Noen som har kjøpt brukt madrass?

lilleJ

Betatt av forumet
Jeg var i utgangspunktet imot dette, men så fulgte den med vuggen jeg kjøpte. Og hun jeg kjøpte den av hadde kun brukt den i noen måneder, med madrassbeskytter, tisselaken og oftest babynest i.
Madrassen ser helt strøken ut.

Men så er jeg så i tvil om jeg skal bruke den eller ikke. :O
Hva ville dere gjort?
Og hvordan skal jeg isåfall vaske den? Vet den bør kokvaskes (minst 60grader), men er litt usikker på om den tåler det også? :p Hehe..

Hjeeeelp!
 
Her har jeg også kjøpt en vugge der madrassen fulgte med. Trekket skal jeg vaske og så er den klar for bruk. Jeg var mer nøye med første barnet. Men jeg tenker at så lenge det ser bra ut, er det ikke så farlig ☺
 
Hadde nok brukt den jeg. Men hadde vert mer nøye med brukt madrass i sprinkelseng.
 
Vi fikk med madrass med sengen vi kjøpte brukt til førstemann. Jeg vasket trekket på madrassen, la et laken over, kjøpte ny overmadrass og enda et laken over der igjen. Synst det gikk fint. Madrassen va fint brukt og ikke brukt så lenge.
 
Fulgte med madrass i vuggen eg kjøpte og, tenkte å bruke den :) i sprinkelsengen e d brukt madrass etter storebror :)
 
Hvis du vasker den og den går i stykker så må du jo kjøpe ny, men du må vel kjøpe ny om du ikke føler den er vasket nok også... Så gpr jo an å forsøke :)
 
Det handler vel ikke bare om vask, men like mye om at brukte madrasser mister fastheten? Jeg fikk seng med madrass fra min søster, men har likevel kjøpt ny madrass. Tar rett og slett ikke sjansen, livredd for krybbedød.
 
Det handler vel ikke bare om vask, men like mye om at brukte madrasser mister fastheten? Jeg fikk seng med madrass fra min søster, men har likevel kjøpt ny madrass. Tar rett og slett ikke sjansen, livredd for krybbedød.
Henger krybbedød sammen med dårlig madrass? :O Wææ..
 
Her i DK fraråder de ikke brukt madrass pga krybbedød. De selger brukte madrasser over en lav sko og de kjøper alltid egen til vogna. De har like mange antall av krybbedød som i norge.

Jeg hadde brukt den madrassen uten å tenke ;)
Lillebror skal bruke samme madrass som storesøster her.
 
Bruker samme madrass som begge søstrene sine :) kjøper ny overmadrass:) mine sluttet bruke sprinkelsenga når de var to år,så det er begrenset hvor slitt det kan bli med små lette kropper:)
 
Her bruker vi samme madrass til begge. Har stor seng fra USA med rare mål, så blir kjempe dyrt om vi skal bestille ny nå. Men vi har fått tak i en overmsdrass som jeg skal ordne til i den. Men det er bare mere for å bevare den under. Madrassen er like fin, og vår første flyttet tidlig over i junior seng :)
Bruker og samme madrassen i vugge og vogn også :) Men skulle vi få flere barn så hadde den jo blitt byttet ut etterhvert slik man gjør i vanlige senger også.
 
Tusen takk for svar dere kloke damer! :) Tror jeg lander på å bruke den brukte madrassen, og heller kjøpe ny madrassbeskytter og/eller overmadrass for å være på den sikre siden! :)
 
Henger krybbedød sammen med dårlig madrass? :O Wææ..
Landsforeningen for uventet spedbarnsdød anbefaler ikke brukte madrasser p.g.a fare for bakteriespredning og fremmed bakterie flora. Det er bevist at brukte madrasser, også fra søsken øker faren for krybbedød.

Så må alle vurdere det selv :) men det er det som er anbefalt :)
 
En annen sak med madrass er jo hvordan vekten til barnet former madrassen over tid, slik foten former skoen over tid og kan gi skjev liggestilling og feilbelastning :)
 
Lurer skikkelig på dette selv meeeen etter å ha lest noen svar her nå, velger jeg heller å kjøpe ny :)
Vil ikke ta sjansen :)
 
Har kjøpt ny både til storebror og huleboer. Får meg bare ikke til å kjøpe brukt madrass vet ikke hvorfor. Kunne til nøds evt kjøpt av noen jeg kjenner godt men de jeg evt kunne kjøpt av har enda små barn som bruker sprinkelseng så ikke aktuelt å kjøpe av dem uansett
 
Jeg endte opp med å kjøpe ny madrass jeg! :) Tror ikke jeg selv ville satset på å kjøpe brukt seng/madrass av noen jeg ikke kjenner, og tenker derfor det samme til minsten. I tillegg så vet jeg jo kvaliteten på den nye og at den er formet slik som den skal! :)
 
Mamma er overbevist om at det er kjemikaler i nye madrasser som gir avgasser som ikke er bra ... så hun prater veldig om at jeg må ha en brukt en. Jeg vet ikke jeg, men har i alle fall lånt en av en venninne. Som passer i senga vi skal bruke. Har ikke tenkt på bakterier, men tror ikke jeg orker å bekymre meg for en ting til ... blir nok til at vi bruker den.
 
Back
Topp