Noen som har noen nyttige tips mot kvalme/oppkast?

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hei!

Jeg er ny her på dette forumet, men har vært inne på Før Svangerskapet-forumet.
I dag er jeg i følge terminkalkulator 6 uker og 5 dager. Jeg var kvalm fra 7dpo(da jeg testet positivt) i ca 1 1/2 uke, så gikk det over. Nå har det begynt igjen, men det er noe annerledes. Jeg er kvalm det meste av tiden. Fyser på det meste av mat, men når det kommer på bordet så kommer kvalmen og brekingene. Jeg har "tvunget" meg selv til å spise litt, men det kommer gjerne opp igjen. Nå skal det ikke mer til enn at jeg skal lage middag eller smøre nistepakke før jeg kaster opp eller brekker meg. Har også begynt å slite med å holde på drikke... Skjønner at jeg kanskje ikke kan bli kvitt kvalmen, men jeg håper at noen har tips til matvarer eller liknende som jeg ikke allerede har prøvd :)

Er det noen her inne som har noen gode tips eller råd?

Alle tips og råd tas i mot med takk :)

Et råd som virker litt rart er faktisk det å spise mer. Jeg merker at kvalmen virkelig setter inn hvis jeg er sulten. Det er veldig vanskelig, for maten vil jo egentlig ikke ned, og når den er kommet ned - ja, da vil den bare opp igjen.
Jeg spiser lette matvarer med milde smaker, grovt brød med salt pålegg og masse biola yoghurt. Før jeg spiser sitter jeg 10 min i ro og psyker meg opp :p På samme måte må jeg ha 10-20 min etter jeg har spist i fullstendig ro.

Takk for tipset :) Jeg synes nok det hjelper litt på når jeg vel får ned noe, men det er vanskelig å få det til å bli der. Jeg har forsøkt å spise knekkebrød uten noe som helst på, men kanskje jeg skal forsøke meg på noe lett pålegg.

Huff, jeg har det ikke så ille. Er konstant uggen, men ikke på langt nær fare for noe underernæring eller dehydrering. Kaste opp gjør jeg heller ikke.
Dere som sliter med dette har min fulle sympati!!!

Kanskje en mager smøreost kunne vært greit som pålegg? Salt og godt.

Ritz kjeks. Ristet brødskive med smør, mat uten smak: pasta, ris, osv.
Ellers: seabånd kjøpes på apotek!

spis små biter og så og si hele tiden. Drikk små slurker og ofte. Om mesteparten kommer opp bør du gå til legen jevnlig for urinprøvesjekk for å sjekke om du ikke begynner å tære på reservene. Da vil du gå ned mye i vekt og bli dårligere og dårligere i form. Lurt å følge med om man er mer kvalm enn normalen. Dette kjenner du på selv :).
Lykke til.

har funnet ut at jeg noen ganger blir skrubb sulten etter jeg har spist og så kjempe kvalm(regnet med at det var for mye magesyre såe..) å da hjelper det med novaluzid-aluminium\magnesium tyggetabeletter mot for mye magesyre og sure oppstøt. en av bi virkningene kan være kvalme men har virka bra. tar bare en til to om dagen da. gir rask efekt. fikk meg gjennom jobben søndag....

Tips jeg har fått fra flere som har opplevd ekstrem kvalme i svangerskapet er å drikke en kopp te om morgenen eller varm kakao med melk istedenfor vann :) Selv har jeg ikke kastet opp noe særlig,men har alltid en uggen form, så for meg har salte kjeks liggende på nattbordet pluss at jeg alltid tar med meg ett glass vann om kvelden når jeg skal legge meg hjulpet litt på. Det er også viktig å tenke på at om man står opp og drikker noe kaldt så kan det bli ett lite sjokk for magen og det kan føre til kvalme. Har også hørt at flatbrød har fungert. Og den med å spise lite, men ofte kan være bra :)

Lykke til, håper du finner noe som kan hjelpe mot kvalmen :)

Jeg spiser mye frukt i løpet av dagen... Det er ikke så mye annet som frister, men frukten klarer jeg å få ned... Dersom jeg ikke får jevnlig påfyll, kommer kvalmen snikende ganske kjapt...

jeg drikker halvlunken, døven cola. den er rimelig safe. da roer det seg fort,og jeg kan kjøre etter med litt mat etterpå. da er jeg bra ei lita stund allfall :)
lykke til, og god bedring!

Back
Topp