Noen som har operert bort mandler her?

Durken

Forumet er livet
I voksen alder?

Hvor smertefullt er det, og hvordan er man i formen etterpå? Er mannen min som må opereres, jeg gruer meg.... [8D]

Sier bare stakkars, jeg...   jæ.... vondt[:'(][:)]

jeg tok di når jeg var 16, men jeg fikk full narkose da, vet ikke hvordan de gjør d nå! var litt vondt etterpå, men var oppe å ute med venner samme dag husker jeg! D ekkleste var vel da "skorpa" datt av et par uker etterpå, var heller ikke vondt bae ubehagelig!

jeg tok de jeg var 14 (ikke helt voksen da men). jeg hadde en skikkelig influensa i tillegg og hadde store væskefylte byller på de sm de var redd kunne sprekke og jeg kveltes. Jeg hadde full narkose, vondt som FAEN og lå på sykehuset i 1 uke etterpå. [:'(][:'(]

X'n min fjernet de da han var voksen. Han var bare inne på dagskirurgi, men om kvelden da vi hadde lagt oss begynte han å blø noe sinnsykt. Vi dro rett til sykehuset, der brente de litt (sinnsykt hvor han hylte av smerter). det ble ikke bedre og han fortsatte å blø. De sa de skulle operere han på nytt dagen etter om blødningen iukke ga seg.. etter 1 laaang uke ble han operert på nytt. Da var han i fin form allerede dagen etter og etter 1,5 uke spiste han som normalt igjen. Og det var slikt det "skulle" være. Så om alt går som det skal og operasjonen er vellykket går det fort over. selvdsagt sårt de første dagene, men is lindrer godt[:)]

ORIGINAL: Vinkeline

jeg tok di når jeg var 16, men jeg fikk full narkose da, vet ikke hvordan de gjør d nå! var litt vondt etterpå, men var oppe å ute med venner samme dag husker jeg! D ekkleste var vel da "skorpa" datt av et par uker etterpå, var heller ikke vondt bae ubehagelig!

Da var du heldig [:-]

Jeg tok de når jeg var 14 år. Fikk narkose. Klarte nesten ikke snakke når jeg våknet.
Var hjemme fra skolen i 2 uker og hadde utrolig vondt. Våknet hver eneste natt av smerter [&o]
Snakket jeg litt for mye hadde jeg helt sykt vondt etterpå og å spise fløteis var grusomt. Hele halsen full av slim. Jeg overlevde på saft-is og sjokoladepudding de første dagene, og en uke klarte jeg å spise en porsjon med kjøttboller og potetmos....det tok meg 2 og en halv time [:-]

Jeg tok dem i 2003 i narkose,gikk helt fint[:D] Ble litt rar av narkosen da[;)]

Har ikke tatt de,men skal inn 5 feb for å ta de Skal legges inn og i full nakose. gruer meg egentlig ikke,men kanksje litt. Naboen tok de ifjor. da var hun 25.Og hun tok de om dagen og reiste hjem samme dag. Med hun gikk det helt fint...sier hun da[&:]

Jupp, 4 år siden eller noe nå. Narkose og ble operert på "gamlemåten", laser blir vel ofte brukt nå.
Det var ganske så vondt ja. Toppet seg den 4.(?) dagen eller noe slikt, det fikk jeg også beskjed om. Etter det gikk det greit, men klarte ikke spise skikkelig på 14 dager sånn ca.

Han får narkose, og skal opereres på dagkirurgen.
Han har en infeksjon som ikke gir seg og mandler så store som plommer[&:] blir sikkert bedre etterpå da[:D]

E tok dem når e hva 11 å de hva jævli, men ei på 18 som låg på romme vedsidenav HYLTE Å SKREIK heile tida[&o]

Jeg var 18 når jeg tok dem. Og jeg er glad jeg er ferdig med det...
Jeg var i storform den dagen jeg tok dem, når jeg våknet etter narkosen, nektet jeg å ligge der, så jeg dro hjem 3 kvarter etter operasjonen. Kom hjem, spiste kylling og ris, var skikkelig sulten etter å ha fastet i maaange timer.

Var ubehagelig hele tiden, men den 4 dagen sa det PANG, og fy søren jeg hadde så vondt. Aaante ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Eneste jeg gjorde var å drikke bittelitt, spise smertestillende og sove. Dag 7 våknet jeg en tidlig morgen at jeg følte jeg ble kvalt. Det viste seg at såret hadde gått opp, slik at blodspruten stod. Kom oss på legevakten og de fikk stoppet blødningen. Var skikkelig dårlig, og ble truet med innleggelse, fordi jeg var i ferd med å bli dehydrert. Mamma kjøpte soyamelk til meg, for å få i meg litt næring. Ekkelt, men holdt meg unna sykehuset i det minste. 9 dagen bar det til legen igjen, jeg hadde jo så sinnsykt vondt. Viste seg at jeg hadde fått bihulebetennelse på toppen, derfor var jeg så dårlig. Fikk en skikkelig hestekur av antibiotika og jeg ble raskt frisk. 15 dagen etter operasjonen var jeg på bena igjen, og fikk karret meg til skolen...

Noe av det JÆVLIGSTE[&:] sorry altså, ikke for å skremme..men det var vondt lenge!! Spiste ikke på 2 uker[&:] bet meg i tunga under op. og fikk virus sår i tunga også da[8D]

Sier bare: Kjøp MASSE tygge smertestillende med solbærsmak[:)] fikk vanlige tabletter på sykehuset, den satt seg fasti halsen og ble der til den løste seg opp..spydde og var så jævlig smak det[:'(][:'(]

Tok dem under full narkose for 4-5 år siden. Var helt JÆVELIG! [:'(]
Spiste ikke på 2 uker ! Brant i halsen og spiste 1 tonn med is! Eneste som hjalp var å drikke/spise noe kaldt!

jeg har gjort det
ble faktisk ligende på sykehuse i 4dager siden jeg slett med å spise og pga at det er større blødningsfare på voksene fikk jeg beskjed om
men vet om andre som bare syntes det var som å gå med en halsbetenelse i noen dager
jeg har også hørt det er forskjell om de blir fjernet med laser eller med kniv er bedre og fortere healingsproses med laser

Jeg tror jeg skulle latt være å lese denne tråden [&:]
Skal fjerne mandlene i februar, og gruer meg veldig, ble ikke bedre nå hvertfall [;)]

Hvor vondt er det i forhold til en vanlig halsbetennelse? Vurderer å høre med legen om å få dem fjerna. Har halsbetennelse sånn 3-4 ganger i året, og da varer dem alltid i ukesvis. Har hatt vondt i halsen nå siden november, f.eks. Mulig fordi jeg er veldig dårlig å komme meg avsted til legen og få penicillin, men dog. (Av den enkle grunn at jeg hater å ta piller, for har så trangt svelg, at jeg alltid brekker meg flere ganger før jeg får svelgt dem. Kanskje pga mandlene?)

Jeg tok de pga jeg hadde halsbetennelse minst 5-6 ganger i året[&:]
Fjerne de er MYE vondere en halsbetennelse, eneste man slipper er feberen[:-]

Mener de sa de fjernet de med en strøm saks[8|] klipper de av og svir igjen sår med strøm[:-] eller er jeg het på bærtur[8D]

Jeg hadde ALDRI gjort det igjen..men det er deilig å ha mindre halsbetennelse, og får jeg det nå blir jeg ikke så ille hoven i halsen som med mandler[:)]

ORIGINAL: Prisilla

wææææææææææææ!!!!!! jeg skal ta de 1.feb, men lurer på om jeg feiger ut etter å ha lest her [8D]

Ikke feig ut!!

Jeg tok dem da jeg var 28. Fikk narkose og selve operasjonen tar kort tid. jeg tålte ikke narkosen og ble skikkelig dårlig. Snakket ikke på ei uke og spiste nesten ikke på ei uke. Var ikke godt med is for min del. Drakk en del saft. Jeg angrer ikke i det hele tatt.
Søskenbarnet mitt tok det da hun var 22 år. Venta og venta på å få komme ut fra sykehuset. Hun var i kjempeform. Hun var klar til å gå ut fra sykehuset lenge før hun fikk. Spiste på McDonalds senere på dagen. Snakket i telefonen med en gang og brukte ikke smertestillende. Det kan være så forskjellig. Man vet ikke hvordan man reagerer.
Har ikke hatt halsbetennelse på 5 år jeg. Jeg er kjempeglad jeg fjernet mandelene!

Pga kyssesyken som 16 åring, så hadde jeg behandlingstrengende halsbetennelser annen hver mnd i nesten 1,5 år. ØreNeseHals-legen sa OJ! når han så meg i halsen. Jeg hadde store, kronisk betente mandler som møttes på midten. Var jo nesten ingenting å puste på til vanlig, så når jeg fikk halsbetennelser så ble jeg drittdårlig.

Tok mandlene som 19 åring, Det var jo ikke akuratt behagelig, MEN jeg hadde lett gjort det igjen! For min del var det verdt det. Hørte jo skrekkhistorier før jeg skulle inn, om folk som ikke klarte å spise og gikk ned såååå mange kilo..
Fikk full narkose, lå på oppvåkningen en halv time før jeg fikk mast meg til å gå på do og et glass saft. Superfin i formen, litt tjukk i halsen, men fikk smertestillende, så det gikk greit. Måtte sitte utenfor oppvåkningen i 3 timer før jeg fikk gå til sykehotellet (tilfelle jeg skulle bli dårlig). Lå en natt på sykehotellet, men kunne nå absolutt ligget hjemme med tanke på at det ikke var en sjel som var inne for å se om jeg i det hele tatt levde. Det vondeste var å kaste opp blodet som hadde runnet ned i magesekken under operasjonen, men dette var heldigvis bare en gang, så det gikk også greit.
Første dagen etter operasjonen var så som så.. litt uvel når jeg måtte stå å vente på en bil-forretning i 15 minutter på hjelp, men ellers ok. Følte meg mye bedre når jeg spiste faktisk. Etter 10 dager (trooor jeg) så fikk jeg vondt opp mot ørene, men det er jo samme systemet, så det kunne jeg regne med sa de.
*BANK I BORDET* jeg er nå 25 år, og har ikke hatt halsbetennelse siden.

Det som var best å spise i dagene etter operasjonen, var faktisk grønne druer. Ingen skarpe kanter som kan gnisse i operasjonssåret, også smaker det jo bare sååå godt :)'

JA! Når det gjelder smertestillende, så be om å få slippe vanlig Paracet, men om å få Panodil som gir en mye mer behagelig svelgeopplevelse.. Panodil har nemlig et belegg på slik at tabletten ikke setter seg fast i halsen.. Evt så kan man jo få stikkpiller da, men personlig så synes jeg at baken skal brukes til en eneste ting :P

Back
Topp