noen som har???(hund)

tippetue

Forumet er livet
Gordon Setter her????

samboeren har så lyst på huns(åjeg har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lyst på en unge!!hihi)

så lurer da på om noen har gordon setter å hva de syns om den rasen, røyter de mye å sånne ting???

ja det er jo greit at de må skifte pels å sånn, men som det fyker hår av dem hele tiden liksom.....

er allergisk så derfor jeg lurer, kan tåle litt røyting men ikke MASSE hele tiden..

[:)]Har ikke Gordon ,men har noen venner som har. Nydelige JAKThunder ,som krever mye mosjon. Røyter en del ,men ikke sånn extremt[:D]. Mye røyting vår og høst da ,men det er jo likt på de fleste hunder.
(Bortsett fra på min ,han røyter som besatt ,hele året[;)]. Hadde jeg ikke elsket gullet så høyt hadde jeg shavet ham!!! Må jo støvsuge to ganger daglig jo...)

Ehhhh... Er du allergisk så er det vel ikke smart å skaffe hund???? Selv om du er ganske lite allergisk kan det fort forverre seg når du bor sammen med ei bikkje. Og da må du ev. gi fra deg et familiemedlem som du har blitt glad i ,og som dere har hatt et par år.  I alle fall bør dere velge en av de mer  allergivennelige rasene ,som ikke røyter !

ja vet de krever mye mosjon, å det er jo bare bra for da MÅ vi ut å gå tur hver dag!!!bygger hus på landet nå så det er nok av turområder å gå i...

jeg får kanskje høre med en oppdretter om hvordan de er.......

ORIGINAL: m@rIt

pappa har 2 så jeg har lang erfaring med dem.

gordonsettere røyter en del ja, sånn som andre bikkjer. i og med at de hra mørkt hår så vises det jo ganske godt da.
gordonsettere er "krevende" på det viset at de er NØDT til å få løpt og sånt. nytter ikke med små daffeturer rundt kvartalet et par ganger om dagen, de må få minst en lang tur (1 time) hver dag der de får løpt osv.
det er jo jaktbikkjer så de tar lett stand på katter og særlig fugler.
vi måtte ta den ene våre på sånn kurs for å lære å ikke angripe sauer.

mange av dem er nervøse av seg, det ligger til rasen- redde på nyttår. denne hunderasen reagerer ofte på å være aleine mye, og kan rett og slett bli gale av det. den ene av våre blei bare verre og verre, klorte omtrent hull i veggen for å komme seg ut. så vi måtte kjøpe en til for å holde han med selskap.
det er en familiehund, men den er og brukshund til jakt osv, og trenger å få kjørt seg litt fysisk.
skal du ikke mosjonere mye med han så ville jeg valgt en annen rase, for de trivdes ikke med å bare ligge i en kurv.

det er deilige snille hunder som blir bra dersom eierne tar godt vare på dem, men som med alle andre bikkjer så er det krevende også.
lykke til

takk[:)]
samboeren har hatt litt forskjellige raser oppigjennom, dobbermann, å en annen rase jeg ikke husker navnet på selvsagt, men en type gjeter hund.....å han er klarover hva de krever....men som sagt bygger rett ved skogen å null problem med lange løpeturer, har å hytte på fjellet, men hadde ikke vlitt brukt til jakt da..men vi får se blir ikke noe hund føre huset er ferdig vaffal....

men hva er best tispe eller hann??

Hadde heller vurdert en Risenschnauser, Bouvier, Bichon frisè (liten) eller en Dvergshnauser om du er litt allergisk.
De røyter lite og må nappes/klippes noen ganger i året.

ORIGINAL: Emmeline

Alle hunder røyter mye til tider. Vi har en dachs,og nå røyter den noe så inni granskauen[&:] Jeg blir gal av alt håret.

Ikke min hund - den røyter ALDRI!! [:D]

vi har hatt 2 gorden,men har desverre bare en igjen!
Men er absolutt heilt hærlige hunder!
Vi fikk beskjed om at det ikke akkurat var kose hund vi hadde valgt,men det kommer helt ann på hva enn gjør det til selv!!!
Begge våre har alltid ligget på fanget og helst i senga om natten.(noe de ikkje fikk etter at datteren vår kom.)

Har hatt Toller tidligere og gorden røyter mye mindre enn den i hvertfall sjøl om du har de typiske periodene som er 2 ganger i året.

Ville absolutt valgt denne rasen [:D][:D]

Hei Tippetue. [:)]

Jeg har en Gordon Setter. De røyter en del. - Men om du er allergisk så burde du se deg om etter en annen rase. Det er heller ikke pelsen man reagerer på om man er allergisk, det er huden.

Dessuten trenger de mye mental og fysisk trening. Det er en stående fuglehund, med et veldig sterkt jaktinstinkt.

Håper du ble klokere av alle svarene du har fått.

Lykke til videre! [:)]

ORIGINAL: tippetue

Gordon Setter her????

samboeren har så lyst på huns(åjeg har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lyst på en unge!!hihi)

så lurer da på om noen har gordon setter å hva de syns om den rasen, røyter de mye å sånne ting???

Å ha lyst på en hund er èn ting, men å ha tid til den er en annen ting[:)] En setter eller jakthund i seg selv krever mye. Det er ikke en sofahund for å si det sånn.  Har en venninne som har en setter.. de jakter ikke og har vel insett at det ikke er en hund for de. En jakthund skal brukes til jakt etter min mening... hvis ikke så må den i alle fall få stimulert seg på mange andre områder... trenger lange turer osv...

[:D]

Back
Topp