som har peil på likør

Nope... Skal du lage eller kjøpe?

prøve å lage. blir litt enkle gaver i år, og moccalikør virker så lett å lage[:)] også var der en ripslikør som fristet, men den må stå i 2 mnd, og det er jo bare 7 uker igjen

kan en bruke frosen rips skal tro? og er det dumt å lage og gi bort men si at de må vente et par uker med å smake?[:D]

fann denne oppskriften, der må det stå i to mnd, så hvis jeg lager no så får den stå litt over jul?[:)]

FREMGANGSMÅTE: Fyll ett norgesglass med bær, fyll i sukker og rist til sukkeret når toppen av bærene. Fyll opp med sprit.
La stå i ett par måneder. Vend glasset hver uke. Hell på flaske og nyt det.
Bærene brukes i desserter med iskrem for eksempel.

mmm høres farlig ut ja! [:D]
fann en mocca likør oppskrift også, og der sto det 60% også[:)] hvilken sprit vil du anbefale?

hørte de lagde denne på radioen i dag tidlig på vei til jobb, så god ut da [:)] og det er 49 dager til jul så denne blir perfekt [:D]
Christers julelikør

Det er 40 dager igjen til jul, allikevel er det aldri for tidlig å starte juleforberedelsene! I hvert fall ikke hvis man skal lage julelikør.

Christer Berens fantastiske julelikør trenger nemlig 40 dagers lagringstid.

- Dette er en klassiker som vi lager hvert år, forklarer Christer, som er i full gang med å legge opp følgende ingredienser på bordet:

Christers julelikør
1 vaniljestang
1 appelsin
1 Norgesglass eller liknende
40cl vodka eller rom (40%)
40 hele kaffebønner
40 sukkerbiter (ca. 1 dl)

Dette gjør du:
Hold en gaffel i den ene hånden, og en appelsin i den andre. Prikk gaffelen 40 ganger inn i appelsinen.

Legg deretter appelsinen ned i norgesglasset.

- Vær påpasselig med å ha en appelsin som ikke er større en norgesglasset, formaner Christer. 

Legg alle ingrediensene i glasset, og fyll på med sprit (en halv flaske på hvert glass), slik at appelsinen dekkes. 

-  Det sentrale tallet er 40. Hell i 40 kaffebønner og 40 sukkerbiter, forklarer mesterkokken.

Det er det samme om du bruker brunt eller hvitt sukker. Samtidig gir det brune kanskje en ekstra piff på smaken.

Steng deretter glasset, og la det stå i 40 dager.

Når disse dagene har gått, er likøren klar til og nytes!

JAA
snakka akkurat med pappa, han snakket om den der, han og hadde hørt på radioen!! så den skal jeg lage til de i julegave[:D]

den var jo superenkel å lage, lurer på om jeg og skal prøve meg på denne[:D]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp