Pga kyssesyken som 16 åring, så hadde jeg behandlingstrengende halsbetennelser annen hver mnd i nesten 1,5 år. ØreNeseHals-legen sa OJ! når han så meg i halsen. Jeg hadde store, kronisk betente mandler som møttes på midten. Var jo nesten ingenting å puste på til vanlig, så når jeg fikk halsbetennelser så ble jeg drittdårlig.
Tok mandlene som 19 åring, Det var jo ikke akuratt behagelig, MEN jeg hadde lett gjort det igjen! For min del var det verdt det. Hørte jo skrekkhistorier før jeg skulle inn, om folk som ikke klarte å spise og gikk ned såååå mange kilo..
Fikk full narkose, lå på oppvåkningen en halv time før jeg fikk mast meg til å gå på do og et glass saft. Superfin i formen, litt tjukk i halsen, men fikk smertestillende, så det gikk greit. Måtte sitte utenfor oppvåkningen i 3 timer før jeg fikk gå til sykehotellet (tilfelle jeg skulle bli dårlig). Lå en natt på sykehotellet, men kunne nå absolutt ligget hjemme med tanke på at det ikke var en sjel som var inne for å se om jeg i det hele tatt levde. Det vondeste var å kaste opp blodet som hadde runnet ned i magesekken under operasjonen, men dette var heldigvis bare en gang, så det gikk også greit.
Første dagen etter operasjonen var så som så.. litt uvel når jeg måtte stå å vente på en bil-forretning i 15 minutter på hjelp, men ellers ok. Følte meg mye bedre når jeg spiste faktisk. Etter 10 dager (trooor jeg) så fikk jeg vondt opp mot ørene, men det er jo samme systemet, så det kunne jeg regne med sa de.
*BANK I BORDET* jeg er nå 25 år, og har ikke hatt halsbetennelse siden.
Det som var best å spise i dagene etter operasjonen, var faktisk grønne druer. Ingen skarpe kanter som kan gnisse i operasjonssåret, også smaker det jo bare sååå godt :)'
JA! Når det gjelder smertestillende, så be om å få slippe vanlig Paracet, men om å få Panodil som gir en mye mer behagelig svelgeopplevelse.. Panodil har nemlig et belegg på slik at tabletten ikke setter seg fast i halsen.. Evt så kan man jo få stikkpiller da, men personlig så synes jeg at baken skal brukes til en eneste ting :P