Noen som har hatt stort vektsavvik fra uke 32 - 39?

kittykatt85

Andre møte med forumet
Som overskriften sier. Hadde UL i uke 32 og vekstavvik på - 2% under norm. Å i dag 39+0 pga laft SF mål fortsatt ble det gjort en ny UL med ett avvik på minus 22% ????? Hun legen ville ikke uttale seg så mye å si så mye annet en av vi skulle komme inn igjen på termindato om 9 dager for en ny vurdering av hans kurve.... Nå ble jeg jo ikke lite mindre bekymret liksom.. Tar han ikke til seg næring lengre? Setter de evt i gang neste gang om det ikke er noe bedring? Noen som har opplevt dette og kan dele sine erfaringer?

Minsten ble født med vekstavvik på -40%. Jeg ble satt igang i uke 37.

Ved ultralyd i uke 28 lå han helt på gjennomsnittet. På ny kontroll i uke 30 var det blitt et avvik på -12%. Allerede i uke 33 ble det målt -22% og i uke 35 ble det målt til -30%. Det ble besluttet å sette meg igang, men de ville jo helst vente til han ikke lengre ville bli regnet som prematur. Så på dagen da jeg tippet 37 uker ble jeg indusert og gutten ble født - overraskende stor til å ha et avvik på 40% beregnet med ultralyd. Han var 2750g og 48 cm, altså helt normalt til å være født 3 uker før termin dato :)

Minus 22% i uke 39 er ikke noe å bekymre seg over. Vekstavvik alene gir ikke grunnlag for igangsetting. Dersom det blir et plutselig avvik i vekstkurven, er jo det tegn til at babyen ikke trives i magen og at h*n da har det bedre på utsiden :)

Minsten ble født med vekstavvik på -40%. Jeg ble satt igang i uke 37.

Ved ultralyd i uke 28 lå han helt på gjennomsnittet. På ny kontroll i uke 30 var det blitt et avvik på -12%. Allerede i uke 33 ble det målt -22% og i uke 35 ble det målt til -30%. Det ble besluttet å sette meg igang, men de ville jo helst vente til han ikke lengre ville bli regnet som prematur. Så på dagen da jeg tippet 37 uker ble jeg indusert og gutten ble født - overraskende stor til å ha et avvik på 40% beregnet med ultralyd. Han var 2750g og 48 cm, altså helt normalt til å være født 3 uker før termin dato :)

Minus 22% i uke 39 er ikke noe å bekymre seg over. Vekstavvik alene gir ikke grunnlag for igangsetting. Dersom det blir et plutselig avvik i vekstkurven, er jo det tegn til at babyen ikke trives i magen og at h*n da har det bedre på utsiden :)

Takk for svar :O) Godt å høre. Kan godt få en liten en - så lenge jeg vet han tar det han trenger og har det bra

Mi jente var 2400 å ble født i uke 41. Stort vekstavvik men frisk å velskapt! men jeg ble satt i gang dagen etter dette ble funnet ut.​

Back
Topp