Røk bakre korsbånd i kneet da jeg var student, og noen år senere røk jeg menisken i samme kne først en gang, og så en gang til, så kneskader har jeg dessverre en del erfaring med!
Korsbånd: røk det bakre korsbåndet da jeg sparket på en kickpad og landet forkjært under en taekwondotrening. Kneet hovnet umiddelbart veldig opp og det gjorde veldig vondt å strekke ut beinet/stå på foten, men med kortisonsprøyter og avlastning på krykker ble det gradvis bedre. Tok MR og fikk påvist røket korsbånd, ble operert og trente meg opp hos fysio i et års tid etterpå.
Første meniskskade: spilte tennis, hoppet etter en ball og landet forkjært. Det ble litt hovent men gjorde egentlig ikke særlig vondt, men jeg kunne ikke rette ut beinet; det var virkelig fysisk umulig å rette ut kneet strakt eller stå på foten.
Fikk henvisning til MR og humpet rundt på krykker i fire uker før jeg endelig fikk tatt bilder av kneet. Dagen etter ble jeg oppringt av ortopedisk poliklinikk ved Ullevål og spurt om når jeg hadde tid til å komme og se ortopeden deres... det viste seg da at jeg hadde en kjempesvær rift i menisken (bøttehanksruptur) og den løse delen satt mellom knoklene i knekapslen min og forhindret meg i å rette ut beinet...
Meniskskader bør visst opereres innen seks uker etter skaden for å ha best mulig resultater, dette da menisken ikke har noen blodgjennomstrømning eller nerver og derfor vanskelig kan heles av seg selv slik jeg forsto det (mangelen på nerver er også grunnen til at meniskskader ikke nødvendigvis gjør så vondt). Jeg hadde da allerede gått på krykker i nesten fem uker, så bare to dager etter at jeg fikk akuttime hos kirurgen, ble jeg operert
Imponert over det offentlige helsevesenet når det gjelder altså! 8 uker sykemelding etterfulgt av et år med trening hos fysio.
Andre meniskskade: sto på slalåm i dårlig vær med dårlig sikt og trynet da jeg kom over en snøhaug jeg ikke så... skiene løste ikke ut og jeg fikk en skikkelig vridning på kneet (skadet samme kne hver gang). Kneet hovnet skikkelig opp og jeg fryktet det verste, men MR viste at korsbåndet var like helt. Derimot har jeg nå slitt i stykker det lille som var igjen av menisken min etter første meniskskade, så slitasjegikt i venstre kne er nok ikke usannsynlig når jeg blir gammel... eneste alternativ nå er å operere vekk det lille som gjenstår av menisken min, men så lenge den ikke planlegger meg i hverdagen, er det ingen grunn til å gjøre det. Gikk på krykker i noen uker til den verste hevelsen ga seg, og har ellers trent en del styrke for å styrke opp om muskulaturen ellers i kneet.
Bruker støttebandasje når jeg trener og unngår nå de mest knefiendtlige idrettene (ballspill, slalåm, kampsport, jogging på asfalt o.l.), men plages ellers fint lite av kneet i hverdagen
Jeg trives godt med langrenn, sykling, svømming og turer i skog og mark i tillegg til generell styrketrening, så jeg er glad for at kneet mitt tross alt er så funksjonelt som det er