Noen som har hatt munntlig historieeksamen på allmenn påbygging?? Trenger hjelp..

L

lykkeliten123

Guest
Skal opp til historieeksamen om under to uker.. Har så klart ikke begynt å lese enda. Syns historie er veldig kjedlig og ikke minst vansklig! Så da er det jo veldig lett å utsette det lengst mulig. Skal ta eksamen som privatist, så jeg har jo null erfaring om hva denne historien egentlig handler om. Vet det er nyere og eldre historie, men ikke mer enn det..
Nå har jeg jo nettopp funne ut at jeg er gravid, så da er det litt vansklig å konsentrere seg om andre ting. Er jo fortsatt i sjokk..
Er det noen der ute som kanskje kan gi meg noen tips om hva som kan være ekstra viktig å kunne? Vet jo at hele pensum er viktig, men det kan vel være noe som er litt viktigere?
Hvordan foregår en slik eksamen? Er det 30 min forberedelse, og 30 min eksamen? Hvordan i all verden skal jeg kunne snakke om historie i 30 minutter, jeg er jo helt blang:/

Nå hater jeg meg selv! Har så lyst til å få stå karakter, slik at jeg blir ferdig med dette..
 
Jeg hadde det...er vel nyere historie man har på påbygning, hvertfall det vi hadde, men jeg tok eksamen i 2004..

Du må jo helst kunne hele boka da! Hva du kommer opp i får du jo ikke vite før der og da, en halvtime før eller no, og da har du en halvtime på deg til å finne ut enda mer om emnet.. Jeg misforsto oppgaven jeg fikk, så jeg pratet om feil ting, hehehe, gikk skikkelig dårlig..
fikk bestått i hvert fall da, andre jeg gikk i klasse med var nok litt mer forberedt enn meg og kanskje trakk bedre emner, di fikk nå i hvert fall mye bedre karakterer! hehehe


Tror ikke dukan forberede deg mer eller mindre på noen verdens ting, beste er å kunne litt om alt, og helst masse om alt.. men du burde jo sjekke opp om det kun er nyere historie du skal opp i elller begge deler? Du har vel en lærebok?


Jeg tok forresten notater fra hele boka, så hadde vel rundt 40 notatsider som jeg pugget ut og inn!
 
Vi fikk et tema å forberede oss på 3 dager i forveien, så skulle vi ha fremlegg i 15 minutter om temaet, også ble vi spurt ut om kun det temaet et kvarter.  Vi hadde også bare nyere historie...
Kan ikke helt svare på hva som er viktigst, for det er så lenge siden, men lykke til ihvertfall
 
Eg tok og nyere historie som privatist.. Las heile boka, men ganske lite som satt igjen etterpå! Eg måtte trekke tema, og fekk om 2. verdskrig! Fikk dårlig karakter, men eg var glad eg fekk ståkarakter :-) Sensorene ser jo helst at du snakker mye om tema sjøl.. Men dersom du står fast så kommer jo dei alltids med spørsmål for å hjelpe deg!
 
Huff.. Kjenner jeg blir kvalm her jeg sitter..:/
Jeg meldte meg inn i nki nettstudie for litt over et par år siden, så jeg fikk jo bøker derfra..
Jeg fikk to bøker, en fra før 1750 og en etter 1750.. Så da skal jeg kanskje bare ha den ene boka, som er etter 1750? Da spørst det om jeg skal ringe skolen på mandag for å spørre...
Det er jo såå mye, vet ikke om jeg kommer meg gjennom bøkene en gang!
Får prøve å ta en del notater, og håpe på stå karakter.. Jeg blir ikke akkurat lei meg for en 2-er akkurat... Vil bare bli ferdig! :P

Jeg er virklig blank på dette området, jeg kan ikke noe om historie! Blir nesten litt flau over at jeg kan så lite...
 
Jeg har tatt alle fag som privatist på Sonans Privatgymnas....ergo....jeg har masse erfaring med eksamen :) spesielt muntlig....tror jeg hadde 21 eksamener på 2 år :P

Når det gjelder nyere historie...slik som jeg hadde eksamen....

Du får 30 min forberedelse med et tema, også får du et tema på slutten som er uforberedt.
Det jeg kan si da....er at du får et tema som omhandler verden, og et fra norge. Det var hvertfall slik vi hadde det. Det vil si at får du verden som forberedelse, så kommer det er norge-tema som uforberedt. Dvs at om du er usikker, så kan du bruke litt forberedelsestid til å se igjennom notater....da vil jo pensum halveres ca til det uforberedte ;) hvis du ikke skulle rekke gjennom alt på de 2 ukene ;)

Jeg kan også fortelle deg hva de ser etter inne på eksamen. Det aller viktigste du må tenke på når det gjelder ALLE temaer, er årsaker og konsekvenser.  Hvorfor skjedde det....og hva ble konsekvensene av det i ettertid. Man kan for eksempel trekke linjer mellom 1. og 2. verdenskrig....som vil være viktige temaer i nyere historie ;)
Hvis du åpner eksamen med å definere temaet du får, og fortelle at du skal si noe om årsaker og konsekvenser, så ligger du allerede på en 6. Som min historielærer sa på Sonans...og han er helt fantastisk flink....Hvis du starter på 6, så er det vanskeligere å snakke seg nedover, enn å snakke seg opp fra et dårlig inntrykk ;) Husk på det :) 

Dette ble mye lesing på deg.....men hvis du trenger mer hjelp så bare si ifra.
Det er noen år siden jeg hadde dette, men jeg husker litt :) og jeg sitter sykmeldt for tiden, så sitter jo bare her uansett :) Masse lykke til.
 
Huff.. Har ikke kommet noe i gang med lesinga. Er litt vansklig til å sette av tid til lesing mellom arbeid og barn.. I dag har jeg fri, og er barnefri i noen timer. Så nå skal jeg strate lesinga for fullt. Neste tirsdag er jo eksamen!:/ Tida går såå fort!
Har en bok på 300 sider, og en på 600 sider.. Så er en del å lese. Tenkte jeg skulle prøve å lese meg gjennom begge bøkene, skrive notater som du sier. Så skal jeg inn på nettet etterpå og lese litt mer om konsekvenser og årsaker som du sier. Ligger mange ferdige oppgaver på nett, så slipper jeg bruke tid på å finne tu slike ting selv.
Får bare hååpe jeg greier å snakke meg til en 2-er:P Nå har jeg ikke tro på at jeg greier så mye mer.. Litt synd, men men.. Kan ikke takke andre enn meg selv for det.

Det Kan godt hende jeg sender deg noen spørsmål nå som jeg kommer i gang! :)
Tusen takk for svar :)
 
Jeg var oppe i nyere historie muntlig. 1850 frem til idag cirka. Right?

Husker jeg leste de første sidene i boka tusen ganger og resten bare ett par ganger. Vi fikk ikke ha noe hjelpemidler med inn på de 30 min vi kunne forberede oss. Så det var stress!!!! 

Men det gikk helt greit allikvel, 4 =)
 
Har alle bare hatt nyere historie? Jeg har eldre historie også...
 
Back
Topp