Noen som har kanin?

frøkenblaa

Elsker forumet
Noen som har eller har hatt kanin?
Lurer litt på å skaffe en kanin, men har ingen erfaring med gnagere..... Har hatt hunder, men er jo ikke helt det samme liksom.
Hva trenger de av stell, mat ol. (vet jo de trenger å bli tatt godt vare på, men...) Hvor mye stell kreves det, i tillegg til daglig omsorg?

du bør høre med 2nydeligejenter hun har hatt MANGE kaniner:)
så hun vet nok hva du trenger og hvordan du skal gjøre det:)

Da får jeg vente å se om hun ser dette, eller om jeg får kontakte henne på annet vis. [:D]
Takk for tipset.

vi hadde fire stk da jeg var litt yngre, kunne ikke ha dem inne så hadde dem i en bod og ute i hagen når det var sommer. Byttet på matskåler og vann hver dag og spon etter behov, minst en gang i uka..
Problemet var vel egentlig å ha tid til dem slik at de forble tamme [:)] Koselige dyr da! [:)]

Ja, det er det med tamme kaniner. Er redd for å skaffe kanin som skulle bli sint eller bite. Er for junior sin skyld jeg kunne tenke meg et dyr. Han ELSKER alle dyr, og føler han har godt av å lære å ta hensyn, og være forsiktig med dem.
Ikke missforstå, for er selvfølgelig jeg som skal ha ansvaret, og lar ham ikke være alene med kaninen, men ser en positiv virkning av at det er dyr i nærheten.
Kan ikke ha hund igjen enda, så da må det bli det "nest beste" en kanin. De er små og kanskje litt mere lettvinte enn en diger hund...

Erfarte med min første kanin at kaniner trenger MAT, ellers dør de[&:]. Senere hadde vi mer hell med kaniner. De fikk mat og frisk vann hver dag og så flidde vi bur i helgene. Klørne må klippes engang iblant. Man må nok holde på med dem jevnt for å få de skikkelig tamme. Men synes det er lettstelte dyr.

De trenger ikke så veldig mye stell. Bur rensing 1-2 ganger i uka. Børste hår når de røyter masse. som er 2 ganger i året. Ellers klipp negler etter skjønn.
Kaniner trenger egentlig ikke kraft fôr vis du får tak i godt høy. Hoved fôret til en kanin er høy. Eller så slenger jeg inn epler og gulerøtter. TØRRE brød skalker. Det må være tørre ellers så kan de få luft i magen og dø av det. Kaniner kan ikke slipper ut luft som som oss mennesker.

Kål er forbudt og andre ting som utgir gass.
Bruk seler på kanin unger fra de er 3mnd og kan hoppe når de er 4mnd.
Ellers så kan man kjøpe biltema sine kompost binger og sette opp som gress bur.
Skal du ha mange kaniner så ikke slipp dem løs vis du ikke vil ha unger. Ung kaniner kan få unger fra de er 2mnd gaml men det er alt for ungt. Ellers så kan dvergvedder få unger fra 6mnd og større raser når de er 8mnd.

Vis det er noe du lurer på så er det bare å si i fra[;)]

Høres ganske greit ut med en kanin altså, eller bør man ha to? Tenker på selskap?
hvordan er det med kaninene om vinteren? Jeg tenkte å ha de ute hele året. Kan man ta de ut av buret å ha de på bakken selv om det er snø og kaldt? Kan man ha de inn en stund for så å sette de ut igjen i buret sitt? (om vinteren altså)
I 15munusgrader er det lite fristende å sitte ute med kjeledress og votter for å kose/stelle kaninen. Koseligere å ta den inn....

Kan man trene/lære kaniner noe? Drevet med klikkertrening på hund, hadde vært artig å prøvd på en kanin også.

ORIGINAL: frøkenblaa

Høres ganske greit ut med en kanin altså, eller bør man ha to? Tenker på selskap?
hvordan er det med kaninene om vinteren? Jeg tenkte å ha de ute hele året. Kan man ta de ut av buret å ha de på bakken selv om det er snø og kaldt? Kan man ha de inn en stund for så å sette de ut igjen i buret sitt? (om vinteren altså)
I 15munusgrader er det lite fristende å sitte ute med kjeledress og votter for å kose/stelle kaninen. Koseligere å ta den inn....

Kan man trene/lære kaniner noe? Drevet med klikkertrening på hund, hadde vært artig å prøvd på en kanin også.

Kaniner er jo selskaps dyr. Men liker best å bo alene inni buret. Kaninene mine er ute hele året. Det eneste vi gjør er at vi legger inn ekstra med høy og setter burene sånn at det ikke kommer snø inn ellers så må du isolere burene.
De burdte ikke bare så lenge inn om gangen. Max 30 min. Kaniner tåler ikke sykdommer så bra og de har litt dårlig immun forsvar, så når det varierer for mye mellom kaldt og varmt så kan de bli veldig dårlige.

Vi du skal ha en kose kanin hele året, så burdte dere hatt kaninen inne på vinteren og heller ta den ut om våren og inn igjen om høsten

Jeg har drevet med kanin hopping i 7år og det er en veldig artig sport for kaninene. Kaniner er veldig lære villige. Du kan få en kanin til å posere til utstilling. kaninene mine går løse er hjemme og går ingen steder. Bare dilter etter matmor.

Så morsomt. Hva bruker du som forsterker/godbit når du trener dem?

Tørr ikke ha kaninen inne, for er litt allergisk.

Må tenke nøye på dette, ønsker en tam snill kanin

Bruker bare å gi dem frukt som god biter.

Man kan få tamme kaniner når de er ute også men ta må man ta de ut hver dag. Gå i bånd eller med hopping. Man får sånn veldig sterk bånd mellom fører og kanin.

Back
Topp