Noen som har hatt nyrestein v. graviditet??

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Ja, det lurer jeg på.. fikk henvisning til sykehuset i dag som jeg skulle bruke dersom smertene ikke ga seg eller ble verre utover kvelden/natta... Smertene er ikke verre enn rier, slik jeg ser noen beskriver dem. Men gode er de ikke, og jeg sov ikke noe serlig natt til i dag pga smertene. Lurer på hvor lenge jeg skal vente før vi eventuelt reiser inn.. Og lurer på hva de gjør på sykehuset?..

Jeg synes du skal dra inn ;) i utgangspunktet tror jeg de tar ultralyd for å se etter steiner, det gjør de hvertfall på barn....og urinprøve og blodprøver... Greit å få sjekka opp! Tror det er gallestein som er vondere enn rier...ikke nyrestein... Men jeg har ikke prøvd noen av delene ;) god bedring :)

Ja, det lurer jeg på.. fikk henvisning til sykehuset i dag som jeg skulle bruke dersom smertene ikke ga seg eller ble verre utover kvelden/natta... Smertene er ikke verre enn rier, slik jeg ser noen beskriver dem. Men gode er de ikke, og jeg sov ikke noe serlig natt til i dag pga smertene. Lurer på hvor lenge jeg skal vente før vi eventuelt reiser inn.. Og lurer på hva de gjør på sykehuset?..

Hadde du nyresten? Jeg håper ikke det, for det er grusomt. Ofte sterkere smerter enn ved gallesten. Man kan ofte se det på en urinprøve ved at man har blod i urinen. Man kan ikke finne en nyresten ved ultralyd, men må ta en CT. Jeg har dog ikke hatt nyresten ved graviditet, men har hatt et par stener.

Jeg hadde det, og har det enda... Jeg hadde sinnssykt vondt, kasta opp og hadde blod i urin, så de gikk ut i fra at det var nyrestein. Tok CT for noen mnd siden (av helt andre grunner), og jaggu var den ikke der enda. Merker ikke så mye til den, men når jeg først merker det så MERKER jeg det, for å si det sånn. Flere som har sagt at det visstnok skal være vondere enn fødsel, men jeg er LANGT i fra enig :) Men vondt er det! Jeg fikk voltaren i stikkpilleform for smertene, men jeg lot være å ta de...

eg har hatt gallestein og d e verre enn rier/fødsel for min del vertfall...eg gikk gjennom galleoperasjon for 1mnd siden og har ikkje levd så bra som eg har gjort etter d :)

Jeg fikk gallestein 3 uker før termin med mitt første barn, i 2007 og var på sjekk etter fødselen. Har kjent det ved jevne mellomrom etter, men ingenting etter mitt andre barn i 2009. Det var så vondt at jeg kasta opp hver gang jeg kjente det :-(

Jeg hadde det, og har det enda... Jeg hadde sinnssykt vondt, kasta opp og hadde blod i urin, så de gikk ut i fra at det var nyrestein. Tok CT for noen mnd siden (av helt andre grunner), og jaggu var den ikke der enda. Merker ikke så mye til den, men når jeg først merker det så MERKER jeg det, for å si det sånn. Flere som har sagt at det visstnok skal være vondere enn fødsel, men jeg er LANGT i fra enig :) Men vondt er det! Jeg fikk voltaren i stikkpilleform for smertene, men jeg lot være å ta de...

Så lenge den holder seg i nyren er den ikke så vond. Vil du ha fart på den kan du drikke mye vann og bevege deg mye..det pleier å få dem igang, men det er ganske vondt når de er på vei ut...

Så lenge den holder seg i nyren er den ikke så vond. Vil du ha fart på den kan du drikke mye vann og bevege deg mye..det pleier å få dem igang, men det er ganske vondt når de er på vei ut...

Har hatt den i over fem år da... Så da må det jo gjøre vondt selv om den ikke er på vei ut??

Har hatt den i over fem år da... Så da må det jo gjøre vondt selv om den ikke er på vei ut??

Egentlig ikke..så lenge den er i ro gjør den vanligvis ikke såå vondt. Regner med det begynner å bli litt størrelse på den siden du har hatt den så lenge..
Nyresten finnes i mange former og fasonger. Noen blir laget av syre og er ganske skarpe, mens andre er kalkstener og de er rundere i kanten. Det er selvfølgelig mest vondt å få ut en sten som er laget av syre, men de fleste stener har elementer av begge.
Du har ikke vurdert å knuse eller operere den ut??

Håper du slipper unna de voldsomme smertene nå når du er gravid :).

Jeg plages som sagt ikke noe særlig av den, så jeg avventer til den dagen den eventuelt gjør det. Kjenner den som sagt i blant, og det er ikke akkurat behagelig, men det er sjelden lengre enn en dag eller så liksom :)

Jeg plages som sagt ikke noe særlig av den, så jeg avventer til den dagen den eventuelt gjør det. Kjenner den som sagt i blant, og det er ikke akkurat behagelig, men det er sjelden lengre enn en dag eller så liksom :)

Da er du heldig :) Høres ut som den ligger godt i ro i nyren din så da er det ikke sikkert den kommer til å komme ut. Husk at det kan være lurt å ta CT om noen år for å se hvor stor den har blitt. Man trenger ikke å ha så mange plager, men den kan bli større (på noen vil den etterhvert fylle nyren så de må operere.) Ønsker ikke å skremme deg da, men greit å vite.

Er ikke så lettskremt ;) Legen sa det samme, at jeg burde sjekke opp str på den om noen år, men nå er den foreløpig liten :)

Back
Topp