Hei!
Har en rottweiler som er plaget med allergi. Tok ett års tid før vi fikk en diagnose, tok da en knalldyr blodprøve som viste allergi mot midd (sin egen), husstøv og gress ++. Hunden klør seg til blods, gnager av seg pelsen og får hudfortykkninger på "albuer" og ved haleroten. Før diagnosen var hunden også mye plaget med diare og oppkast, i tillegg fikk hun også betennelser i sårene.
Fikk en del forslag om forskifte osv, men dette gav så og si null resultat. Spiser nå felleskjøpet sitt for og er fin i magen,- merker dog STOR forskjell om hun får i seg Pedigree (eksplosiv diare). -Er ikke forbytte det samme som å be en med pollenallergi om å bare spise en annen type mat?
Vi prøvde vaksineringsmetoden mot allergi (stigende dose med allergenet) uten særlig positivt resultat. Hvilke vaksiner er det dere andre har brukt?
Går nå konstant på lavdose med kortison (Prednisolon) på fjerde året, dette forhindrer iallefall den værste kløen og at det går betennelser i eventuelle sår. Mye bivirkninger med denne medisinen, men ser at andre her har prøvd kortisonspray med godt resultat. Dette gir vel ikke like mye bivirkninger som tablettene, så dette vil vi forsøke nå :)
Lykke til med vovsen, håper det bare er noe "enkelt" den er allergisk mot :)
Takk for at du deler din erfaring. Setter stor pris på det.
Forbytte kan vel gi et lite resultat.. Pedigree er jo ikke akuratt et veldig godt fôr, er litt usunt og lage på mindre rene produkter. Så blir vel kanskje som å be pollenallergikere spise sunnere og få i seg god og sunn mat, for at kroppen skal bli sterkere og mer motstandsdyktig. Tenker jeg. Men allergifôr om man ikke har allergi for noe i foret er nok ikke noe vits i nei. Men et godt for, skader ingen :).
Hva kan hun være allergisk mot som er "enkelt"? Fôrallergi er kanskje enkelt... men ikke med små barn hvor man må passe på at ingenting havner hos hunden, og katter som kan søle mat ut fra sin matplass osv. Det er også stress. Pollen er stress, støv og midd det samme. All allergi er no dritt :/. Jeg har pollenallergi selv og gubben har allergi mot kylling. Vil kanskje si at hans matallergi er mer stress enn min. Når vi spiser kylling må vi passe på at ingenting spruter over i hans mat, at ingen tar på hans bestikk, at vi vasker unga før de tar på han.. osv. Så vi unngår det mest. Så samme hva voffsen er allergisk mot, må vi jo så godt vi kan prøve å unngå det.
Heldigvis er hun godt forsikret. Første blodprøve runde og testing, inkl en ultralyd for å sjekke noe annet kom på godt over 8000kr. Så får svar om en uka. Hun er så gammel at det er lett å luke ut andre ting, så prøven ble sendt med en gang. Skal undersøke med forsikringsselskapet om hva de dekker av behandling og lign i forhold til allergi i god tid før fredag, så jeg vet hva vi har hjelp fra de til iallefall.
Men gruer meg skikkelig på prøvesvar....
Var på besøk hos et vennepar i går som har en hund som har allergi..... og det er den samme fettlukta som jeg kjenner fra tid til annen av min hund. Jeg liker dette svært dårlig!!
Hun er snart 8år og har vært frisk som en fisk hele livet og aldri brukt forsikringa til noe som helst. :(