Noen som har gjort dette..?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Har vært hos legen og fått henvisning til gastroskopi[:'(] Har lest litt om det, men må fortsatt spørre noen som har gjort det..

Er det vondt?
Er det vanskelig å svelge?
Tar det lang tid?

Noe spes jeg må tenke på først og kan mannen bli med inn?[:D]

gruer meg[&:]

jeg trodde jeg skulle svelge den, men de gikk andre veien på meg..
det var i alle fall vondt. [&o] 
de som svelger sier det var veldig ubehagelig, men alle er jo forskjellige. [:)]

Du ligger på en benk (ligger på venstre side), så får du et rør som di går nedover halsen og ned til magen med. DU skal med andre ord "svelge" det røret (får bedøvelsesspray i kjeften først). Du blir liggende å brekke deg endel, fordi som kjent når man har noe bakerst på tunga og nedover halsen konstant mens man ligger der, så begynner man å brekke seg.

Er ikke det værste jeg har vært borti, men er litt ubehagelig.

Colonskopi (som noen andre her snakket om) er litt verre [;)]... Da får du røret i rumpa..

Hei[:)] Jeg har tatt det og det jeg syns det var værst når den skulle ned i halsen for jeg var så annspent og brakk meg og sikla masse men så prøvde jeg å slappe av og tenke på noe helt annet og da gikk det mye bedre!
Så prøv å slappe av!

ja du får ha med deg mannen inn
Du svelger ikke de fører den ned i halsen din også får du en bedøvelsespray først.
Husker ikke hvor lang tid det tar.. kanskje 10 min el noe..

Lykke til[:)]

syntes det var mest ubehagelig når det gikk forbi svelget men når den hadde kommet ned i magen var det ikke så ille!!

Gastroskopi er ikke aå helt ille om du greier å slappe av. Jeg har gjort det et par ganger, det er ubehagelig ja men ikke så ille som det høres ut for. Det er veldig fort gjort. Tar ike mange minuttene da du ligger der..

Skal ikke lyve å si at det ikke er ubehagelig. Men veldig personavhengig er det jo. Noen syns det er helt forferdelig (som meg), mens andre syns det er ubehagelig, men greit nok. (Jeg har vært med andre inn også). Selve undersøkelsen tar ikke så lang tid, de som gjør dette gjør det jo flere ganger om dagen. Du må faste. Når du kommer inn får du en spray i munnen som skal bedøve svelget. Dette for at det nettopp ikke skal gjøre så vondt å svelge. Du brekker deg sikkert litt, men dette gikk greit syns jeg. De tingene som er mest ubehagelig syns jeg er 1) de sender ned luft i røret ned i magen og dette kommer opp igjen i form av rap og brekninger. 2) Hele opplegget med at jeg ikke hadde kontroll over hva som skjedde. Hemmeligheten er å (prøve å) slappe av (noe ikke jeg klarer) og la de gjøre jobben sin. Da går det fortest og det er jo best for deg.
Håper dette ikke ble for detaljert for deg slik at du blir ennå mer redd. Jeg er tilhenger av å vite hva som skal skje slik at jeg er forberedt, da slapper jeg mer av. Mannen din kan være med inn, men la han også vite hva som skal skje, for kan være ganske ubehagelig å se på (med tanke på rap og brekninger og utstyr, det ser vondere ut enn det er).
Lykke til! [:)]

Huff...[&:] Høres ikke så ille ut når dere forklarer det, men ikke noe særlig å brekke seg og kaste opp[:'(] Legen vet jo ikke hva det er så jeg må jo sjekke om det er noe[;)]

Får satse på at det går fort og nesten smerte fritt!!

Og at jeg slipper få den i rumpa[:D]

Hvorfor må man gjøre dette? Fikk skikkelig skrekken jeg..Høres forferdelig ut [:'(]

ORIGINAL: baby¤08

Hvorfor må man gjøre dette? Fikk skikkelig skrekken jeg..Høres forferdelig ut [:'(]

Har muligens mage sår, og for å finne ut om det er det får jeg kamera ned i halsen og ned i mage sekken for å se om det er bra..[:'(]

ORIGINAL: torill***

da har du vært på koloskopi ... [:D]

har vært på gastroskopi .... skal være helt ærlig og si det jor drit ont på mæ iallefall ...
æ brakk mæ under hele undersøkelsen ... og tåran proppa utav øyan ...
syns og det gjor ont hele veien ned, og når dæm rota med den slangen ...
va en litt jævlig opplevelse ... men det e godt når man e færdi ... [:)]
masse lykke til [:)]

trur ikke æ ville tatt sambo me mæ inn iallefall[:D]

Hvorfor ville du ikke hatt han med?

Syns det er trygt å ha med noen, og han har sett meg vrenge magesekken over doen og div steder når jeg var gravid[;)]

Hatt den 2 ganger ned halshåle og en gang opp i rompa [:'(]

Halsen synes jeg er bedre en den andre veien men mannen min synes ti ganger me synd på meg når jeg svelgte den for jeg brakk og brakk meg og spyde slim når de drog den opp.

Den andre var drit vont når de kom borti i svingene og tok vevs prøver på vei tilbake [:'(][:'(][:'(]

ORIGINAL: Linni

Halsen synes jeg er bedre en den andre veien men mannen min synes ti ganger me synd på meg når jeg svelgte den for jeg brakk og brakk meg og spyde slim når de drog den opp.

Den andre var drit vont når de kom borti i svingene og tok vevs prøver på vei tilbake [:'(][:'(][:'(]

Legen snakket om å ta noen prøver mens de var nedi magen....? Er dette vanlig og mere vondt kanskje?

Jeg har svelget den å jeg gruet meg mer enn jeg burde...det som var forferdelig det var når jeg brakk meg hele tiden med slangen i magen..men er ikke lenge det står på[;)] Fikk litt bedøvelse i svelget (det hjalp veldig)

Jeg har fått den opp i ass`en også..da gruet jeg meg også mer enn jeg burde...du får bedøvelsesgel inn i åpningen...så ligger du på siden i begynnelsen så legger du deg på magen etterpå...er litt ubehagelig..du kjenner når slanger svinger inni tarmene dine,må du slippe en så ikke hold den inne..hehe eller jeg tror ikke du klarer å holde den inne,jeg hadde ikke fått tømt tarmen skikkelig heller..men det er en sug på den slangen så fanger opp ALT,HEHE..[;)] 

Det som var helt for jæævlig var det jeg måtte drikke før jeg skulle få slangen i ass`en..huff...spyr av tanken[&:]

LYKKE TIL

Jeg har tatt gjennom munnen, det var såklart ubehagelig, det sier seg selv, men hvis du klarer å slappe av og puste skikkelig så går det kjempefint og fort. Det eneste du må tenke på er vel å møte opp fastende.. Så vidt jeg husker[8|]

ORIGINAL: NurseBabyG FLODE

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: Linni

Legen snakket om å ta noen prøver mens de var nedi magen....? Er dette vanlig og mere vondt kanskje?

Du kjenner ikke at de tar vevsprøvene. Gjorde ihvertfall ikke jeg [;)]

Ikke jeg heller[;)]

om du er så heldig og skal på gastroskopi der mamma jobber kommer du til å sitte med en god følelse helt garantert!... Har hørt mye dårlig om når sykehus skal utføre gastroskopi.

Back
Topp