?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det går fint ann. Ei jeg kjenner var veldig sprek når hun var gravid. Ble kjempe ille etter fødsel (sykmeldt i 4 mnd).
Jeg ble verre etter siste fødsel.
Hadde i også - men det gikk over etter et par måneder. Helt fint, jeg kunne trene og bevege meg normalt. Så kom det plutselig igjen 7 mnd etter den egentlig var borte.
Har hørt om de som har blitt verre etter fødsel. Ved belastende fødestillinger. Hvor ligger smertene?Hadde null bekkenproblemer i svangerskap, men akkurat som om "noe" skjedde under fødsel. Er snart to år siden og ikke blitt noe bedre. Kanskje jeg får undersøke det litt nærmere?
Har hørt om de som har blitt verre etter fødsel. Ved belastende fødestillinger. Hvor ligger smertene?
Du bør nok oppsøke hjelp ja. Kan vel kalles en fødselsskade.Ligger i bekkenet bak til, på siden, over de to leddene (ileosakral leddene). Må sies at han satt fast i bekkenet og halebenet knakk da de dro han ut. Og stiv i nedre del av rygg i midten. Kan altså hoppe og stå og løpe. Sitte i sofa og ligge på magen skaper trøbbel
Vil anbefale deg å oppsøke en lege, men kan komme med noen tanker.
Jeg har tre svangerskap bak meg. Med førstemann hadde jeg bekkenvansker alt fra uke 7, men nå sist var bekkenet veldig bra. Etter fødsel hadde jeg noe vansker med å siite lenge av gangen, men tenkte det hadde noe med fødselen å gjøre og eventuelt var rester av bekkenløsning. Så hadde jeg ingen smerter før jeg startet å jobbe igjen. Kjente også med førstemann at det var vondt når jeg begynte å jobbe da også. Er lærer og går mye på jobb og trodde det var det. Spurte legen om ikke bekkenløsning burde bli borte snart 1 1/2 år etter fødsel. Legen ante nok hva det var og etter rektal undersøkelse så viste det seg at jeg har gått med et knekt halebein etter fødsel.
Når man knekker halebeinet gror det vanligvis av seg selv, men det som kan skje er at det skapes et kunstig ledd og ikke gror riktig sammen. Som da er tilfelle hos meg. Jeg sliter i dag med at jeg ikke kan sitte på harde steder, stoler, o.l. Jeg får da store vansker med å reise meg. Jeg forsøker å belaste halebeinet så lite som mulig og sitter gjerne på siden fremfor med beina paralelt. Det som da kan skje er at jeg belaster hoftene feil og kjenner det også i hoftene/korsrygg.
Hvis man er veldig plaget kan halebeinet fjernes, men siden alle nervene samles der er det risiko og en operasjon med dårlige prognoser. Manuelterapeuter kan også hjelpe.
Selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, er ikke nok plaget til at en operasjon vil være noe alternativ. Vurderer egen pute som kan kjøpes som kan gjøre sitting lettere, og krysser fingrene for at det snart blir bedre. Noen uker er jeg plaget hver dag, men andre uker er det nokså bra ettersom hva jeg gjør. Møter er noe herk, så godt jeg ikke har kontorjobb. Sofaen går heldigvis bra!
Ikke sikkert det er dette som feiler deg, men ta en undersøkelse hos legen. Uansett god bedring!
Jeg var ganske plaget under svangerskapet med eldste, men ble bra etter fødsel. Helt til det hadde gått et halvt år. Da kom det tilbake. Jeg ignorerte det, og et halvt år til så smalt det. Jeg hadde så vondt at jeg ikke kom meg opp på bena.
Jeg ble sendt til MR, og de fant ut at jeg hadde betennelse i bekkenleddene (iliosacralleddene)
Jeg fikk henvisning til revmatismesykehuset, og videre til fysio.
Etter mye om og men fant de ikke noe mer enn betennelse. Det blir jeg aldri helt kvitt, det varte for lenge og har blitt kronisk. Men jeg kjenner det ikke hele tiden. Stiv og støl om morran, og kan bli sliten i bekkenet etter mye gåing feks.
Ville nok kontaktet lege, evt for henvisning til fysio
Har bestilt time for MR Det er i ileosakral leddene jeg er stiv og vond. Har også "pute fornemmelse" utenpå innimellom. Verst om morgen, så passer godt med betennelse der. Skal be om CT bekken (for å måle størrelse, ettersom knøttet satt fast), tilfelle jeg skulle føde igjen (har min tvil på det, men)...
Vil anbefale deg å oppsøke en lege, men kan komme med noen tanker.
Jeg har tre svangerskap bak meg. Med førstemann hadde jeg bekkenvansker alt fra uke 7, men nå sist var bekkenet veldig bra. Etter fødsel hadde jeg noe vansker med å siite lenge av gangen, men tenkte det hadde noe med fødselen å gjøre og eventuelt var rester av bekkenløsning. Så hadde jeg ingen smerter før jeg startet å jobbe igjen. Kjente også med førstemann at det var vondt når jeg begynte å jobbe da også. Er lærer og går mye på jobb og trodde det var det. Spurte legen om ikke bekkenløsning burde bli borte snart 1 1/2 år etter fødsel. Legen ante nok hva det var og etter rektal undersøkelse så viste det seg at jeg har gått med et knekt halebein etter fødsel.
Når man knekker halebeinet gror det vanligvis av seg selv, men det som kan skje er at det skapes et kunstig ledd og ikke gror riktig sammen. Som da er tilfelle hos meg. Jeg sliter i dag med at jeg ikke kan sitte på harde steder, stoler, o.l. Jeg får da store vansker med å reise meg. Jeg forsøker å belaste halebeinet så lite som mulig og sitter gjerne på siden fremfor med beina paralelt. Det som da kan skje er at jeg belaster hoftene feil og kjenner det også i hoftene/korsrygg.
Hvis man er veldig plaget kan halebeinet fjernes, men siden alle nervene samles der er det risiko og en operasjon med dårlige prognoser. Manuelterapeuter kan også hjelpe.
Selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, er ikke nok plaget til at en operasjon vil være noe alternativ. Vurderer egen pute som kan kjøpes som kan gjøre sitting lettere, og krysser fingrene for at det snart blir bedre. Noen uker er jeg plaget hver dag, men andre uker er det nokså bra ettersom hva jeg gjør. Møter er noe herk, så godt jeg ikke har kontorjobb. Sofaen går heldigvis bra!
Ikke sikkert det er dette som feiler deg, men ta en undersøkelse hos legen. Uansett god bedring!