Noen som har kjennskap til lipødem?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg er overvektig og jobber med saken, men jeg har begynt å lure på om jeg kanskje har det som kalles for lipødem.

Grunnen til at jeg tenker det er fordi jeg alltid har hatt svære legger og lår, og armer, men er ellers ganske smal. Det skilles 3-4 størrelser fra underkropp til overkropp. Leggene mine spesielt er samme størrelse uansett hvor mye jeg går ned i vekt. Lårene blir litt mindre, men de forblir veldig store i forhold til resten av kroppen. Jeg har ikke konstante smerter, men jeg kan ikke bli massert lett en gang på beina fordi det gjør vondt. Jeg har alltid slitt med jogging og hopping/dansing fordi alt gjør vondt rundt legger og lår når det blir den typen bevegelser. Jeg har jo gjort disse tingene til tross og har bare tenkt at det gjør vondt fordi jeg er overvektig.

Det er ingen leger som har kommentert noe på dette, men nå har jeg ikke fått hjelp før med overvekten heller fordi de ikke har klart å se hvor stor jeg egentlig har vært. Når jeg gikk til legen og spurte om å bli henvist til sykehuset fordi jeg da hadde en bmi på 46 så så ble jeg fortalt at legen ikke hadde trodd jeg hadde så høy bmi. Nettop fordi overkropp og ansikt ikke tilsier det. Jeg har nå gått ned 20kg siden i høst og jeg passer fremdeles de samme buksene, men alt av topper svømmer jeg i. Buksene er løsere, men mye mindre løse en andre klær.

Hvordan kan man teste om man har dette? Er det sånn at så lenge buksene fysisk blir litt mindre så kan ikke dette være lipødem? Jeg leste noe om en klypetest, men det gjør jo vondt uansett hvordan man klyper, så jeg vet ikke hvordan den er.

Noen som har erfaring rundt dette?

Det kan høres sånn ut ja! Begynn med å dra til fastlege så kan hun/han henvise deg videre hvis det skorter på kunnskap eller det er behov for kirurgi. Ville også ha oppsøkt en fysioterapeut som var god på lipødem!

Back
Topp