Jeg fikk det påvist i uke 30 [:)]
Jeg endret på alt. All kostholdet måtte endres på, jeg fikk vite det på lillejulaften så var jo litt lei meg for ikke å kunne spise godis kan du si [8D] Jeg hadde 9,2 på testen, så den var vel litt i grenseland det også mener jeg å huske hun sa.
Jeg fikk komme til diabetessykepleier på sykehuset på opplæring, og fikk med med blodsukker-apparat som man må måle før måltid og 2 timer etter, for å se om det er forhøyet eller ikke, så måtte man skrive dagbok om dette, for når jeg skulle tilbake måtte vi vurdere om det var behov for insulin, for jo lenger ut i svangerskapet man kommer med sv.dia, jo større er sjangsene for det, på grunn av strl på babyen og deg selv, og kroppens manglende måte å beherske blodsukkeret osv.
Det gikk veldig bra, på grunn av at jeg var så flink med kostholdet klarte jeg å unngå insulin, babyen var 3200 gr og ingen plager i ettertid. [:)]
Når det kommer til kosthold så er det snakk om å kutte ut raske karbohydrater (hvit pasta, hvitt mel, hvitt brød, potet osv), og sukker. Det er viktig. Så kan man spise små porsjoner av grov ris (middagsris, naturris osv) og grønnsaker!
Jeg kan jo endel om dette, men det viktigste er: blodsukkeret må ikke bli for høyt. Spiser man noe med sukker eller karbohydrater (karbohydrater blir til sukker i kroppen), så er det viktig og fordelaktig å spise noe med fiber (grønnsaker er best her) for da kan det være med på å utjevne blodsukkeret slik at det ikke blir for høyt. [:)]
Lurer du på noe mer kan du bare spørre, evt. sende en PM! [:)]