Jeg fikk baby (nr. 1) på vårsemestret siste året på videregående, klarte helt fint å fullføre. Startet på lærerutdanning da nr. 2 var 1 år (nattammet enda, da hun hadde kolikk og vi ikke hadde funnet ut hva hun ikke tålte), det gikk også fint. Fikk nr. 3 nest siste året. Da jobbet jeg fult som vikar, hadde 2 små hjemme, gikk høygravid og tok 90 studiepoeng (slik at det ikke skulle bli så tøft det neste året hjemme med baby som jeg viste mest sannsynelig også ville få kolikk). Det året var tøffest. Med tre barn, en med kolikk og eksamener. Men da var jeg så etablert student og at det gikk kjempebra å fullføre. Har faktisk noen av mine beste eksamener fra det året, men jeg var sliten da det var over.
Vil tro det blir tøft i og med at du starter opp som student i høst, men siden du har tatt videregående på 1 år regner jeg med du klarer deg helt fint.
Man må senke kravene. Jeg viste jeg ikke kunne få A og B i alle fag, så da satset jeg på det i de fagene jeg viste jeg skulle fordype meg i så var jeg heller fornøyd med en lavere karakter i de andre fagene. I tillegg var jeg flink til å bruke studiekameratene til deling av notater + som korrekturlesere etc (det kan du foresten få hjelp av hos mange, foreldre, en gammel lærer, en vennine etc. de fleste synes det er stas å bli spurt om å lese gjennom oppgaver).
Andre ting; jeg bakte ikke brød det året, og heller ikke kaker (til avslutninger og sånt... is og nonstopp funker også). Jeg kjøpte alle julegavene supertidlig slik at det ikke ble noe stress når det var eksamen. Når jeg hadde levert en oppgave tok jeg meg fri dagen etterpå slik at jeg og babyen kunne kose oss med en tur eller rett og slett bare sove mye den dagen.
Alt går, men du må prioritere så du ikke går på en smell.
For å si det slik; full kontaktlærerjobb med tre små barn er ikke nødvendigvis noe lettere.
Så se babyen og familien din ann og prøv deg frem, kanskje går det helt strålende... men du må ha realistiske forventninger til alt det andre også.
Lykke til!