Noen som har flyttet til en annen kommune midt i barnehageåret

VioAur<3

Elsker forumet
August 2018
Og ikke fått barnehageplass? Vi har flyttet fra Oslo, og ikke fått barnehageplass til 4 åringen i kommunen vi har flyttet til. Så nå må vi ha henne hjemme i verstefall til august. Jeg er klar over at reglene er sånn, men synes det er en merkelig ordning å bli "kastet ut" av barnehageplassen når vi ikke har fått ny.

Noen som har opplevd det? Hvordan løste dere det? Ulønnet perm?

Vi flytter nå til by kommunen. Her er det sånn at man beholder barnehageplassen ut inneværende halvår dvs frem til sommeren. Vi fikk først beskjed om at det ikke var ledig plass i ny kommune og planla derfor å beholde plassen i gammel kommune. Men så gikk det tre uker og vi fikk tilbud om plass allikevel, noen hadde sluttet.

Vi flytter nå til by kommunen. Her er det sånn at man beholder barnehageplassen ut inneværende halvår dvs frem til sommeren. Vi fikk først beskjed om at det ikke var ledig plass i ny kommune og planla derfor å beholde plassen i gammel kommune. Men så gikk det tre uker og vi fikk tilbud om plass allikevel, noen hadde sluttet.
Er det sant? Er det bare Oslo kommune som chipper unger ut? Gikk dere forresten i privat eller kommunal? Vet private kan velge mer selv. Nå ble jeg enda mer frustrert:p

Ja for kommunene inngikk samarbeid fra august og da argumenterte jeg for st det var idiotisk å kaste han ut i 3 mnd å så søke på nytt på samme plass
Den ser jeg. Jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen før, men nå som jeg står i den selv så er det en utrolig teit løsning. Det må jo være bedre å la barnet beholde plassen ut barnehageåret eller når de får ny plass. Vi er heldige som allerede er hjemme med baby, hvis ikke hadde vi faktisk ikke klart oss økonomisk. Måtte solgt huset igjen vi da :p

Føler med deg! Vi var på vei inn i samme felle, men ble heldigvis advart om reglene før vi kjøpte sånn at vi kun så på hus innenfor bygrensen. Reglene gjelder bare for de offentlige barnehagene så vi håpte opprinnelig å få plass i en privat barnehage. Med barn født i januar og et halvår ulønnet permisjon i fjor var vi ikke innstilt på det samme igjen. Når vi fikk offentlig barnehageplass i august ble det til at vi kun så på hus i Oslo.

Ser utfordringen, hovedutfordringen er jo det er for få plasser til sammen og kø og da vil de hive ut de som de ikke må gi plass til siden de ikke tilhører kommunen lengre...

Er det sant? Er det bare Oslo kommune som chipper unger ut? Gikk dere forresten i privat eller kommunal? Vet private kan velge mer selv. Nå ble jeg enda mer frustrert:p

Går i kommunal barnehage. Det står skrevet i reglementet til kommunen at man beholder barnehageplassen inneværende halvår. Den kommunen vi flytter til har akkurat samme regel.

Back
Topp