Noen som har hatt/har svangerskapsdiabetes?

Selveste Kråka

Elsker forumet
Hvilke erfaringer har dere?
Hva endret du på?
Måtte du ha insulin?
Hvordan gikk det?

Jeg har vært på kontroll, og er i grenseland, men nok til at de vil følge meg opp, venter på innkallelse.
Men hva kan jeg selv gjøre i mellomtiden, foruten å holde meg unna ting med mye sukker i?
Kan nada om kosthold, egentlig....

Glad for svar. [:)]

Dytter litt.... [:)]

Jeg fikk det påvist i uke 30 [:)]

Jeg endret på alt. All kostholdet måtte endres på, jeg fikk vite det på lillejulaften så var jo litt lei meg for ikke å kunne spise godis kan du si [8D] Jeg hadde 9,2 på testen, så den var vel litt i grenseland det også mener jeg å huske hun sa.

Jeg fikk komme til diabetessykepleier på sykehuset på opplæring, og fikk med med blodsukker-apparat som man må måle før måltid og 2 timer etter, for å se om det er forhøyet eller ikke, så måtte man skrive dagbok om dette, for når jeg skulle tilbake måtte vi vurdere om det var behov for insulin, for jo lenger ut i svangerskapet man kommer med sv.dia, jo større er sjangsene for det, på grunn av strl på babyen og deg selv, og kroppens manglende måte å beherske blodsukkeret osv.

Det gikk veldig bra, på grunn av at jeg var så flink med kostholdet klarte jeg å unngå insulin, babyen var 3200 gr og ingen plager i ettertid. [:)]

Når det kommer til kosthold så er det snakk om å kutte ut raske karbohydrater (hvit pasta, hvitt mel, hvitt brød, potet osv), og sukker. Det er viktig. Så kan man spise små porsjoner av grov ris (middagsris, naturris osv) og grønnsaker!

Jeg kan jo endel om dette, men det viktigste er: blodsukkeret må ikke bli for høyt. Spiser man noe med sukker eller karbohydrater (karbohydrater blir til sukker i kroppen), så er det viktig og fordelaktig å spise noe med fiber (grønnsaker er best her) for da kan det være med på å utjevne blodsukkeret slik at det ikke blir for høyt. [:)]

Lurer du på noe mer kan du bare spørre, evt. sende en PM! [:)]

Takk for langt svar. [:)]
Jeg skal inn å snakke med en diabetessykepleier, så får sikkert gode kostholdsråd der, men aner jo ikke når det blir.
Vært litt på nettet og lest, og skjønner jo at kostholdet må legges litt om... Hehe, kan jo bli en utfordring ja. [:)]

Hva kan man spise av frukt? Har skjønt at banan og druer er fyfy...Stemmer det?
Jeg har litt dilla på appelsiner og kiwi for tiden...

ORIGINAL: Selveste Kråka

Jeg skal inn å snakke med en diabetessykepleier, så får sikkert gode kostholdsråd der, men aner jo ikke når det blir.
Vært litt på nettet og lest, og skjønner jo at kostholdet må legges litt om... Hehe, kan jo bli en utfordring ja. [:)]

Ja, du får vite alt du trenger når du kommer inn på sykehuset. [:D] Kan være en fordel å skrive ned alle spørsmål du måtte ha når du tenker på det, så slipper du å glemme noe. [:)]

Man kan spise mye god mat, rent kjøtt, kylling, biff osv osv, bare ikke toro og lasagne og pasta og slikt - det er (sukker)døden!

Man skal jo helst ikke spise frukt, på grunn av fruktsukkeret som i og for seg er like farlig som vanlig sukker blodsukker-messig. Men jeg fikk beskjed at jeg kunne spise en frukt om dagen i sammenheng med et måltid som hadde vært fiberrikt (en middag med grovris og grønnsaker/salat, eller grovt brød laget uten hvetemel), for da kunne fibrene jevne ut fruktusukkeret. Du kan google på fruktene for å sjekke hvilken av de som har mest fiber, og mener at eple har litt fiber i seg.

Hadde jeg lyst på frukt, så brukte jeg å spise 2 gulrøtter etterpå for det er masse fiber i ukokte gulrøtter, og da jevnet blodsukkeret seg fint ifølge blodsukkermåleren [:D]

Et annet tips: skal du kjøpe brød, så sjekk på næringsinnholdet at kostfiber på brød er over 10, og på knekkebrød er over 15. Da er det nok fiber i det til at du kan spise det uten å få forhøyelse i blodsukkeret [:)]

ORIGINAL: Frk.Keller

Ja, du får vite alt du trenger når du kommer inn på sykehuset. [:D] Kan være en fordel å skrive ned alle spørsmål du måtte ha når du tenker på det, så slipper du å glemme noe. [:)]

Man kan spise mye god mat, rent kjøtt, kylling, biff osv osv, bare ikke toro og lasagne og pasta og slikt - det er (sukker)døden!

Man skal jo helst ikke spise frukt, på grunn av fruktsukkeret som i og for seg er like farlig som vanlig sukker blodsukker-messig. Men jeg fikk beskjed at jeg kunne spise en frukt om dagen i sammenheng med et måltid som hadde vært fiberrikt (en middag med grovris og grønnsaker/salat, eller grovt brød laget uten hvetemel), for da kunne fibrene jevne ut fruktusukkeret. Du kan google på fruktene for å sjekke hvilken av de som har mest fiber, og mener at eple har litt fiber i seg.

Hadde jeg lyst på frukt, så brukte jeg å spise 2 gulrøtter etterpå for det er masse fiber i ukokte gulrøtter, og da jevnet blodsukkeret seg fint ifølge blodsukkermåleren [:D]

Et annet tips: skal du kjøpe brød, så sjekk på næringsinnholdet at kostfiber på brød er over 10, og på knekkebrød er over 15. Da er det nok fiber i det til at du kan spise det uten å få forhøyelse i blodsukkeret [:)]

Takk igjen, du er super altså. [:)]
Ja, blir vel å prøve seg fram her, så skal bli godt å få snakket med de på sykehuset etterhvert.
Takk for tips om brød, jeg skal sjekke nøye når jeg handler i morgen. [;)]
Må vel finne noe sunt pålegg også, det blir vel light-varianter, vil jeg tro???

Kan man spise masse grønnsaker? F.eks om jeg nå spiser 4-5 rå gulrøtter???

Ja, blir vel å prøve seg fram her, så skal bli godt å få snakket med de på sykehuset etterhvert.

Ja, du kan spise alt kjøttpålegg (ja, sånn bortsett fra salami og slikt da), og philadelphia light, hvitost og sånt.. Jeg kommer ikke på så mye [8D] Majones kan du spise med god samvittighet, da det er rent fett )sånn bortsett fra at man kan legge på seg godt av det [;)])

Du kan også drikke light brus og light-saft, det er søtningsstoffer i det som man blir rådet (?) å holde seg unna i svangerskapet, men for meg så var jeg rett og slett NØDT til å ha NOE, holdt på å bli litt ulykkelig i perioder [8D] Det er hardt å være høygravid med ekstrem sjokoladekakehunger, for så å gå å knaske på blomkål-bunter [8D]

Ja, grønnsaker er det bare å spise til du spyr av [8D] Kokte gulrøtter skal du dog være litt forsiktig med, mener at hun sa det ble dannet karbohydrater når de blir kokt, ellerno. [8D] F.eks: Rå potet er det MASSE fiber i, den grønnsaker med mest fiber i - men når den er kokt, er det en karbohydratbombe [8D]

Forresten så er melk og melkeproduter også fyfy [8D] Melkesukker er også en type sukker som får blodsukkeret til å skyte. [8D]

Ja, du kan spise alt kjøttpålegg (ja, sånn bortsett fra salami og slikt da), og philadelphia light, hvitost og sånt.. Jeg kommer ikke på så mye [8D] Majones kan du spise med god samvittighet, da det er rent fett )sånn bortsett fra at man kan legge på seg godt av det [;)])

Du kan også drikke light brus og light-saft, det er søtningsstoffer i det som man blir rådet (?) å holde seg unna i svangerskapet, men for meg så var jeg rett og slett NØDT til å ha NOE, holdt på å bli litt ulykkelig i perioder [8D] Det er hardt å være høygravid med ekstrem sjokoladekakehunger, for så å gå å knaske på blomkål-bunter [8D]

Ja, grønnsaker er det bare å spise til du spyr av [8D] Kokte gulrøtter skal du dog være litt forsiktig med, mener at hun sa det ble dannet karbohydrater når de blir kokt, ellerno. [8D] F.eks: Rå potet er det MASSE fiber i, den grønnsaker med mest fiber i - men når den er kokt, er det en karbohydratbombe [8D]

Forresten så er melk og melkeproduter også fyfy [8D] Melkesukker er også en type sukker som får blodsukkeret til å skyte. [8D]

Neeeeeeeeeeeei, jeg er melkoholiker..... Hva skal jeg drikke da????????  Vann er ikke spesielt godt til brødmat!!! [:(]

Det er sant dette med melkesukker, men melk er sinnsykt viktig når man går gravid. Siste mnd før jeg fødte var det nesten så jeg ikke kunne drikke melk og da ble dietikeren litt stresset. For man ha minst ett glass melk hver dag når man er gravid og ammer ellers må man ta kalsiumtabeletter. (risikoen for å bli benskjør økte veldig om man ikke gjorde det sa hun)
Så derfor er det riktig at man kanskje skal begrense dette, men absolutt ikke kutte for for melk er viktig.

jeg hadde 6,2 etter den testen og fikk beskjed om at jeg hadde sv.skdiabetes. skjønner ingenting jeg da. tok den jo fordi det var spor av sukker i urinen, men jeg ser jo her inne at 6,2 ikke er høyt akkurat? hvis 9,2 var i grenseland? ser mange skriver det samme.

jeg holdt meg iallefall unna syltetøy, brus, saft, is, kaker, godis, ja alt med sukker i + frukt som mellommåltid, men kunne spise det i forb. med måltid.

målte så og så lenge før måltid og så og så lenge etter hvert eneste måltid. husker ikke hvor lenge. luyrer på om det var en halvtime før og to timer eller ellerno? hadde iallefall helt klin normale verdier hele veien, heller lave enn høye! så brukte ikke noe insulin, nei..:)

Neeeeeeeeeeeei, jeg er melkoholiker..... Hva skal jeg drikke da????????  Vann er ikke spesielt godt til brødmat!!! [:(]

Jeg elsker også melk, så vet hvordan du har det [&:]

Men samme som med frukt, så anbefales det ikke å drikke mer enn et glass om dagen på grunn av melkesukkeret, og da i sammenheng med et måltid med grovt/fiber. Når man er gravid så trenger man jo vitaminene i både frukt og melk, men det må begrenses veldig pga blodsukkeret [&:]

Oki, skal skaffe meg et liters-glass og holde meg til ett glass om dagen [;)][:D]

Håper de neste 12-13 ukene går fort!! [:D]

ORIGINAL: LilleLavendel

jeg hadde 6,2 etter den testen og fikk beskjed om at jeg hadde sv.skdiabetes. skjønner ingenting jeg da. tok den jo fordi det var spor av sukker i urinen, men jeg ser jo her inne at 6,2 ikke er høyt akkurat? hvis 9,2 var i grenseland? ser mange skriver det samme.

jeg holdt meg iallefall unna syltetøy, brus, saft, is, kaker, godis, ja alt med sukker i + frukt som mellommåltid, men kunne spise det i forb. med måltid.

målte så og så lenge før måltid og så og så lenge etter hvert eneste måltid. husker ikke hvor lenge. luyrer på om det var en halvtime før og to timer eller ellerno? hadde iallefall helt klin normale verdier hele veien, heller lave enn høye! så brukte ikke noe insulin, nei..:)

Hørtes ikke spes høyt ut nei, jeg hadde over 6 på fastende og over 10 etter 2 timer da jeg tok testen. Grensen er 11, fikk jeg høre. (Men verdiene på blodprøvene som var sendt inn var lavere i verdi enn det de målte i fingeren, husker ikke helt hva de var)
Håper jeg slipper insulin da, skal heller være superflink med kostholdet. [:)]

ORIGINAL: LilleLavendel

Hørtes ikke spes høyt ut nei, jeg hadde over 6 på fastende og over 10 etter 2 timer da jeg tok testen. Grensen er 11, fikk jeg høre. (Men verdiene på blodprøvene som var sendt inn var lavere i verdi enn det de målte i fingeren, husker ikke helt hva de var)
Håper jeg slipper insulin da, skal heller være superflink med kostholdet. [:)]

ja, jeg var jo nede på 3 fastende liksom. da jeg kom. og 6,2 to timer etter. satt i ro på legekontoret og konsentrerte meg om å ikke spy:P
ja, håper du slipper!:) går nok bra!

ja, jeg var jo nede på 3 fastende liksom. da jeg kom. og 6,2 to timer etter. satt i ro på legekontoret og konsentrerte meg om å ikke spy:P
ja, håper du slipper!:) går nok bra!

Fatter ikke hvordan de kunne si at du hadde diabetes??????

Back
Topp