Noen som har hatt eller kan noe om bryst kreft `?

Piper Chapman

Gift med forumet
Jeg har kuler i begge bryst. Var inne for UL i august.Da sa de at det var hovende melkeærtler.
De skulle bli borte det har de ikke blitt. jeg synes jeg kjenner en ny kul i brystet.Og har vær inne flere ganger hos legen uten at eg får noe mer hjelp.
Skal inn igjen nå den 12, og da sal hun henvise meg til mammografi!!!!!det må hu jo bare. jeg kan ikke gå sånn med dette.

Noen som har hatt brystkreft eller kjenner til forløpet med det.
Er livredd for det er det (mormor har hatt,farmor døde av det)
Hvordan er forløpet ?

uff, aner ikke dessverre, men siden det ligger i familien din ville jeg absolutt ha sjekket meg ofte for det!!

håper det ikke er noe mer en hovne kjertler! 

Jeg kan ikke noe om det, men jeg kan jo alltids slå opp for deg.

Sikkert grusomt å leve i uvisshet.
Hvis det ikke går fort nok, så bestill deg time til privat mammografi (hvis det går an da)

I sykdomslæreboka mi står det at forandringene oppstår i celler som kler melkegangene, dette er altså forstadium til kreft.

Forløpet er svært varierende, noen tumorer vokser langsomt, mens andre er svært aggressive.
Unge kvinner har ofte mer aggressive tumorer enn eldre, de er gjerne større, og det er som regel kvinnen selv som oppdager tumoren.

Svært sjelden at man får symptomer før kulen er kjennbar eller kreften har spredd seg.
Brystsmerter er et sjeldent symptom.

Ved en klinisk undersøkelse kan en nyoppstått asymmetri av brystene eller ensidig inndratt brystknopp være et suspekt funn.
Blodig sekresjon derfra kan være et symptom.

Ikke bli skremt av dette nå, det kan like godt være helt normalt, men for all del, kom deg til undersøkelse igjen så du får et svar.

Men har du ikke vært inn enda? Du skreiv vel her for ei stund siden? Jeg var til mammografi pga forandring i brystet. Tok to uker å få time, og litt over ei uke før legen fikk resultatet.

Få en undersøkelse av legen du så du roer deg ned... Men om dette er noe du tenker mye på (som det virker av innlegget ditt) burde du jo også få hjelp til å takle disse tankene ellers kan det bli fryktelig mange legebesøk etterhvert.. Jeg har veldig knudrete bryst og om jeg skulle tatt ul eller mammografi for hver kul jeg kjenner kunne jeg gått en gang i uka.. Husk at kuler i brystet ofte kan skyldes hormonforandringer og hvor du er i menstruasjonssyklusen..
Om det er en familiær belastning kan du jo spørre om det er mulig for deg å få en gentest som sier noe om risikoen for brystkreft..(finnes et gen som kan arves og som har stor risiko for å gi brystkreft - er jo f.eks derfor man hører om kvinner som velger å fjerne bryst.. )Kan ikke så mye om det men om din mormor har fått påvist den arvelige sorten kreft burde det jo være mulig.. Får du et negativt svar da vil jo ikke du ha noen større risiko for å få brystkreft enn alle andre og kan kanskje roe deg mer..

Takk for svar.Kjenner dette er slitsomt!synes det er lenge og vente på time den 12.også vente på mammografi også svar av det igjen :/
Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk mammografi med en gang da hun sa jeg skulle få det.Fikk jo UL i stedet :/
det er så mye knoter i brystene mine at jeg blir tullette ://

Back
Topp