Noen som har peil på katteoppførsel?

Mammisen

Februarlykke 2015
Jeg har to puser på 3,5 år - en gutt og en jente. De er søsken og har vokst opp sammen. Gutten hadde en hofteoperasjon da han var litt over 6 mndr, og jeg tror han hadde veldig vondt for etter det er han fått veldig kort lunte. Det er bare jeg som kan kose på han fordi jeg 'vet hvor jeg kan ta og ikke', men det hender han glefser til å biter meg også..

At han ikke har vært så grei med mennesker har liksom vært 'greit' siden vi alltid jobber med det og det blir gradvis bedre, men i det siste har han blitt så slem med søstra si! Flyr på ho, nekter henne å spise mat.. Vi har til og med gitt ho en egen skål med mat, men nå begynner han med den også.. Hva skal jeg gjøre? Han er så sjalu når det gjelder meg også, spesielt etter at jeg blei gravid. Dette er helt vanlig vet jeg, mem hva gjør jeg for å lette litt på stemningen dem i mellom? Avlivning er IKKE et alternativ før ALT annet er prøvd.. Vil så gjerne at begge pusene mine skal være trygge hjemme.

Jeg ville sjekket katten, endret adferd henger ofte sammen med smerter. Så hadde jeg matet de i hvert sitt rom, slik at jentepusen fikk litt fred.
Lykke til :)

Det regina sa

Først og fremst helsesjekk hos veterinær.

Deretter prøve psykologiske ting som å ordne med fristeder hvor han kan få være i fred, hvor det er fyfy å forstyrre han (iallefall mennesker). Feeliway for stikkontakt kan også være en løsning, dette er trivselsferomoner katten normalt utløser når de føler seg hjemme. Ikke kos med mindre han søker kos, katter har intimgrenser de også, de blir grinete på lik linje som oss når noen trår over. Mellom pusene kan det være at pusejenta utfordrer hans plass i hierakiet (rangstigen) og vil gjerne være sjef, han passer bare på sin plass ved å kontrollere omgivelsene, det er viktig at de får gjøre dette uten menneskelig innblanding (som å skille dem, kjefte osv). Å sette til ekstra mat og drikkeskåler vil gjøre vondt værre, han blir da stressa for å få kontrollert alt og dermed få enda mer problemer. Heller mat den andre pusen på et eget rom en periode, eller la de rett og slett få ordnet opp slik at det går fortere. Det er en grunn til at han nekter henne å spise, de er ikke slemme som vi tror :)

Ellers kan jeg anbefale å lete opp litt Jackson Galaxy (kattehviskeren) materiale, han er veldig dyktig :)

Jeg hadde absolutt tatt en tur til veterinær.

Masse lykke til! Håper det blir bedre for kattene dine. <3

Dette måtte vi også gjøre med mine to kattepuser. Han glefset etter jentepusen vår, hun fikk heller ikke spise i fred.. Vi matet de i to forskjellige rom, slik at de skulle få fred når de spiste. Han glefset også en del etter oss om vi strøk han på "feil" plass. Dro til sjekk med han, og det viste seg at han hadde kraftig urinveisinfeksjon. Så det kan være smerter som gjør at kattene blir slik. Vår katt skjønte jo ikke at han hadde vondt "innvendig", og trodde jo det var vi som ga han smertene :(
Dette var tidligere i år, han er helt bra nå :)
Så signerer dem over, dra til sjekk :)

Takk for svar alle sammen! Jentepusen har blitt så tynn så det var rett og slett i desperasjon at vi satt en matskål på andre sida av rommet.. Ja jeg får prøve en tur til dyrlegen. Problemet er bare at han blir så aggressiv at dyrlegen er redd ham, men jeg får heller håndtere ham mens dyrlegen ser og tar prøver.. Får be dem om å legge han i narkose så han ikke blir så stressa og sint.. :/

Back
Topp