Noen som har hamster og er gravid? Urolig for Ljungan-viruset (LCMV)

Bkno0858082

Første møte med forumet
Hei dere.
Jeg er gravid i min 14. uke, og oppdaget nettopp at det visstnok kan være farlig å ha hamstere i hus dersom en er gravid. LCMV-viruset kan føre til skade hos fosteret, fosterdød eller krybbedød. Dette hadde jeg ikke hørt om en gang før jeg tilfeldigvis gjorde litt research på nettet! Det ser ut til at det er en kjent sak i USA, det at gravide bør holde seg unna gnagere. Noen andre som har hamstere i hus og er gravide? Og har det gått fint med den lille i ettertid? Er så forferdelig nervøs nå da jeg både har blitt litt småbitt noen ganger og har renset buret. Viruset kan visst til og med overføres som
luftbåren smitte! Hjelpes.
 
Aldri hørt om.
Har to ørkenrotter og aldri tenkt noe over at jeg ikke kan vær nær eller rense buret til de (og jeg er eneste som vil da de andre ikke kan eller vil :-P)

Med første hadde jeg først en Chinese water dragon og så to rotter og aldri hatt noe negativt pga disse :-)

Tenker sunn hygiene etter å ha vært i kontakt med dyra holder lenge.
Tenker om det er så farlig hadde det nok vært enda mer kjent.
 
Aldri hørt om. Har kanin og to barn. Men er mange sykdommer i USA som ikke finnes her. Vi har veldig få sånne sykdommer på dyr i Norge i forhold til andre land.
 
Aldri hørt jeg heller. Hadde to marsvin i forrige svangerskap, renset bur hele tiden. Fødte friskt barn :)

Kan du høre med Mattilsynet kanskje?
 
Back
Topp