Noen som har kjennskap eller erfaring med coloskopi... ?

Rita Lind

Elsker forumet
Skal få dette gjort og venter på time til sykehuset. Har aldri fått gjort dette før så bare nysgjerrig på erfaringer fra dere.... kanskje dumt å spørre - for det er vel ikke akkurat en velvære-behandling dette.. 

Går så fint så. Det verste er tømmingen, det du skal drikke for å tømme. Det er virkelig til å spy av.

Du føler skopet gå inn selvsagt. Det er ikke annet enn litt ubehagelig. Utenom det er det svært lite smerter.

Jeg er en pyse (sykehusskrekk) og fikk narkose så jeg kunne få det gjort. Jeg har skjønt at du får smertestillende og beroligende før behandlingen, og at jo mer du klarer å slappe av, jo mindre vondt er det. Noen sier at det har vært helt smertefritt, bare ubehagelig, andre sier at det gjorde vondt..

Jeg har lært at det beste er å være ærlig med legene og sykesøstrene hvis man er nervøs eller syns ting gjør vondt, ofte kan man få mer smertestillende eller beroligende. Jeg fikk til og med beroligende tabletter jeg kunne ta før jeg dro på sykehuset.

Dette skal nok gå helt fint (sier pysa)! Før du vet ordet av det er det over! Lykke til! :)

Signerer at tømmingen var noe dritt, bokstavelig talt emoticon

På meg prøvde de uten smertestillende først, og det funket ikke. Fikk så "likegladsprøyte", og da gikk alt meget bedre. Var vondt å få skopet gjennom den første "svingen", men så var det ikke vondt mer. Fulgte selv med på skjermen, og så at tarmene mine var betente både her og der. Måtte slappe av litt før jeg fikk reise hjem, og kunne ikke kjøre selv.

Lykke til, dette går bra!

DenicaD skrev:
aner ikke hva det er eigang jeg... men lykke til!

Undersøkelse av endetarmen med et skop som føres inn. En slange med kamera på, som også kan sprøyte inn vann og suge ut.

Tusen tusen tusen takk for svar jenter!!! 
Kjenner at jeg føler meg mye tryggere og roligere nå. 
Har hatt en endoskopiundersøkelse og den var VOND!! Det gjorde sinnsykt vondt når legen blåste luft inn i tarmen.. 

Men dere..... tar en slik undersøkelse lang tid?

Tror jeg var på sykehuset til sammen et par timer. Da beregnet venting og alt.

Min gjorde sykt vondt da, men de skulle sjekke fordi jeg bla hadde så mye luftsmerter. Sier seg selv at det ville bli vondt. Jeg burde fått smertestillende...

Husk at du kan ta med Ipod eller lignende hvis du vil 'distansere' deg litt fra det - legen snakker gjerne og forklarer underveis, men alt du trenger å få vite kan du også få vite etterpå.

Ikkje personleg, men søstera mi som har Ulcerøs Colitt har vore gjennom det nokre gongar. Ho seier det er noko av det verste ho har vore med på, både å drikke den grusomme gugga og sjølve undersøkelsen. For ho har det vore veldig smertefullt, sjølv om ho har blitt dopa opp til hårrøttene ca.

jeg har hatt den undersøkelsen i alt 17 ganger! Og jeg får narkose. Har veldig mange trange partier, og arredanser(sammenvoksninger etter operasjoner, arrvev som gnisser) Har hatt mrbus crohn i 12 år nå. Jeg syns det er jævlig. De hadde glemt å bestille narkose en gang, for 3 år siden, og de dopet meg ned, så mye at de ikke kunne gi mer, og mamma besvimte av hylene mine. Men som sagt, så er det nok spesielt med meg, pga alt det jeg skrev. Men pappa, som har ulcerøs colitt, syns ikke det er så fryktelig gale.

Jeg syns det er bedre å tømme seg med phosforal, enn den andre som jeg ikke husker navnet på nå! For phosforalen er det bare 2 glass, mens den andre er det 2 liter. Masse lykke til, og bare spør hvis du lurer på noe mer!

Forresten, hvis de tar biopsi(prøver av tarmveggen) må du være der litt lengre enn 1-2 timer. Men du får nok god info i brevet som kommer =)

Igjen.. tusen tusen takk for rådene/tipsene, ikke minst linken over her, og lykke-til-ønskene!!! 

mormarion: Takk for at du deler av deg din erfaring - må si du har fått gjennomgå! 

Her fikk jeg beskjed i dag, at jeg skulle drikke noe som heter Endofalk - 6 poser til ca. 3 liter vann .... og dette skal da drikkes iløpet av dagen/kvelden før undersøkelsen. Og så får jeg ikke spise noe etter kl. 13 dagen før undersøkelsen.. himmel.. hvordan vil det gå tro... 

Ingen erfaring... ennå...
Så lykke til! :-)

Men noen som kan si om det kan komme endel pinlige hendelser i ettertid, som ukontrollert luft osv? Tenker da spesielt på hjemturen fra sykehuset... om hvem som skal kjøre :p

c",) skrev:
Igjen.. tusen tusen takk for rådene/tipsene, ikke minst linken over her, og lykke-til-ønskene!!! 

mormarion: Takk for at du deler av deg din erfaring - må si du har fått gjennomgå! 

Her fikk jeg beskjed i dag, at jeg skulle drikke noe som heter Endofalk - 6 poser til ca. 3 liter vann .... og dette skal da drikkes iløpet av dagen/kvelden før undersøkelsen. Og så får jeg ikke spise noe etter kl. 13 dagen før undersøkelsen.. himmel.. hvordan vil det gå tro... 

Har tatt coloskopi to ganger nå, og jeg synes faktisk det går greit. Tømmingen er litt ekkel. Hvis du skal ha endofalk, så sett den for all del i kjøleskapet så den er kald før du skal drikke den! Da synes iallfall jeg det gikk MYE lettere.

Kleo79 skrev:

DenicaD skrev:
aner ikke hva det er eigang jeg... men lykke til!

Undersøkelse av endetarmen med et skop som føres inn. En slange med kamera på, som også kan sprøyte inn vann og suge ut.

åå aoo!!

Bittelitta skrev:

c",) skrev:

Har tatt coloskopi to ganger nå, og jeg synes faktisk det går greit. Tømmingen er litt ekkel. Hvis du skal ha endofalk, så sett den for all del i kjøleskapet så den er kald før du skal drikke den! Da synes iallfall jeg det gikk MYE lettere.

Takk for tipset! Skal helt klart ha den i kjøleskapet - mener jeg kunne drikke brus, saft og vann når jeg tar endofalk. 

Back
Topp