Noen som har iskremmaskin?

Nangi

Betatt av forumet
Jeg har litt lyst å kjøpe en ismaskin i julegave til oss selv, og lurer litt på hvilken man bør velge..

Ser de har rimelige ismaskiner til 299, og lurer på om noen av dere har forsøkt disse rimelige? Er resultatet noe bra?

Har en stor kenwood major titanium kjøkkenmaskin, og den har et tilbehør som er ismaskin, men den koster 900kr..

Denne kan dog lage 1 liter is i slengen da.. Men bolla må i fryseren først.. Noen som har denne aktuelle?

Generelle erfaringer med ismaskiner og hjemmelaget is?

Sambo tåler ingen former for melk, så det hadde vært gøy å kunne lage sine egne is- og sorbetvarianter :-D

Vi har den til OBH Nordica. Har prøvd oss på melkebasert is et par ganger men blir sjeldent noe særlig bra. Enten blir det steinhardt eller så er det flytende, gjerne i en og samme is.

noen med erfaringer fra andre typer?

Jeg vurderer også iskremmaskin :-)

Har nå bestilt iskremmaskin-tilbehøret til kenwood fra pixmania.com. Virker etter en søkerunde på nett at mange er misfornøyde med den billigste fra obh nordica, så går for en litt dyrere :-)

Vi elsker vår ismaskin og bruker den MASSE! Vi har en Philips Ismaskin HR2304, her et det et fryseelement som må ligge i fryseren ikke hele bollen. Vi har kjøpt flere fryselementer så vi kan lage flere runder, for hjemmelaget is er GODT! Fryseelementet holder til å lage 1 posjon (ca 1 l) så må det ligge i fryseren i 1 døgn før ny runde!

Her i fam er det min mor og søser som ikke tåler melk! har prøvd litt forskjellig men kommet fram til en god basis oppskrift som vi tilsetter sjokolade, bær el det man ønsker! Vi klarte ikke å lage god is på soya, fikk ikke maskert smaken nok, men vi er heller ikke så vant med å bruke soya! Så vi lager på Odense erlet og rismelk!

Har du lyst å dele oppskriften på isen deres? Ikke fan av soya her i huset heller....

Puh, fant den til slutt! Ny PC og bare rot i dokumenter. Oppskriften kommer snart i en ny allergikokebok!

Her er den:
4 stk eggeplommer
100 gr sukker
15 gr ekte vaniljesukker
2.5 dl rismelk eller den melken du tåler/bruker.
3 dl Odense Erlet eller kremfløte

Visp eggeplommene, sukker og vaniljesukkeret godt sammen i en bolle.

I en annen bolle piskes Erlet eller kremfløte til krem. Tilsett først melken i kremen under omrøring, så eggeblandingen. Blandingen vendes/vispes lett til den er godt blandet.

Slå på iskremmaskinen og hell blandingen i kjølebollen. Når konsistensen er blitt softis, helles blandingen over i egnet boks og legges i fryseren.

Vi pleier som regel å ha i litt hakket sjokolade, da vi er "sjokomaner", men som sagt dette er en super god basis vaniljeis som du kan eksprementere og tilsette smaker etter ønske! Hvis du skal bruke sjokolade ikke ta i med en gang for da legger den seg bare i bunnen og blander seg ikke i isen så vent til den begynner å nærme seg soft is konsistens. Vi putter den så en stund i fryseren så den blir helt hard, men ikke alltid vi har tid til det da, for den er herlig å spise som softis også rett fra ismaskinen, NAM!!

Lykke til med valg av ismaskin! Og hjemmelaget is uten melk er MYE bedre enn butikkis uten melk!

Jeg har iskremtilbehøret til kitchenaid maskinen. Veldig fornøyd med det!:) Knallgodt med hjemmelaget is da!

Jeg har iskremtilbehøret til kitchenaid maskinen. Veldig fornøyd med det!:) Knallgodt med hjemmelaget is da!

Back
Topp