Noen som har kjennskap til rettigheter ved å leie?

Ja, var noe spesielt jeg lurte på.. men gadd ikke å legge inn en avhandling om ingen kunne[:D]

Saken er:

Min niese leier en leilighet i Oslo.. i et kollektiv...

Huseier hadde sagt her for litt siden til noen av de andre leietakerene at han KANSKJE kom til å selge, og at de måtte ut innen 1 sept... Dette sa han i august..

Men han var snill og lot de få lov til å bli værende ut sept.. men om han ikke fikk solgt, så kunne de bare bli boenes..

Disse andre leietakerne tok ikke sjangsen på dette og leverte hver sin skriftlige oppsigelse..

Min niese hadde ikke fått beskjed om dette (at de hadde sagt opp) de hadde bare informert henne om at han hadde nevnt at han KANSKJE kom til å selge.. men om dette ikke gikk i orden, så fikk de bli boenes.. Min niese har gått og ventet på ny beskjed..

Denne fikk hun i dag! Og da sa han til henne at hun måtte ut innen sept (Han har ikke gitt noen beskjed til henne før i dag)

Saken er: Hun har leiekontrakt som gjelder frem til mars 2010.. og 2 mnd skriftlig oppsigelse.. Står ikke noe om muntlig oppsigelse..

Og som jeg ser det.. om muntlig skal telle.. så gjelder vel den fra I DAG? Og at man må si opp et menneske før den 1 i hver mnd.. Så når han sier noe i dag.. (120909) så kan hun egentlig bli boenes ut sept.. okt.. OG november?

Han kan vel ikke kaste henne ut i løpet av 14 dager???

Oppsigelsen skal være skriftlig og det er de oppsigelsesreglene som står i avtalen hennes som gjelder. Oppsigelsen skal også være saklig som f.eks at hun har brutt noe av det som står i leieavtalen, eller at han selger, hvis ikke kan han ikke uten videre kaste henne ut. Hadde alle i kollektivet hver sin leieavtale med sitt navn på? Får hun problemer med huseier, burde hun kontakte forbrukerrådet, de kan hjelpe henne videre i tilfelle

ORIGINAL: Lilleping

Oppsigelsen skal være skriftlig og det er de oppsigelsesreglene som står i avtalen hennes som gjelder. Oppsigelsen skal også være saklig som f.eks at hun har brutt noe av det som står i leieavtalen, eller at han selger, hvis ikke kan han ikke uten videre kaste henne ut. Hadde alle i kollektivet hver sin leieavtale med sitt navn på? Får hun problemer med huseier, burde hun kontakte forbrukerrådet, de kan hjelpe henne videre i tilfelle

Ja, de hadde hver sin kontrakt..

Han skal jo selge.. så det er jo bra nok grunn til at hun må ut.. men hun skal også ha tid på seg.. ikke hennes feil at han skal selge med umiddelbar overtagelse.. Han skal i møte med kjøperene på mandag..

Hun har en kontrakt som sier 2 mnd gjensidig oppsigelse.. og hun har ikke hørt noe før i dag.. hun hørte rykter om at han kanskje skulle selge.. men fikk han ikke solgt så kunne de bli..

Synes det er hans ansvar å sørge for at ALLE i kollektivet får den samme beskjeden.. ikke si noe til 1 menneske og få de til å vidreinformere..

Jeg og mener at hun har krav på skriftlig oppsigelse.. står ikke noe om muntlig oppsigelse i avtalen

Da har han iallefall grunn til å si henne opp, men hun har fremdeles krav på å få denne skriftlig. Hvordan skal han ellers kunne bevis at hun har fått beskjed? Dette er hentet ut fra loven, som er klar på oppsigelsesfrister. Står det noe om det i kontrakten hennes er det det som skal følges, hvis ikke er det dette:

Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Det kan jo hende at de som kjøper huset vil ha med seg leietagerene på kjøpet også da, jeg ville jo spurt huseier om det. Om han hun spurt de nye huseierne

Back
Topp