Noen som har kjennskap til kneskader her?

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
Når jeg tar knebøy eller går opp trapper knaser det i knærne mine.
Altså ikke ett knekk som når man knekker fingre, men knasing.
Høres jo skikkelig ekkelt ut, men er ikke spesielt vondt når jeg tar knebøy.
Men har til tider vondt i det ene kneet uten at jeg gjør noen ting, lurer derfor på om det kan være skadelig å trene med vekter og om jeg burde unngå det.

Håper noen vet :-)

Det kan høres ut som du har litt smågrums med brusken bak kneskjellet og det er veldig vanlig og som oftest ufarlig. Det kan gi litt plager nettopp i slike tilfeller du nevner, med knebøy der man får stor belastning på lårmuskelen på forsiden av låret når man går opp igjen/strekker ut (denne fester seg via kneskjellet ned på leggbenet). Det vil da bli økt press av kneskjellet mot knokler og er brusken litt ujevn da vil det kunne gi knaselyder. Det kan du lett kjenne om du setter deg på en benk med støtte under lårene og kneet bøyd i 90 graders vinkel. Om du så skal strekke ut kneet og holder en hånd over kneskjellet, kjenner man ofte knasingen. Viktig å trene muskulaturen både på for- og bakside av lår samt sete. Får du plager, kan du forsøke å gå ikke fullt så langt ned i knebøy. Vær veldig OBS på at du ikke får feilstilling i kneet under knebøy. Altså kne over fot i en rett linje, ikke la kneet skli ut til sidene. Om du får økende plager, kan du kontakte en fysio som kan gi deg spesielt tilrettelagte øvelser. Styrketrening er viktig for å forebygge vonde knær, men som sagt kan det være du trenger øvelser for å bygge opp styrke/kontroll i musklene rundt kneet ditt.

Høres ut som mitt kne. Knaser når jeg gjør knebøy eller går ned trapper. Tenker at så lenge jeg ikke har store smerter forbundet med disse knaselydene er det ikke så mye på bry seg med.

Høres ut som mine knær! Har ikke tenkt at det er noe unormalt, men en periode jeg trente en del knebøy måtte jeg bare gi meg fordi det ble vondt.. Tror bare knærne mine er sånn :p

Mitt kne gjør det etter st jeg skadet det. Legene har ikke reagert på det, er heller ikke noe de gjør noe med. Er jo ikke vondt..

Det ene kneet mitt gjør det. Tror det er alderen :p

Takk for svar dere, da slapper jeg litt mer av :-)

Det jeg syns er rart, er at det aldri gjør vondt når jeg gjør knebøy selvom jeg har en del kilo på..
Men når jeg sitter stille lenge hvor jeg må sitte med beina ned, (feks buss/tog) så gjør det vondt flere timer etterpå..

Men da kjører jeg på med trening videre jeg, hurra :-)

Back
Topp