Noen som har gjennomført skifte her?

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Jeg vet søren ikke hvem jeg skal spørre, så jeg prøver her.

I dag dumpet det ned en konvolutt i postkassen min fra DNB.
De vil ha pappas forbrukslån innfridd. Det er på 76 000, og de vil ha det innen 27.juni. Det er 20 dager til.
Hvordan i himmelens navn skal det løses? Vi har ikke sjans til å få solgt bil og hus før det! Jeg har dessverre ikke slike beløp liggende mellom sofaputene.
Den eneste løsningen som jeg ser er at jeg tar opp et privat forbrukslån, og får igjen den summen med innbetalte renter når oppgjøret er klart.
Eller er det en annen mulighet til å løse dette?
Vi har privat skifte på grunn av at det er mer verdi enn gjeld i boet, men det hjelper jo lite når de kommer med kravene sine omtrent før siste spadetaket er tatt på graven.

Jaggu godt vi ble enige i går kveld om å vente med å kjøpe hytte...

Hadde ringt banken og forklart saken. De er pliktige til å sende slikt krav når den som har lånet ikke kan betjene det lenger, men de pleier å være behjelpelige og strekke seg langt i slike tilfeller... Så hadde ringt de, så ordner det seg helt sikkert :)

Hadde ringt banken og forklart saken. De er pliktige til å sende slikt krav når den som har lånet ikke kan betjene det lenger, men de pleier å være behjelpelige og strekke seg langt i slike tilfeller... Så hadde ringt de, så ordner det seg helt sikkert :)
Du tenker at de kan vente med å få det innfridd til vi har fått frigitt midler etter å ha solgt huset? Tror du de vil vente så lenge, altså?... Det kan jo ta litt tid å få solgt, det er ikke en vanlig enebolig...

Du tenker at de kan vente med å få det innfridd til vi har fått frigitt midler etter å ha solgt huset? Tror du de vil vente så lenge, altså?... Det kan jo ta litt tid å få solgt, det er ikke en vanlig enebolig...
Ring de å hør. Det verste som skjer er at du får et nei.

Jeg vet bankene strekker seg langt i slike tilfeller. De venta til "oppgjøret" var ferdig når faren til mannem døde, han hadde kredittkort av litt mindre størrelse, eneste var at de måtte betale månedtlige renter mener jeg å huske

Du ringer banken og forklarer situasjonen. De hjelper dere.

Og kondolerer!

Håper det løser seg. Banken pleier å være grei. Om ikke annet kontakter du din bank og får et skikkelig lån, ikke et dyrt forbrukslån.

Startlån eller tilskuddslån fra husbanken til refinansiering av lån? Jeg har ikke peiling..

Hei.

Først vil jeg bare sende deg noen varme tanker. Det er utrolig mye man må sette seg inn i samtidig som man også er i en sørgefase.

For det første: ta kontakt med banken i morgen. Slik gjeld skal fryses når det er snakk omdødsbo. Du skal slippe å ta opp lån for det i denne omgang. Dersom han har en suspekt lånehaver med skyhøy rente kan du være tjent med å snakke med en normal bank du er koblet til om å ta opp et midlertidig lån på dødsboet.

Uansett: er lånet tatt opp med kredittkort er det mange av disse som har forsikring som gjør at gjelden nullstilles ved dødsfall. Men det er ikke alle som er like flinke til å informere om dette når dødsfall skjer.

Jeg har vært bobestyrer for et veldig uoversiktlig bo for noen år siden. Om du vil kan du sende meg en pm. Ikke sikkert jeg kan svare, men jeg snublet iallfall over en rekke problem på min vei.

Back
Topp