Noen som har gått på antibiotika mens gravid?

ColgateSmile

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018

Ganske sikker på at jeg har fått tannkjøttbetennelse, har en visdomstann som er på vei opp, og den ligger litt kronglete til. Har hatt betennelse i den to ganger før, men over en periode på 5 år. Har da fått antibiotika for det. Kan jeg det nå som jeg er gravid??

Tannkjøttet er rødt og hovent, og hele høyresiden opp er vond, helt opp mot kinnbenet og øyet....Har såvidt sovet inatt.... :/

 
Uffda, det er grusomt.. Gikk gjennom det sist :(
Akkurat iforhold til antibiotika vet jeg ikke, men jeg gikk på penicillin nå nettopp..
 
Jepp. Går på antibiotika nå, for en urinveisinfeksjon. Det er bare visse typer antibiotika man kan ta som gravid. Jeg går på Selexid, som er trygg. Det pleier å stå i pakningsvedlegget, ellers vet sikkert legen:)
 
Jeg har så langt både brukt Selexid og Furadantin under svangerskapet , og ingen av disse har noen dokumentert skadeeffekt under svangerskap.

Hvis du kontakter lege/tannlege så vet de hvilken behandling du kan og ikke kan få , så lenge du sier i fra om at du er gravid :-)
 
Ja jeg gikk på antibiotika før jul pga streptokokkbetennelse i halsen. Husker ikke navnet på den typen.
 
Jeg tar apocillin nå som er et slags antibitotika. Har samme smerter som du beskriver, men legen mente det er bihulebetennelse. Men jeg frykter at det er i en tann eller tannkjøtt. Men uansett så hvis det er tannkjøttbetennelse så vil den funke mot det også (står i bruksanvisninga). Begynte på lørdagskveld, men funker ikke enda. Er drit lei av å gå sånn. Så ønsker deg også god bedring! Hvilken antibiotika har du tatt før, husker du det?
 


Ida82 skrev:
Jeg tar apocillin nå som er et slags antibitotika. Har samme smerter som du beskriver, men legen mente det er bihulebetennelse. Men jeg frykter at det er i en tann eller tannkjøtt. Men uansett så hvis det er tannkjøttbetennelse så vil den funke mot det også (står i bruksanvisninga). Begynte på lørdagskveld, men funker ikke enda. Er drit lei av å gå sånn. Så ønsker deg også god bedring! Hvilken antibiotika har du tatt før, husker du det?


Skjønner godt at du er drit lei....forrige gang jeg hadde betennelse i tannkjøttet gikk jeg på antibiotika en uke, og smertene var enda ikke helt borte når kuren var avsluttet....

Huff får vel ta meg en tur til tannlegen imorgen, for dette begynner å bli alvorlig vondt 

 
Jeg har hatt to runder med Apocillin siden jeg ble gravid. Første runde for bihulebetennelse og andre gangen for streptokokker i halsen og en ny bihulebetennelse.. 

Håper du får tatt knekken på det så du slipper å gå å ha vondt lengre enn nødvendig. God bedring!
 
Da har jeg vært å fått en tidagers kur med apocillin....mest sannsynlig betennelse i en nerve, men han tok ikke røntgen, så kunne ikke være 100% sikker....Men han mente at jeg mest sannsynlig måtte inn å rotfylle om noen uker  Har ikke noe lyst å gjøre det nå mens jeg er gravid..!!
 
Viss det er i tannkjøttet rundt tannen det er betent kan det i tillegg hjelpe om du kjøper Corsodyl-gel på apoteket og legger på (virker dårlig viss du bruker det rett etter du har pusset tennene, så ta det utenom), men viss det er i tann-nerven vil det ikke hjelpe.
Og apocillin er trygt å ta for gravide.
Er det en visdomstann med betennelse i nerven ville jeg heller trukket den enn å rotfylle....
 
Er i en nerve ja...og det er i en hjørnetann, helt forrest, så ville ikke sett så bra ut om jeg hadde trekt den 
 
Håper at kuren hjelper på smertene dine!!!?!!
 


Ida82 skrev:
Håper at kuren hjelper på smertene dine!!!?!!

Takktakk =) Har ikke hjulpet enda, og hele høyresiden er helt opphovnet....har måtte ty til paracet i tillegg for å dempe smertene litt...
 


ColgateSmile skrev:


Ida82 skrev:
Håper at kuren hjelper på smertene dine!!!?!!

Takktakk =) Har ikke hjulpet enda, og hele høyresiden er helt opphovnet....har måtte ty til paracet i tillegg for å dempe smertene litt...

Auuu, det høres forferdelig vondt ut, du har all min medfølelse. Jeg fikk betennelse i ei tann i fjor, og måtte rotfylle. Ventet i det lengste med å gå til tannlegen i håp om at det skulle gå over (er litt pysete når det gjelder tannleger), men fy så vondt det var. Ble helt satt ut, så masse god bedring til deg og håper virkelig det bedrer seg!

 
Ja, tannlegen sier jeg må rotfylle når betennelsen er gått ned...men har ikke lyst å gjøre det når jeg er gravid, så håper at det ikke gjør så vondt når betennelsen er borte....
 


ColgateSmile skrev:


Ida82 skrev:
Håper at kuren hjelper på smertene dine!!!?!!

Takktakk =) Har ikke hjulpet enda, og hele høyresiden er helt opphovnet....har måtte ty til paracet i tillegg for å dempe smertene litt...



Off høres aldeles forferdelig ut :(
Jeg begynte med tablettene på lørdag og i dag er første dagen jeg ikke har hatt vondt.  FÅr håpe det gir seg fortere hos deg!!!!!
 
Huff, det var lenge før de funket ja....Håper på bedring imorgen....Har ei syk snuppe her hjemme og nå, så er helt avhengig av paracet for å fungere, men er ikke helt konfertabel med å ta så masse medisiner under graviditeten....
 
Back
Topp