Noen som har hund med allergi?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
om det er noen som har hund med allergi her... kan jeg få lov å stille noen spørsmål? :)

Hvor gammel var hunden da den fikk det?
Tok det lang tid å få vite om det det var det, og hva slags type?
Hvordan har det gått siden diagnose, hva gjør dere forebyggende og hvordan fungerer det for dere og hunden?

Bekymret hundemamma her som venter på prøvesvar..... og denne uken går nok
veldig sakte...

Vi har hund med allergi:) Vi begynte å mistenke at noe var galt da hun var rundt 8-9 månder. Dro til dyrlegen og var igjennom enormt mye tester. Etter ca ett år var det vel så fikk vi beskjed om at hun hadde allergi mot støv, lagermidd , melmidd og fòret. Hun var fryktelig dårlig da, hun kastet opp blod, bæsjer blod, alltid diaré og hun hadde en forferdelig pels og hun klødde noe ekstremt. Vi var livredde for at vi nå kom til å miste ho. Vi startet opp med store doser kortison også ble vi enige med dyrlegen at vi prøver oss på slike allergi sprøyter og riktig fòr. Vi merket enn gradvis bedring, så ble hun verre igjen, men så endelig kom en stabil bedring. Nå har vi en fem år gammel hund som er frisk som en fisk, går ikke på kortison, men månedlige sprøyter og riktig fòr. Vi merker fortsatt til allergien hennes for hun røyter mye mer enn normal. Alle som kommer på besøk må regne med hundehår i mat og på bad. Det er jo en ulempe, men heller det enn at jeg mister ho. Så kaster hun opp mer enn normalt, men ikke sånn at det plager ho noe. Hun har ett godt liv og er en fantastisk hund:) hun er også fri fra kortison tablettene sine:) Hva slags type allergi mistenker de?

Ingen aning om hva slags allergi. Men er snevret ned til at det eneste vi ikke har fått svar på av prøver er stoffskifte og allergi. Hun har gått på hypoallergenic-for i halvannen mnd uten bedring, men det var bedre da og svingt oppover igjen nå. Det går i bølger, og vi vet ikke hva det er. Hun er snart 8år. Så det er ikke forallergi alene ihvertfall. Jeg vet virkelig ikke :(

TonjeJenta skrev:
Ingen aning om hva slags allergi. Men er snevret ned til at det eneste vi ikke har fått svar på av prøver er stoffskifte og allergi. Hun har gått på hypoallergenic-for i halvannen mnd uten bedring, men det var bedre da og svingt oppover igjen nå. Det går i bølger, og vi vet ikke hva det er. Hun er snart 8år. Så det er ikke forallergi alene ihvertfall. Jeg vet virkelig ikke :(

Dette er en lang prosess så ha tolmodighet. Vår ble også fin en liten periode på for, så verre igjen. Bruker dere z/d som fòr eller? Det foret er fantastisk flott og anbefaler det virkerlig. Det går nok bra skal du se, bare hunden blir utredet skikkelig:)

søteste skrev:

TonjeJenta skrev:

Dette er en lang prosess så ha tolmodighet. Vår ble også fin en liten periode på for, så verre igjen. Bruker dere z/d som fòr eller? Det foret er fantastisk flott og anbefaler det virkerlig. Det går nok bra skal du se, bare hunden blir utredet skikkelig:)

Hun går på Z/D ja. Hun var bedre da hun gikk over på foret... holdt seg greit og er nå værre.. Så har aldri blitt noe bedre på Z/D desverre. Hun har begynt å spise no vanvittig med gress etter hun begynte på dette foret. Så håper hun ikke skal fortsette :-P.
Hun har gått gjennom en svært omfattende undersøkelse i dag. Svar på blodprøvene foreligger vel om en ukes tid :-). Så er kjappt svar iallefall. Og heldigvis.

Jeg hadde hund med allergi. Ørene ble hovne inni og så ut som kjøttkaker, og hun klødde seg ihjel, både i ørene og ellers på kroppen :-S
Hun klødde også helt villt inni potene så hun ble kjempesår og rød :(
Hun hadde også evig diaré stakkars. Fint når vi var på offentlige steder..

Hun var i bunn og grunn allergisk mot seg selv, hustøv og noe som er i hundemat.
Kjempelettvint!!

Hun måtte dusje ofte med en mild shampo, måtte rense ørene ofte, og kjøpte superdyrt fõr (z/d) hos dyrlegen. Tror det var 800,- for 15kg jeg :-S

Mener å huske at hun fikk noen medisiner også, men husker ikke i farten.. Det ble oppdaget rundt 1årsalder, og alle mulige tester ble tatt og analysert. Når hun var 2år ble hun sendt tilbake til oppdretter pga jeg bare var fôrvert :'(

TonjeJenta skrev:

søteste skrev:

TonjeJenta skrev:

Hun går på Z/D ja. Hun var bedre da hun gikk over på foret... holdt seg greit og er nå værre.. Så har aldri blitt noe bedre på Z/D desverre. Hun har begynt å spise no vanvittig med gress etter hun begynte på dette foret. Så håper hun ikke skal fortsette :-P.
Hun har gått gjennom en svært omfattende undersøkelse i dag. Svar på blodprøvene foreligger vel om en ukes tid :-). Så er kjappt svar iallefall. Og heldigvis.

Ja, det er slik det var hos oss også. Så da startet vi med utredning av andre allergier. Som det viste seg at hun hadde. Men hun har også forallergi for gir jeg ho noe annet enn z/d så blir hun dårlig. Hmmm... Den gressingen hørtes kjent ut:p Men hun gresser mye fordi da kaster hun opp lettere. Aldri tenkt på at dette har med foret å gjøre. Hihi Håper de finner ut hva som er galt da, og at vente tiden ikke blir for lang:)

Dramadama skrev:
Jeg hadde hund med allergi. Ørene ble hovne inni og så ut som kjøttkaker, og hun klødde seg ihjel, både i ørene og ellers på kroppen :-S

Hun var i bunn og grunn allergisk mot seg selv, hustøv og noe som er i hundemat.
Kjempelettvint!!

Hun måtte dusje ofte med en mild shampo, måtte rense ørene ofte, og kjøpte superdyrt fõr (z/d) hos dyrlegen. Tror det var 800,- for 15kg jeg :-S

Mener å huske at hun fikk noen medisiner også, men husker ikke i farten.. Det ble oppdaget rundt 1årsalder, og alle mulige tester ble tatt og analysert. Når hun var 2år ble hun sendt tilbake til oppdretter pga jeg bare var fôrvert :'(

Hunden reagerte på lagermidd? Det er midd som kommer i foret så fort du åpner posen. Her fryser vi maten når det er på det verste, for da dør midden:) Og ja dusjing er veldig viktig:) Du beskriver vår hund:)

Har en hund med gress, midd og støvallergi. Han reagrer med kløe. Han hadde egentlig klødd siden vi fikk han, så vi prøvde litt forskjellig (bytte for osv).
Til slutt ble det så ille at han slikka på seg stressår pga han klødde slik + at han klødde seg store sår.
Når vi fant ut hva det var så fikk han ei spesialvaksine som han fikk i nesten 1 år. Etter det ble han MYE bedre, klør en del på sommeren, så spørs om han ikke må få ei ny dose med vaksine snart :)

Gitte__ skrev:
Har en hund med gress, midd og støvallergi. Han reagrer med kløe. Han hadde egentlig klødd siden vi fikk han, så vi prøvde litt forskjellig (bytte for osv).
Til slutt ble det så ille at han slikka på seg stressår pga han klødde slik + at han klødde seg store sår.
Når vi fant ut hva det var så fikk han ei spesialvaksine som han fikk i nesten 1 år. Etter det ble han MYE bedre, klør en del på sommeren, så spørs om han ikke må få ei ny dose med vaksine snart :)

Mye det samme med oss, foruten at vaksinen ikke virket på oss. Sprayer han på de utsatte plassene med en kortison spray som fungerer fint.

søteste skrev:

TonjeJenta skrev:

søteste skrev:

TonjeJenta skrev:

Ja, det er slik det var hos oss også. Så da startet vi med utredning av andre allergier. Som det viste seg at hun hadde. Men hun har også forallergi for gir jeg ho noe annet enn z/d så blir hun dårlig. Hmmm... Den gressingen hørtes kjent ut:p Men hun gresser mye fordi da kaster hun opp lettere. Aldri tenkt på at dette har med foret å gjøre. Hihi Håper de finner ut hva som er galt da, og at vente tiden ikke blir for lang:)

Jeg tror hun gresser fordi hun da føler hun dekker et behov hun ikke får i seg med foret hun spiser. Hun har aldri gresset før. bare et strå her og der.. nå eter hun. Og hun kaster opp hver gang. Irriterende å vaske oppkast. Har ikke hatt noe bedring på z/d vi da. Hun var lik før det også... eller egentlig værre nå enn hun noen gang har vært. Ja er en ukes ventetid på analyse av prøvene iallefall. Tipper de sjekker for det meste :)

Heldigvis varer 3kg z/d nesten halvannen måned her... Så ikke dyrt for oss. Men tipper og håper vi slipper å bruke det. Slitsomt med gressende hund :P

En hund jeg vet om har støvallergi, den må bo ute, det er heldigvis en stor hund med mye pels, så det går jo fint for hunden.

gutt09jente11 skrev:
En hund jeg vet om har støvallergi, den må bo ute, det er heldigvis en stor hund med mye pels, så det går jo fint for hunden.

Min kan ikke bo ute... :-P
Hun har på bodyen til guttungen nå for å ikke slikke seg..... så ikke veldig stor heller.
Alle allergier er no dritt, så håper egentlig det er noe helt annet.... men det meste er luket vekk allerede :-/

Hei!

Har en rottweiler som er plaget med allergi. Tok ett års tid før vi fikk en diagnose, tok da en  knalldyr blodprøve som viste allergi mot midd (sin egen), husstøv og gress ++.  Hunden klør seg til blods, gnager av seg pelsen og får hudfortykkninger på "albuer" og ved haleroten. Før diagnosen var hunden også mye plaget med diare og oppkast, i tillegg fikk hun også betennelser i sårene. 

Fikk en del forslag om forskifte osv, men dette gav så og si null resultat. Spiser nå felleskjøpet sitt for og er fin i magen,- merker dog STOR forskjell om hun får i seg Pedigree (eksplosiv diare). -Er ikke forbytte det samme som å be en med pollenallergi om å bare spise en annen type mat?

Vi prøvde vaksineringsmetoden mot allergi (stigende dose med allergenet) uten særlig positivt resultat. Hvilke vaksiner er det dere andre har brukt?

Går nå konstant på lavdose med kortison (Prednisolon) på fjerde året, dette forhindrer iallefall den værste kløen og at det går betennelser i eventuelle sår. Mye bivirkninger med denne medisinen, men ser at andre her har prøvd kortisonspray med godt resultat. Dette gir vel ikke like mye bivirkninger som tablettene, så dette vil vi forsøke nå :) 

Lykke til med vovsen, håper det bare er noe "enkelt" den er allergisk mot :)

Syns det er veldig leit at det er så utrolig mange dyrleger som ikke informerer dere om den vansligste allergien hunder har... Det ligger i foret, KYLLING! (penger, penger penger!!!)
Da hjelper det pent lite å kjøpe rådyr "allergi"vennlig mat hos de , og masse medisin ved siden av..70% av foret (om ikek mer) består av kylling... Jeg har sikkert 3-4 kunder, som har sluttet på kortison ol, etter at jeg fikk de over på det foret jeg anbefaler alle som tror hunden reagerer/er allergisk ... Har ei jente som var så fortvila.. Flere dyrlegebesøk, sprøyter, medisiner... Så fikk jeg henne til å bytte for, og hunden har ikke EN ENSTE gang tatt medisinen, og er frisk som en fisk !! :):):) Er så lykkelig!

Send meg gjerne en PM, så skal du få navnet på foret ;) :) 

Hilsen hundeeier med en allergisk hund :)

Alias skrev:

Hei!

Har en rottweiler som er plaget med allergi. Tok ett års tid før vi fikk en diagnose, tok da en  knalldyr blodprøve som viste allergi mot midd (sin egen), husstøv og gress ++.  Hunden klør seg til blods, gnager av seg pelsen og får hudfortykkninger på "albuer" og ved haleroten. Før diagnosen var hunden også mye plaget med diare og oppkast, i tillegg fikk hun også betennelser i sårene. 

Fikk en del forslag om forskifte osv, men dette gav så og si null resultat. Spiser nå felleskjøpet sitt for og er fin i magen,- merker dog STOR forskjell om hun får i seg Pedigree (eksplosiv diare). -Er ikke forbytte det samme som å be en med pollenallergi om å bare spise en annen type mat?

Vi prøvde vaksineringsmetoden mot allergi (stigende dose med allergenet) uten særlig positivt resultat. Hvilke vaksiner er det dere andre har brukt?

Går nå konstant på lavdose med kortison (Prednisolon) på fjerde året, dette forhindrer iallefall den værste kløen og at det går betennelser i eventuelle sår. Mye bivirkninger med denne medisinen, men ser at andre her har prøvd kortisonspray med godt resultat. Dette gir vel ikke like mye bivirkninger som tablettene, så dette vil vi forsøke nå :) 

Vi bruker immunesept tror jeg det heter. Spesial laget vaksine som er til hennes allergi. Vi gikk på det enn god stund før vi kunne si at dette fungerte, vi trappet da gradvis ned kortisonet og har i dag en som er helt fri for kortison, sjeldnere diaré, klør mer da vaksinen nærmer seg, ellers klø fri. Men hun røyter. Dette plager bare oss og ikke henne, så det lever vi med:)bortsett fra da hun stresser da:) Det blir litt det samme som oss når vi skal få immunterapi mot pollen f.eks:) Nei det er ikke noe vits å bytte for om det ikke er forallergi, men dette blir jo testet ut først fordi det er billigst og lettest å gjøre noe med:)

anbefaller dere å prøve vom og hundemat! det er mer naturlig for en hund å spise rått kjøtt,enn tørrfor med masse korn.. hunden min har allergi,gress og husmidd. jeg rå forer henne,ikke er det så forbanna dyrt som alle dissa spesialfora heller. renser øra hennes og dusjer henne med mild hundeshampoo. så nå holder hun seg veldig bra :)

Dramadama skrev:

Kjempelettvint!!

Det er ikke spesielt dyrt nei.
De fleste ordentlige fórtypene koster 6-700 kroner for 15-kilos sekk. Så 800 for et allergifór er ikke superdyrt!

o-m-l skrev:
anbefaller dere å prøve vom og hundemat! det er mer naturlig for en hund å spise rått kjøtt,enn tørrfor med masse korn.. hunden min har allergi,gress og husmidd. jeg rå forer henne,ikke er det så forbanna dyrt som alle dissa spesialfora heller. renser øra hennes og dusjer henne med mild hundeshampoo. så nå holder hun seg veldig bra :)

Da skal du være ganske sikker på at hunden din ikke har kyllingallergi.... da de fleste inneholder kylling. Ellers får du ren storfevom som fullfor... :)

Alias skrev:

Hei!

Takk for at du deler din erfaring. Setter stor pris på det.
Forbytte kan vel gi et lite resultat.. Pedigree er jo ikke akuratt et veldig godt fôr, er litt usunt og lage på mindre rene produkter. Så blir vel kanskje som å be pollenallergikere spise sunnere og få i seg god og sunn mat, for at kroppen skal bli sterkere og mer motstandsdyktig. Tenker jeg. Men allergifôr om man ikke har allergi for noe i foret er nok ikke noe vits i nei. Men et godt for, skader ingen :). 

Hva kan hun være allergisk mot som er "enkelt"? Fôrallergi er kanskje enkelt... men ikke med små barn hvor man må passe på at ingenting havner hos hunden, og katter  som kan søle mat ut fra sin matplass osv. Det er også stress. Pollen er stress, støv og midd det samme. All allergi er no dritt :/. Jeg har pollenallergi selv og gubben har allergi mot kylling. Vil kanskje si at hans matallergi er mer stress enn min. Når vi spiser kylling må vi passe på at ingenting spruter over i hans mat, at ingen tar på hans bestikk, at vi vasker unga før de tar på han.. osv. Så vi unngår det mest. Så samme hva voffsen er allergisk mot, må vi jo så godt vi kan prøve å unngå det.

Heldigvis er hun godt forsikret. Første blodprøve runde og testing, inkl en ultralyd for å sjekke noe annet kom på godt over 8000kr. Så får svar om en uka. Hun er så gammel at det er lett å luke ut andre ting, så prøven ble sendt med en gang. Skal undersøke med forsikringsselskapet om hva de dekker av behandling og lign i forhold til allergi i god tid før fredag, så jeg vet hva vi har hjelp fra de til iallefall. 

Men gruer meg skikkelig på prøvesvar....
Var på besøk hos et vennepar i går som har en hund som har allergi..... og det er den samme fettlukta som jeg kjenner fra tid til annen av min hund. Jeg liker dette svært dårlig!!
Hun er snart 8år og har vært frisk som en fisk hele livet og aldri brukt forsikringa til noe som helst. :(

Back
Topp