noen som har hatt SA?

mellow

Glad i forumet
Mailykke <3
Novemberlykke 2018
Hei jenter. Jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd en eller flere spontanaborter? i så fall, hvordan tar dere det nå i dette svangerskapet? Får dere oppfølging?
Selv har jeg hatt to stk. En da jeg var 6 uker og en rett etterpå i april når jeg var litt over 9 uker. Jeg er redd denne gangen men skal få oppfølging. Venter på innkallelse til gynekolog nå. Prøver å ikke knytte meg så til svangerskapet denne gangen for å unngå at skuffelsen blir like tung som sist..

Hei jenter. Jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd en eller flere spontanaborter? i så fall, hvordan tar dere det nå i dette svangerskapet? Får dere oppfølging?
Selv har jeg hatt to stk. En da jeg var 6 uker og en rett etterpå i april når jeg var litt over 9 uker. Jeg er redd denne gangen men skal få oppfølging. Venter på innkallelse til gynekolog nå. Prøver å ikke knytte meg så til svangerskapet denne gangen for å unngå at skuffelsen blir like tung som sist..

Jeg mistet også i april rett over 9 uker. Det var første gangen jeg var gravid. Jeg har ikke snakket med lege eller gyn enda, tenkte egentlig å bare ta dette helt piano til jeg har nådd 12 uker. Da bestiller jeg legetime eventuelt. Jeg er litt der at jeg gleder meg veldig såklart, men jeg slipper det ikke helt innpå meg likevel. Ingen som vet det denne gangen, kun samboer. Så vi føler det kanskje ganske likt, noe jeg tror er helt normalt. Jeg føler ikke egentlig at jeg trenger noe tettere oppfølging, men det kan være fordi jeg har mistet bare én gang, jeg hadde kanskje følt det annerledes om jeg hadde mistet to. Det er uansett ikke noe kjekt, og det gjør noe med deg som menneske tror jeg, når du har opplevd å miste :(

Ja, har hatt 2 SA og det var ikke noe gøy. Mista i uke 5 og 7. Er veldig engstelig denne gangen og kan ikke vente med å komme på UL. Skal ringe jordmor for en liten prat i morgen, tror jeg. Jeg er helt fjern og er ikke meg selv.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg har mistet 5 ganger.. 3 av de var MA, ett utenfor livmor og en SA. Jeg får tett oppfølging. Har fått påvist Leidenmutasjon som gir økt fare for blodpropp i svangerskapet, men jeg har den mildeste formen som egentlig ikke krever behandling. Likevel går jeg på blodfortynnede. Jeg bruker også crinone vaginal progesteron krem som skal støtte opp om dette svangerskapet pga. min historikk. Tror ikke dette er så vanlig å få etter SA, men pga MA og flere utskrapninger får jeg dette. Ellers skal jeg ha tidlig UL i uke 8.

Har hatt 5 SA (med exen), Fra uke 7-13, 2 kids og 1 på vei (med min mann).
De skrev det bare på arket, ikke noe annet oppfølgingsmessig enn det.

Sent from my GT-I9100

Jeg har hatt 4 på litt under 2 år :( jeg syns det var veldig tungt og har dager enda der jeg føler meg nedfor. Har snakket med legen om det og skal til utredning. Hvis eg er så heldig å bli gravid igjen vil jeg det bli mye tettere oppfølging noe jeg setter pris på:)

Men jeg må også innrømme at når jeg blir gravid igjen syns jeg det er veldig skremmende rett og slett fordi jeg er så redd for at det skal gå galt og jeg spør meg selv "hva om jeg mister... Igjen?"

Jeg prøver å være så positiv jeg kan og ikke ta noen sorger på forskudd! Jeg er en veldig sta person på en god måte og neste gang SKAL det bare gå bra :D

jeg mistet i min første graviditet i uke 15+4.. Det var helt grusomt.. Du har gått i 12 uker og tenkt på den SA og at det kan skje, så går 12 uker og du tror du er trygg..eller tryggere.. man er jo aldri trygg i den forstand.. du har fortalt familie, venner og bekjente, også går det nesten tre uker så mister du.. Er det værste jeg har opplevd.. så fingrer, tær, armer og ben.. Ringte til sykehuset, som igjen spurte om de kunne få fosteret til forskning, for det var så skjeldent at SA foster var kommet hele ut.. Fikk da i ettertid vite at jeg kunne fått en jente.. hoff.. tenker på henne hver dag, men man må jo klare gå videre også.. har nå en fantastisk gutt på 3 år og venter bare på ikm og testing.. krysser alt som krysses kan.. :)

Jeg har mistet 5 ganger.. 3 av de var MA, ett utenfor livmor og en SA. Jeg får tett oppfølging. Har fått påvist Leidenmutasjon som gir økt fare for blodpropp i svangerskapet, men jeg har den mildeste formen som egentlig ikke krever behandling. Likevel går jeg på blodfortynnede. Jeg bruker også crinone vaginal progesteron krem som skal støtte opp om dette svangerskapet pga. min historikk. Tror ikke dette er så vanlig å få etter SA, men pga MA og flere utskrapninger får jeg dette. Ellers skal jeg ha tidlig UL i uke 8.
Hvor lenge skal du gå på det? Jeg har mistet tre ganger og en gang utenfor livmoren :( og foreløpig sa de at jeg skal bruke det i 14 dgr etter uttak ( går på lutinus) skal spørre om jeg kan ta det lenger.

Hvor lenge skal du gå på det? Jeg har mistet tre ganger og en gang utenfor livmoren :( og foreløpig sa de at jeg skal bruke det i 14 dgr etter uttak ( går på lutinus) skal spørre om jeg kan ta det lenger.

Bruke hva? Blodfortynnede skal jeg bruke hele svangerskapet. Jeg må kanskje også ta blodfortynnede sprøyte i tillegg, men det skulle de se an. Den kremen husker jeg ikke, men lurer på om det var til uke 12.

Bruke hva? Blodfortynnede skal jeg bruke hele svangerskapet. Jeg må kanskje også ta blodfortynnede sprøyte i tillegg, men det skulle de se an. Den kremen husker jeg ikke, men lurer på om det var til uke 12.
Tenkte på crinonen :)

Tenkte på crinonen :)

Dette variere fra klinikk til klinikk, og om du har ferskforsøk eller tin-forsøk.
I det offentlige er det normalt å ha progesteronstøtte i 14 dager etter uttak, mens i tin-forsøk til uke 10/12 (små variasjoner).
I noen tilfeller der pasientetn har mistet flere ganger kan det hende man får progesteronstøtte frem til uke 10/12 ved ferskforsøk, men det er ikke standard prosedyre. =)

Dette variere fra klinikk til klinikk, og om du har ferskforsøk eller tin-forsøk.
I det offentlige er det normalt å ha progesteronstøtte i 14 dager etter uttak, mens i tin-forsøk til uke 10/12 (små variasjoner).
I noen tilfeller der pasientetn har mistet flere ganger kan det hende man får progesteronstøtte frem til uke 10/12 ved ferskforsøk, men det er ikke standard prosedyre. =)

Må ærlig innrømme at jeg ikke aner hva tin- og ferskforsøk er :p Men jeg har mistet 5 ganger derfor får jeg. Vi har alle gangene, også nå, blitt gravide med standardmetoden ;)

Har hatt en sa, høsten 2009 var vel det. Veldig tidlig i svangerskap, rundt uke 5 (noe a la d jeg et nå tenker jeg).

<3 appen + iPhone <3

Må ærlig innrømme at jeg ikke aner hva tin- og ferskforsøk er :p Men jeg har mistet 5 ganger derfor får jeg. Vi har alle gangene, også nå, blitt gravide med standardmetoden ;)
Det er prøverør. Med tin mener hun nok fryseforsøk,dvs at de har fyrst ned de befruktede eggene,tar de så opp igjen og setter inn i livmora(etter at de er tint ;-)) Ferskforsøk er innsett noen dager etter uttak og befruktning. Jeg er nå gravid pga fryseforsøk :-)

-tasting fra telefon-

Det er ved IVF =)
SeLmA har gått igjennom et prøverørsforsøk, derfor jeg forklarte forskjellen =)

Jeg har "bare" mistet en gang, men merker at denne gangen klarer jeg ikke å glede meg ennå. Når jeg snakker om fremtiden, sier jeg alltid "hvis dette går bra"/"hvis jeg ennå er gravid" osv. Prøver å late litt som om jeg ikke er gravid for å få tiden til å gå frem til tidlig UL. Hvis jeg ser et hjerte som slår kommer jeg nok til å slappe mer av.

Det er prøverør. Med tin mener hun nok fryseforsøk,dvs at de har fyrst ned de befruktede eggene,tar de så opp igjen og setter inn i livmora(etter at de er tint ;-)) Ferskforsøk er innsett noen dager etter uttak og befruktning. Jeg er nå gravid pga fryseforsøk :)

-tasting fra telefon-
Det er ved IVF =)
SeLmA har gått igjennom et prøverørsforsøk, derfor jeg forklarte forskjellen =)

Ah, da skjønte jeg! :) Takk :D Jeg kan jo ikke anbefale på vegne av andre, men fortelle om mitt tilfelle. Uansett er det viktig at hver enkelt følger rådene til sin lege :)

Jeg har hatt en,nå. Neste gang jeg blir gravid,vil lege og gyn følge meg godt opp med ekstra kontroller.

Hadde en i begynnelsen av mars. Så jeg slapper heller ikke helt av enda. Første gangen jeg ble gravid, så fikk vi jo en gutt som sover søtt i senga si nå:-) så jeg tenkte egentlig ikke tanken på at jeg kom til å miste... Men jeg kommer til å få tett oppfølging pga min sønn er født prematurt og de er engstelig det kan skje igjen. Skal på min første ul i uke 6 + 2tror jeg :-)

Back
Topp