Noen som har lykkes i å få barnet til å sove lenger om morgenen?

Augustbaby19

Flørter med forumet
Jeg har en gutt på 13 måneder. Han er en morgenfugl, og våkner mellom 05.15-06.00. Han legger seg mellom 18.30-19.00 hver kveld. Han sover en gang om dagen i 1,5-2,5 timer. Legges mellom 11.15-11.45.
Nå skal vi snart stille klokken også, skrekk og gru:yuck:

Noen som har noen gode råd om hvordan vi kan få han til å sove lenger om morgenen?

Dette har vi prøvd:
Legge han litt senere
Tar han ikke ut av senga før kl.06.00 (roer og trøster selvfølgelig, ingen gråt)
 
Nei :hilarious: jeg forsøkte ALT jeg kunne komme over.
Det er kanskje ikke svaret du vil ha, men kanskje er det en liten trøst i at det går over av seg selv til slutt :shy:
Mellom 11 og 14/15 mnd var min gutt oppe mellom 04.30 og 06 hver dag. Etter det gikk det over og han har stort sett sovet til mellom 6.30 og 7.30 med litt variasjoner innimellom. Men om han våkner i 6tiden varer det bare en ukes tid før vi er tilbake til nærmere 07.
Da han var oppe tidlig, tok vi han over i vår seng og sa at det var natt, skrudde ikke på lys, snakket minimalt osv. Så den rutinen er han nå vant til og ligger rolig i senga vår og koser i alt fra 20-60 min før vi står opp :joyful: han er nå forresten 2,5 år.

Håper det ikke har tenkt til å vare lenge før dere kan sove litt lenger
 
Korte svaret: nei. Unger er ulike, og min største morgenfugl er enda oppe mellom 5 og 6, hun er fire nå.
 
Nei :hilarious: jeg forsøkte ALT jeg kunne komme over.
Det er kanskje ikke svaret du vil ha, men kanskje er det en liten trøst i at det går over av seg selv til slutt :shy:
Mellom 11 og 14/15 mnd var min gutt oppe mellom 04.30 og 06 hver dag. Etter det gikk det over og han har stort sett sovet til mellom 6.30 og 7.30 med litt variasjoner innimellom. Men om han våkner i 6tiden varer det bare en ukes tid før vi er tilbake til nærmere 07.
Da han var oppe tidlig, tok vi han over i vår seng og sa at det var natt, skrudde ikke på lys, snakket minimalt osv. Så den rutinen er han nå vant til og ligger rolig i senga vår og koser i alt fra 20-60 min før vi står opp :joyful: han er nå forresten 2,5 år.

Håper det ikke har tenkt til å vare lenge før dere kan sove litt lenger

Takk for svar. 06.30-07.30 er luksus:) Håper det kan skje her om ikke så altfor lenge:joyful:
La du han senere, eller sov han bare mer?
 
Last edited:
Tja eldste min blir 6 i desember og fortsatt morgenfugl sammen med lillesøster på snart 2 år. Eldste våkner somregel mellom 5.30 og 6, minste mellom 5 og 6. Mellomste på 4 år er "dovendyret" i søskenflokken og kan sove til 7. Håper på bedre tider men nå kan ihvertfall eldste ligge og leke i sengen til vi sier det er morgen. Før lå han og ropte på meg til jeg ga respons.
 
La du han senere, eller sov han bare mer/lenger?

Han sov nok bare litt lenger, forsøkte å legge både tidligere og senere uten videre effekt. Han fikk mange tenner mellom 12 og 14 mnd så der er eneste forklaringen jeg har klart å finne på hvorfor han sov litt eldre fra rundt 15 mnd.
 
Jeg har en gutt på 13 måneder. Han er en morgenfugl, og våkner mellom 05.15-06.00. Han legger seg mellom 18.30-19.00 hver kveld. Han sover en gang om dagen i 1,5-2,5 timer. Legges mellom 11.15-11.45.
Nå skal vi snart stille klokken også, skrekk og gru:yuck:

Noen som har noen gode råd om hvordan vi kan få han til å sove lenger om morgenen?

Dette har vi prøvd:
Legge han litt senere
Tar han ikke ut av senga før kl.06.00 (roer og trøster selvfølgelig, ingen gråt)
Vi har det akkurat likedan. :) Vi har begynt å forskyve legging bittelitt. Nå sovner hun nærmer kl 19, og våkner etter kl 6 i alle fall. Vi har egentlig akkurat like rutiner med dere, men det ser ut å funke å legge litt senere. Du kan prøve å skyve dagen litt, 5-10 minutter av gangen og se om det kan bli en effekt av det. Vi har gjort det med våre før klokkestilling, og det har fungert på begge. Er de helt ferdige på kvelden,så må de heller legges da, men å skyve litt på døgnet kan faktisk fungere for mange. Ellers tenker jeg som de over, det går over av seg selv en dag. :)
 
Å legge tidligere har fungert her! Og legge dagsovinga til tidligere på dagen.
 
Vi hadde en periode med det rundt 13/14 måneder, og da fungerte ingenting. Vi prøvde også å være konsekvente med at dagen ikke startet før 6, men da ble det 45-30 min med gråt og klaging, da... Han sov veldig kort på dagtid, så vi prøvde aldri å kutte der. Det gikk over etter et par måneder, men ingenting fungerte.

Nå er han to år og var i gang igjen for 2-3 uker siden med det samme. Nå har vi derimot kuttet dagsoving fra 2 til 1,5 time, og så langt ser det faktisk ut til å fungere, BANK I BORDET! I dag sov han i alle fall til 6 :p
 
Her ble det bedre med alderen bare. Nå er hun 2 år og sover stortsett til kl 08+-
 
Har 4 barn. To av de funker ingenting på. Våkner 05-06 uansett. 10 og 2,5 år.
De to siste (tvillinger på 13 mnd) funker det *bank i bordet * med eget rom, og å ha det helt mørkt på rommet.
Gått fra å stå opp 05.30- 06 til å stå opp 06.30-07.30.
 
Må nok bare holde ut. Min yngste våkna enda tidligere enn det det på den alderen. Sovna senere også. Vi tviholdt på rutiner, så ble det bedre etter hvert.
 
Storesøster var slik i den alderen ganske lenge! Tror hun våknet i 05-0530 tiden fra 1 år og helt frem til 3-3,5 års alderen, sov av og til litt lengre, men sjeldent. Nå sover hun til 08 tiden på helg, og må ofte vekkes i 07-0730 tiden når hun skal i barnehagen, så det gikk seg til av seg selv☺️ Vi prøvde også alt mulig, men vi bare fant oss i at hun våknet da, så vi byttet på å stå opp med henne og la oss tidligere hvis vi var slitne selv ☺️
 
Vi prøvde ALT!!!!!!!! Neste som hjalp var en hos dose tålmodighet og la henne vokse det av seg:) bedret seg fra 18 mmd og mot 2 år, hun har fremdeles aldri sovet igjennom en hel natt men vokner i det minste ikke kl4-5 lenger:) har måttett vekke henne flere ganger for p rekke barnehagen i det siste og det er mye bedre:)
 
Har ikke lykkes i å få de til å sove lenger, men kjøpte en sånn klokke som viser når det er dag/natt og den har gjort underverker her. Da er det tyst til klokka sier at det er dag.
 
Har ikke lykkes i å få de til å sove lenger, men kjøpte en sånn klokke som viser når det er dag/natt og den har gjort underverker her. Da er det tyst til klokka sier at det er dag.

Fra når har du begynt å bruke den, og hvilket klokkeslett har vært "morgen"? :)
 
Back
Topp