Noen som har født to ganger før som vil se hit? :)

Babynrto

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Hvordan opplevde du fødsel nummer to i forhold til fødsel nummer en? Lengde på åpningsfasen, og på pressinga, smertelindring osv :)

Grudde meg fryktelig mye til fødsel nr. 1, og var på samtale på sykehuset pga dette. Fødselen gikk fint, og var veldig rask. 2,5 time fra 4 cm til hun var ute. Nå har jeg begynt å tenke på fødsel igjen, og kjenner jeg er redd for at det kommer til å gå enda raskere, og at jeg ikke vil rekke smertelindring.

Blir veldig glad for å høre erfaringer :)
 
Jeg hadde også en rask første fødsel. Gikk vel under to timer fra 4 cm til hun var ute. Fødsel nummer to hadde et annerledes forløp, og tok lengre tid enn den første:) Så tydeligvis trenger det ikke å gå raskere andre gang!
 
Nr To var veldig mye raskere og mye bedre. Dor med første presset jeg i over tre timer( noe de ikke anbefaler eller vil har jeg funnet ut i etterkant) Gikk litt for fort enn jeg forventet og ble egentlig sjokket over det med nummer to [emoji2] fra 4-5 cm til å ha henne på brystet 45 minutter. Rakk ikke annet enn en varm klut på ryggen [emoji23][emoji106]jææææsklig vondt når det går sååå fort, men kommer
seg mye raskere og jeg gikk rett opp etter fødselen og var i full fart :)
 
Med første fikk det 3 timer fra jeg kom inn med 3 cm.
Med nr 2 gikk det 45 min fra 4 cm til babyen var ute.
Med nr 3 gikk det 13 min fra 5 cm til baby var ute.
Gikk fort med de to siste og. Og da kan det sige litt til jeg kommer til 4 cm ca, så skrur alt seg opp mange hakk, og jeg er ferdig før jeg får tenkt meg om. Så er ikke veldig fornøyd med 2 timer kjøring til sykehuset.
 
Med første fikk det 3 timer fra jeg kom inn med 3 cm.
Med nr 2 gikk det 45 min fra 4 cm til babyen var ute.
Med nr 3 gikk det 13 min fra 5 cm til baby var ute.
Gikk fort med de to siste og. Og da kan det sige litt til jeg kommer til 4 cm ca, så skrur alt seg opp mange hakk, og jeg er ferdig før jeg får tenkt meg om. Så er ikke veldig fornøyd med 2 timer kjøring til sykehuset.

13 min på siste?? Herlighet, det er raskt [emoji85] kan jeg få spørre hvordan du opplevde det?
 
13 min på siste?? Herlighet, det er raskt [emoji85] kan jeg få spørre hvordan du opplevde det?

Ikke på siste, men på nr 3 ;) hadde nok 5 cm litt før det var 13 min igjen. Var visst veldig mykt og fint, så fikk beskjed om å gjøre som kroppen ville. Men hun sjekka igjen. Og i papirene står det 13 min fra 5 cm til ferdig. Det var en helt fantastisk fødsel. Hadde full kontroll hele veien. Gikk 4 timer fra vannet gikk da. Fikk akkurat stappa ungene i bhg og. Så var på føden en time. Frisk og rask etterpå og gikk på sommerfest i bhg dagen etter fødsel.

Har født 2 ganger etter det og. Nr 4 var helt grusom. Men han lå med hodet i feil vinkel og trakk seg opp igjen hele tiden og var generelt stresset. Men de så hvor fort det gikk med nr 3, så da holdt de igjen på KS. Heldigvis. En av de 3 legene som kom inn har nok greid å holde igjen og få hodet i rett vinkel. Plutselig så de hodet og vips så var han ute. Da hadde jeg 4 cm lenge da. Men når ting plutselig skjedde gikk det 20 min så var jeg ferdig.

Nr 5 kom ut en halvtime etter at de sjekka første gang. Da var det 5 cm. I papirene står det fødselsvarighet 22 min. Sånn for å gjøre det enkelt. Han ble født 12:22. Stod på gulvet 10 min før. Og på de minuttene var det opp i sengen, bli sjekka, bli nekta å presse før siste kanten var vekke...tror press-tiden må ha vært under 2 min.. Men nå er jeg jo vant til at det går så fort på slutten.

Vi flyttet etter nr 4, og nå har vi plutselig 2 timer i bil til sykehuset. Ønsker meg igangsetting for å ha litt kontroll da. Men det spørs.. . Sist var det null og niks modning. Så de ville ikke gjøre noe. Kvelden etter gikk vannet. Så vi rakk frem før det begynte med noe som helst. Spørs om vi er like heldig denne gang.
 
Fødte veldig raskt med begge. Første starta med vannavgang, andre starta med rier. Gjekk nok litt snarere med 2. men ikkje stor forskjell. Ca 2 1/2 time frå vannavgang/første rie. Spent på om 3. komme like snart. Håper den ikkje kommer så mykje snarere, siden det er eit godt stykke til sjukehus! Har ikkje rekkt smertelindring med nokon av dei.
 
Med nr 1 gikk det raskt.1,5 time fra 4 cm til babyen var ute. Hadde så og si ingen pauser mellom riene. Stormrier.

Med nr 2 fikk jeg fra 4 cm til 6 cm kjenne litt på følelsen av en rolig fødsel med pauser mellom riene. Men så ble stormriene kastet over meg igjen, og fra 6 cm til han var ute tok det 38 min.

Spent på hvordan det blir denne gangen ;)
 
Også spent på hvordan nummer 3 blir.
Første: 3 timer fra vi kom inn med 2-3cm til ungen ute.
Andre: igangsatt 2 timer fra første rie jeg kjente til ungen ute, ingen regelmessighet før pressriene, men var jo heldigvis på sykehuset allerede. Fått klar beskjed om å ikke vente hjemme om jeg kjenner noe neste gang, men satser på igangsetting med nr 3 også
 
Jeg ville prøvd å ikke sammenligne så mye, heller ta med meg den gode erfaringen fra sist (ikke fokusere så mye på det andre) og tenke at det blir som det blir, men sannsynligvis vil det gå helt fint. :)

Jeg hadde en mye, mye lettere fødsel med nr en, nesten smertefri, relativt langvarig pga langvarig vannavgang, men da med åpningsfase hjemme uten særlige vonde rier, og var nesten sjokkert etterpå over hvor greit det var å føde.
Med nr 2 måtte jeg settes igang en stund før termin og hadde en relativt kort, men veldig intens fødsel. Heldigvis hadde jeg greid å nullstille meg litt fra nr en, ellers tror jeg nok fødsel nr to ville blitt et enda større sjokk. :)
 
Jeg ville prøvd å ikke sammenligne så mye, heller ta med meg den gode erfaringen fra sist (ikke fokusere så mye på det andre) og tenke at det blir som det blir, men sannsynligvis vil det gå helt fint. :)

Jeg hadde en mye, mye lettere fødsel med nr en, nesten smertefri, relativt langvarig pga langvarig vannavgang, men da med åpningsfase hjemme uten særlige vonde rier, og var nesten sjokkert etterpå over hvor greit det var å føde.
Med nr 2 måtte jeg settes igang en stund før termin og hadde en relativt kort, men veldig intens fødsel. Heldigvis hadde jeg greid å nullstille meg litt fra nr en, ellers tror jeg nok fødsel nr to ville blitt et enda større sjokk. :)

Takk for godt råd [emoji4] Jeg bør nok absolutt prøve på dette.. man vet jo aldri hvordan fødselen vil bli, selv om man prøver å forberede seg så godt man kan. Jeg hadde en veldig fin opplevelse sist, så i stedet for å tenke på alt som kan gå galt denne gangen skal jeg prøve å tenke på at det mest sannsynlig kommer til å gå fint denne gangen også [emoji4] og samtidig prøve å nullstille meg litt, så jeg ikke får sjokk om det ikke skulle gå like "smertefritt"..
 
Takk for at dere har delt erfaringene deres :Heartred Ser ut som om det har gått raskere med fødsel nummer to for de fleste av dere. Tror jeg skal innstille meg på at det sannsynligvis kommer til å gå veldig fort denne gangen, uten å låse meg alt for mye til tanken. Man vet jo aldri.. Jeg skal prøve å slappe av og tenke at det går bra uansett, og hvis det skulle gå fryktelig fort så jeg ikke rekker særlig smertelindring er det i hvert fall fort overstått :p
 
Back
Topp