Noen som har født i uke 33/34?

Potetskru

Flørter med forumet
Har hatt kynnere en stund, som idag ble veldig sterke og i tillegg litt blødning.

Dro til lokalsykehuset for sjekk men ble sendt med helikopter til ett større sykehus pga rier. Heldigvis ingen åpning, ligger med intravenøst riehemmede og har fått lungemodnings sprøyte.

Riene er sterke og gir seg ikke til tross for ett par timer med medisiner, dette kan gå begge veier. Ligger på mellom 50 og 120 på ctg måling.. babyen har det veldig bra!

Noen som har erfaringer å dele?
 
Storebror født 34+2, etter vannavgang 33+5. Ingen problem og kun på sykehuset i 14 dager for å bli "gammel " nok til å reise. 2180 g, 44.5 cm. Nå 2.5 år

Lillesøster født 32+3 pga hellp syndrom hos meg og premature rier hun ikke tålte. Dårlig direkte etterpå, men overført fra nyfødt intensiv allerede etter noen timer til avdeling for premature. Hadde sonde en ukes tid, ellers ingen problem. 4 uker på sykehuset for å bli gammel nok. 2260g og 49cm ved fødsel. 6.5 mnd nå.
 
Storebror født 34+2, etter vannavgang 33+5. Ingen problem og kun på sykehuset i 14 dager for å bli "gammel " nok til å reise. 2180 g, 44.5 cm. Nå 2.5 år

Lillesøster født 32+3 pga hellp syndrom hos meg og premature rier hun ikke tålte. Dårlig direkte etterpå, men overført fra nyfødt intensiv allerede etter noen timer til avdeling for premature. Hadde sonde en ukes tid, ellers ingen problem. 4 uker på sykehuset for å bli gammel nok. 2260g og 49cm ved fødsel. 6.5 mnd nå.

Takk for svar! Godt å høre det gikk bra med dine <3

Ligger fortsatt med riehemmede drypp og det ser ut til at det faktisk funker. De hadde dårlig troa igår, men det tok nok bare litt tid før det virka. Skal ligge i 48 timer, så ser vi hva som skjer når de skrur av. Håper han holder seg der inne en stund til.
 
Takk for svar! Godt å høre det gikk bra med dine <3

Ligger fortsatt med riehemmede drypp og det ser ut til at det faktisk funker. De hadde dårlig troa igår, men det tok nok bare litt tid før det virka. Skal ligge i 48 timer, så ser vi hva som skjer når de skrur av. Håper han holder seg der inne en stund til.
Krysser fingrene for at du får noen uker til på deg :)
 
Jeg fikk problemer rundt uke 30 med første mann, fikk behandling mot infeksjon og måtte så holde meg rolig. Var litt inn og ut på sjekker da - men 34+6 gikk det ikke lenger og han ble født akkurat over midnatt så 35+0
Vi var innlagt i 16 dage grunnet treg vektoppgang, oppkast, gulsot etc.
Jeg vet dette er litt senere i forhold til dagens situasjon hos deg, men vil egentlig også få frem at hvordan det går, hvor lenge på sykehus etc er veldig individuelt ❤️
 
Jeg fikk problemer rundt uke 30 med første mann, fikk behandling mot infeksjon og måtte så holde meg rolig. Var litt inn og ut på sjekker da - men 34+6 gikk det ikke lenger og han ble født akkurat over midnatt så 35+0
Vi var innlagt i 16 dage grunnet treg vektoppgang, oppkast, gulsot etc.
Jeg vet dette er litt senere i forhold til dagens situasjon hos deg, men vil egentlig også få frem at hvordan det går, hvor lenge på sykehus etc er veldig individuelt ❤️

Takk for svar!

Ja det er vel ingen garantier selv når babyen kommer. Håper på at det gir seg og han er inne noen uker til, ihvertfall til over 35 for da kan jeg føde på "mitt" sykehus. Veldig kjedelig at det skulle skje 16.Mai også, men heldigvis er foreldrene mine hjemme og tar seg av 3 åringen, går i tog og spiser is.
 
Ville bare skyte inn at når man kommer seg til 34+0, trenger man ikke lenger lungemodningssprøyter og man vil heller ikke prøve å stoppe fødselen. Barna har selvsagt godt av å være inni magen lenger, men det er altså ingen krise å bli født da og ikke noe som skal få langsiktige konsekvenser. Er du 33 uker nå, er du jo nær den grensen så det vil med stor sannsynlighet gå bra. Håper likevel det er noen uker til fødselen starter ordentlig.
 
Ville bare skyte inn at når man kommer seg til 34+0, trenger man ikke lenger lungemodningssprøyter og man vil heller ikke prøve å stoppe fødselen. Barna har selvsagt godt av å være inni magen lenger, men det er altså ingen krise å bli født da og ikke noe som skal få langsiktige konsekvenser. Er du 33 uker nå, er du jo nær den grensen så det vil med stor sannsynlighet gå bra. Håper likevel det er noen uker til fødselen starter ordentlig.

Dette sa jordmor til meg også, og at uke 34 således var en slags milepæl. Men klart, det beste er jo at babyen ikke har det fullt så travelt. Håper på det aller beste @Potetskru :Heartred
 
Ikke født uke 33, men fødte en jente uke 27 (etter lungemodning og drypp mot rier). Da vi var 33 uker (hun 6 uker) var vi nesten klare for hjemreise, måtte bare bli kvitt siste medisin og målinger.

Utenom astma (men det hadde hun trolig fått uansett med fars gener) så merker vi lite fysisk. Slet en del med magen første året, melkeproteinallergi osv, men ganske OK nå som hun er 4 år. Hun ble dog raskt overstimulert, men det er veldig vanlig for barn født såpass tidlig - og din er jo eldre :)

Majoriteten jeg kjenner som ha født uke 33ish har helt friske barn som følger normal utvikling. I de tilfellene barnet ikke er friskt idag så var det årsaker med barn (elendig vekst, sykdom) som gjorde at det ble spontant eller planlagt født tidlig :)
 
Ville bare skyte inn at når man kommer seg til 34+0, trenger man ikke lenger lungemodningssprøyter og man vil heller ikke prøve å stoppe fødselen. Barna har selvsagt godt av å være inni magen lenger, men det er altså ingen krise å bli født da og ikke noe som skal få langsiktige konsekvenser. Er du 33 uker nå, er du jo nær den grensen så det vil med stor sannsynlighet gå bra. Håper likevel det er noen uker til fødselen starter ordentlig.

Takk for svar!

Ja, det er ganske greit å ha kommet så langt når ting først skal skje for tiden. Er i uke 34 på lørdag. Men i mine beregninger er jeg i uke 35, og med 2 lungemodningssprøyter har han gode sjanser. Det ser ut til å ha stoppet opp, skal ligge med drypp/pompe til i kveld, og da får vi se hva som skjer.

Har ikke sjekket livmorhals eller åpning siden 16 mai da de helst ikke vil "rote" oppi der, men blir selvfølgelig sjekka før jeg eventuelt får reise hjem.
 
Ikke født uke 33, men fødte en jente uke 27 (etter lungemodning og drypp mot rier). Da vi var 33 uker (hun 6 uker) var vi nesten klare for hjemreise, måtte bare bli kvitt siste medisin og målinger.

Utenom astma (men det hadde hun trolig fått uansett med fars gener) så merker vi lite fysisk. Slet en del med magen første året, melkeproteinallergi osv, men ganske OK nå som hun er 4 år. Hun ble dog raskt overstimulert, men det er veldig vanlig for barn født såpass tidlig - og din er jo eldre :)

Majoriteten jeg kjenner som ha født uke 33ish har helt friske barn som følger normal utvikling. I de tilfellene barnet ikke er friskt idag så var det årsaker med barn (elendig vekst, sykdom) som gjorde at det ble spontant eller planlagt født tidlig :)

Takk for svar!

Så godt at det gikk bra med henne <3

Sykdommer og allergier kan jo alle barn få uansett når de er fødde også. Er ingen garantier på om de trenger pustehjelp eller sonde i starten heller.

Han her ihvertfall god av vekst, hun sa 1986g i uke 32, men etter mine beregninger er jeg 33 da, men har sluttet å krangle med de, haha!

Hjertelyden er fin og alt ser fint ut også.
 
Jeg har ikke født så tidlig som deg for mine to (søsken) kom i begynnelsen av uke 36, men var veldig små. Den ene veide 1950g og den andre 2100g. Den ene trengte pustehjelp, men det handlet mest om en fødsel som ikke gikk helt etter boka. Begge to hadde utfordringer med å få i seg nok mat og holde på varmen. Begge har astma i dag, men det har yngstemann også som er født til termin. Den ene av de to har trengt en god del oppfølging i etterkant, men vanskelig å vite hvor mye av det som skyldes prematur fødsel.
 
Nå er det omtrent to timer siden de koblet av, og jeg kjenner mere kynnere og smerter. Skal sette på ctg måling om en stund, håper det holder seg stabilt og ikke tar seg opp igjen!

De ser ingen vits i å sjekke livmorhals og åpning samme hva som skjer, siden at dersom riene kommer skal det gå sin gang.
 
Nå er det omtrent to timer siden de koblet av, og jeg kjenner mere kynnere og smerter. Skal sette på ctg måling om en stund, håper det holder seg stabilt og ikke tar seg opp igjen!

De ser ingen vits i å sjekke livmorhals og åpning samme hva som skjer, siden at dersom riene kommer skal det gå sin gang.

Hvor langt på vei nå? De stoppet forøvrig ikke på meg, tross uke 27, etter at dryppet var ferdig. Eller - jeg fikk tabletter for å roe ned, men de ville ikke stoppe.
 
Hvor langt på vei nå? De stoppet forøvrig ikke på meg, tross uke 27, etter at dryppet var ferdig. Eller - jeg fikk tabletter for å roe ned, men de ville ikke stoppe.

Er 33+4, i følge UL termin. Men mine beregninger sier 34+5.

Nå kommer de og går, veldig ustabilt. Skal se det an gjennom natten, men de har ikke tenkt å stoppe de om de kommer tilbake skikkelig.

Fødte du i uke 27? Hvordan gikk det?
 
Er 33+4, i følge UL termin. Men mine beregninger sier 34+5.

Nå kommer de og går, veldig ustabilt. Skal se det an gjennom natten, men de har ikke tenkt å stoppe de om de kommer tilbake skikkelig.

Fødte du i uke 27? Hvordan gikk det?

Nå som du er kommet såpass stopper de ikke nei :)

Helsemessig gått veldig fint :)
 
Heldigvis har det roet seg igjen, ingen rier eller smerter siden i gårkveld/natt. De vil ha meg her til i morgen. Jeg er bare lei og vil hjem til 3 åringen som ikke helt skjønner hva som foregår.

De klarer heller ikke å bestemme seg om mannen får være her eller ikke. Har lang reisevei med ferge siden vi måtte på ett større sykehus som hadde nyfødtintensiv avdeling.

Forhåpentligvis holder det seg stabilt og jeg får reise hjem i morgen, og han holder seg inne i noen uker til. Ihvertfall til uke 35, da kan jeg føde på lokalsykehuset.
 
Jeg har ikke født prematurt, men jeg jobber ved nyfødt intensiv. Barn som blir født i uke 33-34 pleier å være veldig ukompliserte. De kan trenge litt støtte den første tiden, derfor blir de lagt inn på nyfødt intensiv istedet for barselavdeling. Hos oss er grensen 35 uker. Noen av barna kan trenge litt pustestøtte, men ikke alle. Mange trenger en sonde, da de ikke utvikler refleksen med å suge/svelge før uke 34. I tillegg er uke 34-35 typiske "soveuker", hvor det skjer mye i barnas hjerner og de har behov for mye søvn. For at de skal få i seg nok mat i denne perioden får de ofte en sonde, mens mor pumper. Dette foregår parallellt med at de blir lagt til brystet når de er våkne. Noen barn kan trenge litt varme i senga da temperaturreguleringen ikke er fullt utviklet ennå. Leveren er også umoden, og premature får lettere gulsott enn terminfødte. Dette behandles med lys ("solarium") over en eller flere dager.

Ofte reiser disse familiene hjem etter 7-10 dager, men selvsagt med store individuelle variasjoner.

Dette skal gå bra, uansett om babyen kommer nå, eller venter litt til! :) <3
 
Takk for alle svar <3

Kom hjem igår og alt går bra, kjenner ingen kynnere eller smerter. Er litt rart siden jeg har hatt det i 2-3 uker.

Fikk beskjed om å leve som normalt, og ta kontakt om det tok seg opp igjen.

Nå krysser vi alt for at han holder seg inne ihvertfall ut Mai, da kan jeg nok få føde på lokalsykehuset, som er ett stort ønske. Men selvfølgelig burde han holde seg inne til termin.
 
Jeg har ikke født prematurt, men jeg jobber ved nyfødt intensiv. Barn som blir født i uke 33-34 pleier å være veldig ukompliserte. De kan trenge litt støtte den første tiden, derfor blir de lagt inn på nyfødt intensiv istedet for barselavdeling. Hos oss er grensen 35 uker. Noen av barna kan trenge litt pustestøtte, men ikke alle. Mange trenger en sonde, da de ikke utvikler refleksen med å suge/svelge før uke 34. I tillegg er uke 34-35 typiske "soveuker", hvor det skjer mye i barnas hjerner og de har behov for mye søvn. For at de skal få i seg nok mat i denne perioden får de ofte en sonde, mens mor pumper. Dette foregår parallellt med at de blir lagt til brystet når de er våkne. Noen barn kan trenge litt varme i senga da temperaturreguleringen ikke er fullt utviklet ennå. Leveren er også umoden, og premature får lettere gulsott enn terminfødte. Dette behandles med lys ("solarium") over en eller flere dager.

Ofte reiser disse familiene hjem etter 7-10 dager, men selvsagt med store individuelle variasjoner.

Dette skal gå bra, uansett om babyen kommer nå, eller venter litt til! :) <3

Tusen takk for god informasjon <3

Håper han venter litt til. Har ett stort ønske om å føde på lokalsykehuset, har født der før og har hatt all oppfølging der. (Har ekstra oppfølging og UL pga medisinbruk). Kan føde der om babyen kommer i hu og hast, eller om babyen MÅ ut der og da, men da blir det helikopter til det andre sykehuset ganske kjapt etterpå.
 
Back
Topp