Noen som har gått på/fullførst skoleåret SELV om dere fikk baby? (altså ikke tatt perm)

suttelutt

Glad i forumet
Jeg skal ha baby i nov/des, å starter på lærer studiene til høsten. Det er samlingsbasert med 1 uke pr mnd, pluss gruppearbeid og sånt.

Noen som har klart og fullføre et skoleår med en baby, eller er det noe jeg kan slå fra meg mengang? Har 2 barn fra før...å en kjæreste (barnefaren) som stiller opp når han kan.

en av mine bestevenninner tok 3 eksamner på de to første barselukene sine. bare 5 dager gammel var fadderjenta mi på skolen til mamman sin for å ta en eksamen:) gikk bra, sto på alle tre :)

Jeg har også skikkelig lyst og gå skole selv om baby kommer...tror jeg skal prøve å satse på det altså, selv om det kansje blir tungt.

Det kommer jo helt an på hvordan form du blir i under graviditeten og etter fødselen.. 
Kommer jo også an på hvordan ungen blir.. 

Men det skal jo på en måte gå, men tror ikke jeg ville gått ut i fra det jeg nei.

selv har jeg fått 2 barn under utdanningen, og det har vært tøft. når jeg fikk førsta tenkte jeg jeg skulle klare d, men hun fikk kolikk allerede fra dag 4. d ble permisjon, hadde ikke noe valg liksom.
med nr 2 hadde jeg kunne fortsatt hvis d bare var skolen, men d var 3 mnd arbeidspraksis og der kan man ikke ha med en baby liksom. så d ble et års permisjon. med henne hadde jeg kunnet gått skole uten problem! så rolig altså:P

Man har aldri noen garanti. MEN om det blir som med de to første så kommer det til å gå bra, men det har man jo ingen garanti for.

Hadde vært utrolig deilig og kunne fortsatt på skolen, men tror kansje jeg vet mere når jeg begynner på skolen å vet hvordan det egentlig er og gå på høgskole.

Jeg har nå gått hele videregående på 1 år, det har vært et tøft år, men har gått helt fint...å yngste jenta var bare 9 mnd når jeg begynte på skole.

Jeg tok 1 år på høgskole mens jeg var hjemme med første. Hadde både praksis og obligatorisk på skolen. Gikk veldig fint, men det krever litt.

Ja, regner med at det er krevende, men jeg er en "tøffing"
Men er selvsakt svært motiverende og høre om andre som har klart det...så derfor spør jeg her:)

Du må bare huske på at det er en del praksis på lærerstudiet, å at du da ikke har mulighet til å ha med babyen. Ellers så er det veldig mange lærerstudenter som kombinerer studier med små barn, så det skal nok gå greit hvis du er innstilt på det :)

Jeg tok voksenopplæringa dvs 3 år på allmennfag har jeg tatt på 2 år,begynte da mini var 3 mnd og hadde en på 5,5 år..tok dette på kvelden og jeg er alene men fikk ordna slik at mamma hadde de, de 3 kveldene i uka jeg var der..begynte i 2009 og er snart ferdig fordi jeg har slitt litt psykisk og da har jeg tatt 1 års permisjon :) så ingenting er umulig..

suttelutt skrev:
Ja, regner med at det er krevende, men jeg er en "tøffing"
Men er selvsakt svært motiverende og høre om andre som har klart det...så derfor spør jeg her:)

Det er riktig innstilling i hvertfall, da har du jo utgangspunktet til å få det til ;-) 

Håper jeg å kan få til noe slik i mitt studie, har kun to år igjen (av mastergrad) og ønsker å fullføre på disse to årene. :)

dersom du ikke er utslitt etter svangerskap og fødsel, får sove nok sammenhengende og er frisk og babyen er rolig så går det nok fint. men man har jo aldri noen garantier...

To uker etter fødsel var jeg tilbake på skolebenken. Gikk siste året på vgs. Fødte to uker før skolestart i sommerferien, så det var jo tima godt egentlig så jeg slapp å ta fri. :) Men tungt er det! Det er ikke til å legge skjul på. Heldigvis så var de fleste flinke å tilrettelegge mtp amming, så jeg ikke mista den delen også <3 >

Jeg tok noen eksamener og skrev en ganske stor oppgave når førstemann var liten. Det var tøft, men det gikk... Vet ikke helt om det var verdt det for barseltida ble ikke så koselig som den kunne vært, jeg merka stoooor forskjell nå når andremann kom og jeg ikke hadde noe annet å tenke på:)

Et spm til dere som har fullført: 
Har dere tatt med babyen på forelesninger? 
Kan ikke helt se for meg at det funker så bra om ikke babyen sover hele tiden, og det bestemmer man jo ikke vel....

Jeg fikk baby (nr. 1) på vårsemestret siste året på videregående, klarte helt fint å fullføre. Startet på lærerutdanning da nr. 2 var 1 år (nattammet enda, da hun hadde kolikk og vi ikke hadde funnet ut hva hun ikke tålte), det gikk også fint. Fikk nr. 3 nest siste året. Da jobbet jeg fult som vikar, hadde 2 små hjemme, gikk høygravid og tok 90 studiepoeng (slik at det ikke skulle bli så tøft det neste året hjemme med baby som jeg viste mest sannsynelig også ville få kolikk). Det året var tøffest. Med tre barn, en med kolikk og eksamener. Men da var jeg så etablert student og at det gikk kjempebra å fullføre. Har faktisk noen av mine beste eksamener fra det året, men jeg var sliten da det var over.

Vil tro det blir tøft i og med at du starter opp som student i høst, men siden du har tatt videregående på 1 år regner jeg med du klarer deg helt fint.

Man må senke kravene. Jeg viste jeg ikke kunne få A og B i alle fag, så da satset jeg på det i de fagene jeg viste jeg skulle fordype meg i så var jeg heller fornøyd med en lavere karakter i de andre fagene. I tillegg var jeg flink til å bruke studiekameratene til deling av notater + som korrekturlesere etc (det kan du foresten få hjelp av hos mange, foreldre, en gammel lærer, en vennine etc. de fleste synes det er stas å bli spurt om å lese gjennom oppgaver).

Andre ting; jeg bakte ikke brød det året, og heller ikke kaker (til avslutninger og sånt... is og nonstopp funker også). Jeg kjøpte alle julegavene supertidlig slik at det ikke ble noe stress når det var eksamen. Når jeg hadde levert en oppgave tok jeg meg fri dagen etterpå slik at jeg og babyen kunne kose oss med en tur eller rett og slett bare sove mye den dagen.

Alt går, men du må prioritere så du ikke går på en smell.

For å si det slik; full kontaktlærerjobb med tre små barn er ikke nødvendigvis noe lettere.

Så se babyen og familien din ann og prøv deg frem, kanskje går det helt strålende... men du må ha realistiske forventninger til alt det andre også.

Lykke til!

Jeg ville ikke gjort det. du vet aldri hvordan babyen din blir. Om du får en baby som sover lite på dagen og våkner ofte for mat på nettene, så sliter du jo da..
Jeg har gått på skole, men tok persmisjon ett år imellom studiene, jeg er ferdig utdannet i juni. Og jeg skal aldri gå på skole igjen med små barn!
Han har vært utrolig mye syk, og jeg har veldig mye fravær pga dette. Jeg fikk heller ikke lov å ha sønnen min med på skolen, for det forstyrrer de andre. Ikke så kult å sette på en jobbsøknad at man har vært så mye borte fra skolen, ikke får man lest nok heller. Det kan jo selvfølgelig gå helt fint om du får en rolig baby som sover godt, men jeg ville ikke tatt den sjangsen. Jeg ville heller aldri vært foruten permisjonen min da, det er jo en herlig tid som man bare får en gang, og det vil jeg ta vare på, så blir ingen skole her neste gang vi har baby.

Jeg skal fullføre 3 året med babyen. Tror det meste går hvis man er innstilt på det. Vi har hatt babyer med oss både i år og i fjor uten at det har vært noe stort problem. De har jo tatt hensyn og gått ut hvis babyen er urolig :) jeg ville hvertfall gitt det en sjangse :) I tilegg hvis du samlingsbasert studie med bare en uke per måned, så er jo ikke det så mye. Vi har ca 4 forelesninger i uken og alt er obligatorisk :) så det kan jo gå veldig bra å kombinere studie og baby :)

hadde ei i klassen min som fullførte skolen. hun var bare borte 4 dager så var hun jammen tilbake igjen på skolen. var litt borte innimellom, men nok til at hun besto :)
nå hadde hun stor familie som kunne stille litt opp og kom innom i frimenuttene også husker jeg. så umulig er det nok ikke, men tøft ja.

Yellow rose skrev:
Et spm til dere som har fullført: 
Har dere tatt med babyen på forelesninger? 
Kan ikke helt se for meg at det funker så bra om ikke babyen sover hele tiden, og det bestemmer man jo ikke vel....

Hadde mye selvstudie, og ellers tok jeg henne med, utenom når det var obligatorisk, da hadde jeg barnevakt. (fordi da hadde jeg ikke muligheten til å kunne dra hvis hun ble urolig)

Back
Topp