noen som har hatt barn med RS viruset her?

*ceccemor*

Gift med forumet
jenta vår på 1,5 år er skikkelig forkjøla... ble ringt av barnehagen og de sa jeg måtte hente...hun var ikke i form.
da jeg kom (ca halv 2) hadde hun en temp på 37,7...altså ikke veldig mye feber...men man så at hun ikke var i form.

tok henne med hjem og målte tempen (dette var kanskje ved halv 3 tiden) da hun hun en temp på 39,9...

hun hoster masse og hun sliter med mye slim... får det ikke ordentlig opp...

etter at hun hadde fått i seg litt vann så kom det store klaser med slim... stakar liten[&o]

fikk i henne paracet og en time etterpå var tempen på 39,2- så vi fikk jo ned feberen litt i værtfall.

det er 2 stk på avdelingen hennes med RS viruset... så de i bhg tror at det er det hun har...

jeg ringte legevakta og de også syntes at dette hørtes riktig ut...jeg spurte om vi skulle komme ned ,men vi skulle se det ann... nå sover hun på sofaen og puster mye roligere enn i stad og virker ikke fullt så tett..

men er det noe å få gjort noe med? hvor tett skal hun være før vi drar til legen?
er dette noe farlig?
fikk ikke noe særlig info av hun dama på legevakta...svarte ikke ordentlig på spm mine[8|]

Ikke jeg.. men tror Theolin kjenner noen.. sønnen til kusinen hennes.. Theolin er pålogget nå... Dytter opp så hun ser den[:)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Ikke jeg.. men tror Theolin kjenner noen.. sønnen til kusinen hennes.. Theolin er pålogget nå... Dytter opp så hun ser den[:)]

tusen takk for dytten[:)]

Jeg har aldri hatt barn med rs virus. Men det er mange i området her som har hatt det de siste mnd. Akkurat nå ligger sønnen til venninna mi på St.Olavs med rs virus (han er 3 mnd gammel).
Han har aldri hatt feber, men hostet veldig mye, og fikk ikke opp slimet skikkelig. Derfor ble de innlagt, nettopp fordi han ikke fikk opp slimet, og han hosta til han kasta opp.

Jeg vet nok ikke stort mer enn deg jeg heller. Men klart, blir det alvorlig, og man ikke kontakter lege/ambulanse, så er det jo farlig.

Andreas har hatt RS viruset... 2-3 ganger tror jeg.. Han var ganske dårlig første gangen, da han var bare 3 mnd.. Fikk efidrin og var på legevakta og fikk forstøver, og jeg husker ikke om vi fikk noe annet. Han hostet og hadde litt slim og skikkelig tett i pusten.
De andre gangene har han hatt det samtidig som lungebetennelse og bronkitt. Men da har han vært innlagt!
Efidrin hjalp på han hvertfall, det og adrenalin. Eneste er å la de ligge med hodeenden høyt. Husker ikke helt hva vi gjorde jeg.
Men kan jo ta en tur ned til legen og høre om dere kan få noe, så det blir en litt rolig natt?

Håper det ordner seg hvertfall! God bedring[:)]

ORIGINAL: jannicke T

Andreas har hatt RS viruset... 2-3 ganger tror jeg.. Han var ganske dårlig første gangen, da han var bare 3 mnd.. Fikk efidrin og var på legevakta og fikk forstøver, og jeg husker ikke om vi fikk noe annet. Han hostet og hadde litt slim og skikkelig tett i pusten.
De andre gangene har han hatt det samtidig som lungebetennelse og bronkitt. Men da har han vært innlagt!
Efidrin hjalp på han hvertfall, det og adrenalin. Eneste er å la de ligge med hodeenden høyt. Husker ikke helt hva vi gjorde jeg.
Men kan jo ta en tur ned til legen og høre om dere kan få noe, så det blir en litt rolig natt?

Håper det ordner seg hvertfall! God bedring[:)]

Forresten... vet du hvordan man teller RESP FREKVENS? Altså hvor fort barnet puster?

Vår lille hadde rs-viruset når han var 6-7 uker gammel, og lå da ei uke på cpap på isolat på sykehuset.. Men han var nyfødt... Så lenge de er over året gamle, pleier de å klare seg veldig greit hjemme, i forhold til babyer. Pass på feberen, de trenger ikke få høy feber heldigvis når de har rs. Pass på at ho får i seg nok å drikke. Dette gjør slimet tynnere og lettere å hoste opp. Pass på at ikke ho blir tettere, for da er det evt. lurt å ta turen på legevakten for at legen skal lytte på henne, ta rs-prøve og evt. legge henne inn. Dette gjør de dersom barnet trenger inhalasjoner. RS-virus "behandles" kun symptomatisk, med inhalasjoner (forstøver) jevnlig. - hindrer at det tetter seg i luftveiene.

Lykke til! Husk drikke da! Og dersom feber- kle av, og hold det luftig rundt barnet. Paracet dersom feberen blir høy, og dersom barnet evt. har lett for å få feberkramper. Ellers er faktisk feber en del av immunforsvaret, og en bør ikke hele tiden gi paracet for å få feberen helt ned. Feber i seg selv er ikke skadelig, så lenge den ikke blir for høy..

Vi var innlagt med minsten da han var 5 uker. Som Marihøna sier er det racemisk adrenalin og saltvann i forstøver som er behandlingen for å løsne slimet. De må behandles når det blir så tett at de puster dårligere og ikke får opp slim, også hvis du ser at han sliter med å puste UT, altså litt astmaaktig. Presser for å få ut lufta liksom og at det hveser i pusten. Grunnen til at jeg dro til legevakta med min var den raske resp.frekvensen og at han hadde inndragninger i brystet når han pustet. Vet ikke hva normal resp.frekvens er på barn på 1,5 år, du kan jo google det. DU teller f.eks bare i 15 sekunder og ganger med 4 for å få frekvensen pr minutt.
Min hadde ikke feber, lå med hevet hodeende og fikk som sagt saltvann og adrenalin på innhalator hver 2 time hele døgnet i 6 døgn.
Dersom barnet ditt sliter mer med pusten og/eller du er bekymret får du oppsøke igjen. Det vanligste er at barn under 6 mnd er de som blir hardest rammet og legges inn fordi det er så små forhold i lungene deres og det mye fortere blir veldig tett. Men større barn kan absolutt også bli så dårlige at det er behov for innleggelse, selv om de stort sett tåler dette godt.

God bedring!"

Back
Topp