Noen som har Marsvin?

surgodis

Forelsket i forumet
Fikk plutselig en marsvin gutt på ett år. Vært hos noen som ikke har tatt så godt vare på han.
Vi kan ingenting om marsvin. Så fortell fortell[:)]

(har lest litt på nett,men står så mye forskjellig.Ikke ditt å datt på ene siden å på andre siden så er ditt å datt ok.[&:])

Mamma har hatt og har fortalt meg at de er veldig sosiale. De "snakker" mye med deg, kan lære seg triks og er ganske greie dyr. [:)]

Åååh, marsvin er hærlige dyr [:D][:D] *savne*

De trenger friskt høy hver dag, C-vitaminer i vannet sitt, må klippe klørne sine sånn ca 1 gang i mnd, elsker frukt og salater, gress, løvetann, gnage på greiner, liker å ha et lite hus å gjemme seg i, elsker å bli kosa med, pellets og tørrfor,  spon til å ha i buret.

Sikkert rotete dette, men spør i dyrebutikken, de vet[;)][;)]
Grattis me et nydelig marsvin[:)][:)]

Han er veldig skvetten å springer fort fort inn i huset sitt når han hører vi kommer.Men er ikke så rart.Har vistt stått alene i buret sitt under ei trapp der det nesten ikke var folk hjemme. Å når det var folk hjemme så fikk ungene herje med han som de ville ble jeg fortalt.
Når han er ute sammens med oss så vil han bare sitte i ro på fanget eller gjømme seg i pledd.
Lager ikke så mye lyd,bare hvis vi klør han på hoftene.

Snakket litt med dyrebutikken. Fikk cvitamin dråper til å ha i vannet hans.Men er nok noe han ikke har fått før,for det likte han ikke.slutta å drikke vann da..
Hun sa også at var sjeldent en voksen gutt godtok å få burkopis. At da måtte han kastreres.Å det koster flesk.Å var ingen garanti for at han ville dele bur med en annen. Dameselskap i buret er uaktuelt av naturlige grunner[8D]

Virker som om han kun liker agurk.Smaker bare litt på salat,epler å annet vi har lagt inn til han.

Ja jeg har marsvin... ca 50 stk.. hehe
Driver med oppdrett.
Ser du allerede har fått mange tips. De er flokkdyr og trives best sammen en artsfrend, så jeg hadde villet skaffet en annen liten hann den kan gå sammen med. Bla.a i Sverige er det forbudt å selge enslige marsvin pga at de er flokkdyr og trives best når de har en burkompis eller flere. At flere hanner ikke går sammen er bare TULL! Jeg har omtrent aldri hanner gående alene. Jeg har også flokker på 3-4 hanner som går fint sammen. Så mitt tips er å skaffe en ung hann som burkompis til han, eller en hann som ikke har vært brukt i avl.
Ellers trenger de som andre sier pellets, fri tilgang til høy og c-vitamin tilskudd hver dag. Man får kjøpt c-vitaminer på dyrebutikker.
Jeg anbefaler IKKE å ha inn hus til de i burene. Da ender man opp med at marsvinet springer og gjemmer seg med en gang noen kommer. Tar man vekk huset blir de raskere vant til mennesker og lyder og blir fortere tamme. Ogsåklart blir de fortere tamme dess mer man koser med de.
Grønnsaker er bra, spesielt de med mye c-vitaminer i. Mine bruker å få brokkoli, gulrøtter og kål.
Tomater, epler, appelsin osv bør man være forsiktig med. Salat og agurk liker de godt men innholder ikke så mange nyttestoffer for de..
Det finnes mange hjemmesider på internett fra flere oppdrettere som har mye nyttig info på sidene sine.
Send gjerne en PM om du lurer på noe mer [:)]

ORIGINAL: Mazarin

Driver med oppdrett.
Ser du allerede har fått mange tips. De er flokkdyr og trives best sammen en artsfrend, så jeg hadde villet skaffet en annen liten hann den kan gå sammen med. Bla.a i Sverige er det forbudt å selge enslige marsvin pga at de er flokkdyr og trives best når de har en burkompis eller flere. At flere hanner ikke går sammen er bare TULL! Jeg har omtrent aldri hanner gående alene. Jeg har også flokker på 3-4 hanner som går fint sammen. Så mitt tips er å skaffe en ung hann som burkompis til han, eller en hann som ikke har vært brukt i avl.
Ellers trenger de som andre sier pellets, fri tilgang til høy og c-vitamin tilskudd hver dag. Man får kjøpt c-vitaminer på dyrebutikker.
Jeg anbefaler IKKE å ha inn hus til de i burene. Da ender man opp med at marsvinet springer og gjemmer seg med en gang noen kommer. Tar man vekk huset blir de raskere vant til mennesker og lyder og blir fortere tamme. Ogsåklart blir de fortere tamme dess mer man koser med de.
Grønnsaker er bra, spesielt de med mye c-vitaminer i. Mine bruker å få brokkoli, gulrøtter og kål.
Tomater, epler, appelsin osv bør man være forsiktig med. Salat og agurk liker de godt men innholder ikke så mange nyttestoffer for de..
Det finnes mange hjemmesider på internett fra flere oppdrettere som har mye nyttig info på sidene sine.

[:)]
Han har vist vært prøvd i bur med to andre.Gikk vist ikke så bra. har enda litt sår på kroppen sin.Men vet hvor viktig det er at de har selskap så får se om litt om vi tørr prøve med annen unge..
Kjøpt c vitamin dråper,men han sluttet å drikke vann med de oppi...
Har du kansje linker til gode info sider? Hjemmesider?

ORIGINAL: Rebbie

Driver med oppdrett.

Jeg bare lurer: hvorfor forsiktig med epler? Har mine alltid fått..

Gir man mye epler og tomater o.l er det mye gjær i som kan gjøre til at de får sopp. Samt at magen dems er skjøre og de får lett diarè ved for stort inntak [:)]

ORIGINAL: LallePalle

Driver med oppdrett.

Har jeg og alle jeg kjenner vært max uheldige vi da, som har hatt gutter som ikke har gått sammen? Mine sloss bare og prøvde å drepe hverandre [:(]

Da har dere nok vært uheldige. Min erfraring fra de snart ti årene jeg har drevet aktivt oppdrett er at setter man en voksen hann sammen en ung hann så vil de ikke slåss. Men er hannene brukt i avl og begge er voksne slåss de lettere. Og som sagt, mine hanner går sammen og slåss ikke. Av og til må man ha litt tålmodighet og la de få tid på seg til å venne seg til hverandre.

Jeg hadde marsvin fra jeg var 9 til jeg var 16, ja den ble 7 år [:D] Snoopy het han..
Verdens herligste, og han kjente igjen alle i huset. Hvis mamma kom hjem, begynte han å rope oppe
på kjøkkenet, for da visste han at han kom til å få agurk, og det var det beste han visste [8D]

når jeg kom hyla han på en annen måte, for da visste han at han fikk komme på fanget og kose.
Han gadd aldri gå noe særlig, så buret hans var alltid åpent, og han kunne gå ut når han ville.

Så de kan bli kjempesosiale, bare gi de tid! De må ikke på liv og død ha en kompiss, bare vær kompissen selv, og hold
små barn i tøylene når de har med den å gjøre[:-]  de vet ikke alltid hvor mye den tåler.

ORIGINAL: surgodis

Han er veldig skvetten å springer fort fort inn i huset sitt når han hører vi kommer.Men er ikke så rart.Har vistt stått alene i buret sitt under ei trapp der det nesten ikke var folk hjemme. Å når det var folk hjemme så fikk ungene herje med han som de ville ble jeg fortalt.
Når han er ute sammens med oss så vil han bare sitte i ro på fanget eller gjømme seg i pledd.
Lager ikke så mye lyd,bare hvis vi klør han på hoftene.

Snakket litt med dyrebutikken. Fikk cvitamin dråper til å ha i vannet hans.Men er nok noe han ikke har fått før,for det likte han ikke.slutta å drikke vann da..
Hun sa også at var sjeldent en voksen gutt godtok å få burkopis. At da måtte han kastreres.Å det koster flesk.Å var ingen garanti for at han ville dele bur med en annen. Dameselskap i buret er uaktuelt av naturlige grunner[8D]

Virker som om han kun liker agurk.Smaker bare litt på salat,epler å annet vi har lagt inn til han.

likte han ikke.slutta å drikke vann da..

Kan være bare en vanesak, men du får kjøpt c-vitamindråper med jordbærsmak på dyrebutikken. Kanskje ikke alle som har det, men om de ikke har, kan de kanskje bestille?
Gi iallefall grønnsaker med masse c-vitamin frem til du får han til å drikke vann m c-vit...

Back
Topp