Noen som har født rundt uke 34?

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Hvordan gikk det med barnet? Måtte det på intensiv, ble det trøbbel med amming, hva veide det?

Kroppen viser tegn til å ikke trives å gå gravid mer, så ganske åpent når det blir fødsel her. :/

Fødte en gutt i uke 34 på 2190g og 45cm. Var på nfi i 1,5 uke. Hadde CPAP i et døgn, sonde i èn uke og to lysbehandlinger. Slet litt med metningsfall, så lå med metningsmåler til dagen vi reiste hjem. Slet også med å regulere temperaturen selv. Litt stress med amming, så ammet ikke mer enn et par mnd. Men ellers så gikk alt veldig fint! Frisk og fin 3åring i dag på 15 kg og 98cm:) Sliter litt med astma, men usikkert om det kommer av at han var for tidlig født.

Minien min kom i uke 34+1. Hun var sprek og fin, men "ville ikke" spise selv. Eneste hun fikk hjelp til like etter fødselen var ett par minutter med oksygenmaske.. Bortsett fra det pustet hun fint selv. Hun hadde sonde parallelt med spisetrening i totalt tre uker. Vi var på nyfødt intensiv i ca to uker før vi reiste hjem med sonde. Fikk da besøk hjemme av sykepleier som veide og fulgte opp. Det gikk helt fint, selv om det var en del styr med pumping og sondemating før amminga var godt i gang.
Jeg vet om et par stykker som fikk baby i uke 34 som tok pupp med en gang også, så alt avhenger jo av babyen.. :)

Frøkna mi veide 2380 gram og var 45 cm.
Litt kronglete skrevet her, men.. :p

Fødte 35+3.Han var 2830g og 48 cm. gjekk ned til ca 2600g. låg på CPAP ei veke. gulsot og sol i 2 døgn. var på nfi i 16 dager. vanskelig med amming. pumpa meg kvar 3. time. han fikk på sonde i 2 veke. siste veka gradvis meir amming. brukte lang tid på kvar gang han skulle amme (45 min, 30 min på det kortaste) måtte holde han våken ta pauser. fikk morsmelk i 5,5 mnd, men ga og flaske i tillegg. han var og er ein nervøs gut. om dette har med for tidleg født veit eg ikkje men, er iallefall ein ting ein ser på for tidleg fødte. født i 2011, så snart 5 år og no går det fint. men har vore ein lang prosess for å bli trygg på andre også besteforeldre. ellers har han fin utvikling,

Hvilke tegn er det kroppen viser på at den vil i fødsel nå?
Etter uke 35 stopper de det ikke hvis du går i fødsel, for da er sjansene såpass store for at det går bra.
Ammingen kan ta litt tid, men det kan det for noen født til termin også.
Bare amme veldig ofte og hør på barnepleierne, så går det fint.
Man kan alltids prøve igjen senere også, om det ikke går helt fra begynnelsen av.
Barnet er programmert til å amme, men må ha litt opplæring, så ikke fortvil om det tar litt tid.
Pump mye i begynnelsen om barnet ikke kan ligge hos deg ofte, det er veldig viktig for å etablere melkeproduksjonen.
Mange blir på sykehuset lenge med barn født til termin også, og sliter med amming selv med helt friske barn, så ikke la et par uker for tidlig skremme deg. ;)

Jeg fødte min datter i uke 34 pga. Preeklampsi.
Hun måtte ha cpap i en uke og var kvalm og måtte ha sonde til noen dager før vi reiste hjem:-) vi var der i 2 uker:-) alt er fint med henne og det var ikke så alvorlig som det føltes ut. Du må være forberedt på at å se babyen sin slite sånn i begynnelsen kan være veldig tøft, men det føles ut som det er mye "farligere" enn det egentlig er:-) sykepleierne på prematuravdelingen var fantastiske og hun var i veldig gode og trygge hender hele tiden:-) om du skulle få for tidlig så må du huske på å kose deg og glede deg over den lille isteden for å bare bekymre deg:-) lykke til❤️

Back
Topp