Noen som har fødselstips?

Zara85

Elsker forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Skal ikke skremme noen førstegangsfødende her altså! Jeg er livredd for å føde igjen, har født en gang uten smertestillende og det er det vondeste jeg har vært med på. Har ikke hatt noen skummel opplevelse annet enn at det var fort og intenst. Er det noen som har noen lure tips for å gjøre seg klar til en ny fødsel? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Epidural? Jeg fikk epidural da jeg hadde 7-8 cm åpning, og jeg skreik ikke i det hele tatt. Jeg ble fullstendig lam. Fokuserte på å puste gjennom riene og sovnet i mellom dem :) Og jeg hadde ekstremt fødselsangt, men det gikk helt fint. Skjønner veldig godt at du fikk vondt om du ikke hadde noe smertestillende i det heletatt :eek:

Fikk epidural jeg og. Men fått litt skrekken av den siden jeg ble lammet og kjente ikke riene etterpå når jeg måtte presse. Fikk epidural når jeg hadde 2 cm åpning. Hadde lagt i 1 døgn med kraftige rier uten pause. Håper neste fødsel blir mye bedre :) men har ikke tatt skrekken. Gleder meg faktisk til å føde igjen :)

Jeg tenker også mere på fødsel nå enn sist, tror det er for at nå vet jeg hva jeg har i vente...det visste jeg ikke sist, så visste ikke helt hva jeg skulle grue meg til. Fødte også helt uten smertestillende sist, gikk forholdsvis fort fra jeg fikk rom til mini var ute, og har ingen minner om at det noen gang var så vondt at jeg trodde jeg skulle dø, eneste jeg syns var vondt, var når de klipte (fikk ikke bedøvelse da heller), men var nok mye redsel som kom opp når jm annonserte klipping, var eneste gangen jeg gav uttrykk for at noe var vondt :P
Så jeg er nok litt redd for at denne fødselen skal bli mye vondere...samtidig som jeg krysser fingra for at den blir like fin som forrige gang!

Ikke jobb imot smertene, ta de imot og pust deg gjennom de :) tenk at for hver rie er det en mindre neste gang... Ikke legg deg ned i sengen og vær passiv.. Gå, vugge, sitt på ball.. Tyngdekraften er din beste venn... Massasje ved halebeinet er også godt :)

Jeg fødte også første gang uten smertelindring. Huska nesten ikke noen ting fra fødselen bortsett fra at det var grusomt vondt. Hadde planlagt å føde uten smertelindring med andremann også, men ombestemte meg når jeg hadde kommet til 8 cm..det beste avgjørelsen jeg har tatt :D resten av fødselen var en drøm <3 var oppe og gikk helt til jeg skulle trykke omtrent :) lo og prata! Og var i super form etter fødsel :D gleder meg til å føde igjen!

Jeg fødte også første gang uten smertelindring. Huska nesten ikke noen ting fra fødselen bortsett fra at det var grusomt vondt. Hadde planlagt å føde uten smertelindring med andremann også, men ombestemte meg når jeg hadde kommet til 8 cm..det beste avgjørelsen jeg har tatt :D resten av fødselen var en drøm <3 var oppe og gikk helt til jeg skulle trykke omtrent :) lo og prata! Og var i super form etter fødsel :D gleder meg til å føde igjen!
Dette gjorde jeg uten bedøvelse :) så tror man nesten bare må ta å vurdere hver fødsel litt der og da :) alle er forskjellig :)

Jeg tenkte jeg skulle gå igjennom forrige fødsel med en jordmor, ble anbefalt dette av jordmor etter fødsel da hun mente jeg kunne fort bli skremt av den raske fødselen.. Jeg klarte ikke å gjøre noe annet enn å ligge sist, men jeg håper dette går greit neste gang.. Jeg skal heller ikke ha noen som helst fødselsplan slik som sist, for d er helt unødvendig å prøve å kontrollere en fødsel.. Hehe.. :)

Dette gjorde jeg uten bedøvelse :) så tror man nesten bare må ta å vurdere hver fødsel litt der og da :) alle er forskjellig :)
Jeg vurderte den helt til jeg lå og slo meg i ansiktet med lystgassmaska :p da fant jeg ut at min veneflonskrekk ikke var verdt smerten!

Jeg har termin om få dager og gruer meg så inni.......hadde ks sist gang så har ikke hatt ei rie i mitt liv, bortsett fra etterrier da. Det jeg gruer meg til er ingenting annet enn smertene..er redd for å miste kontrollen og ja...livredd!

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Jeg har termin om få dager og gruer meg så inni.......hadde ks sist gang så har ikke hatt ei rie i mitt liv, bortsett fra etterrier da. Det jeg gruer meg til er ingenting annet enn smertene..er redd for å miste kontrollen og ja...livredd!

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app
Uff da - du må ikke grue deg! Skjønner godt at du er veldig spent på fødselen, og det skal man jo være, men husk at du er SKAPT for å føde barn! Du må stole på kroppen og ikke være redd for smertene :) Du vet jo at det blir vondt, men husk at disse smertene kommer av at livmormunnen strekker seg og klargjør seg til fødselen - det ingen ting som er farlig! Det må nødvendigvis gjøre vondt. Når jeg fødte sønnen min, hadde jeg en fantastisk fødsel :) Og tror mye av det skyldes at jeg stolte sånn på kroppen min. Og så hjalp sambo meg med nedtelling på hver rie som var vond. Det hjalp MYE! Rier er som bølger av smerte som kommer, men de varer ikke så lenge, så når de var som verst telte han ned de siste sekundene, og da visste jeg at det bare var 10 sekunder osv til de slapp. Da klarte jeg å slappe av fullstendig mellom hver rie. Jeg fødte helt uten smertestillende, heller ikke lystgass. Jeg hadde den innstillingen at dette skulle bli så vondt at jeg trodde jeg skulle dø - det var innstillingen min. Det var også vondt, men på en annen måte en jeg kunne forestille meg på forhånd. Og så er det jo det at det bare er smertetoppene som virkelig er vonde, og de varer jo ikke lenge i det hele tatt. Så puste puste puste og stole på kroppen :)

Tvi tvi og masse lykke til - jeg er sikker på at det går mye bedre om du klarer å stole på kroppen, og slappe av mellom riene. Jeg fikk forresten også ligge i badekar inntil jeg fikk full åpning, og det tror jeg også var veldig godt :)

Jeg trodde også at det var slik en fødsel var, med rier og pauser, men jeg hadde ingenting som lignet på pauser.. Fødselen min gikk veldig raskt, 5,5 time fra første rie til han var ute og d var med en time pressing.. Kjentes ut som en lang rie hele veien..

Hadde med sudoku, musikk, nøtteblanding og energidrinker for dette skulle ta tid. Rakk ikke å åpne noenting.. :p

Til deg som skal føde om noen dager, så går det helt sikkert mye bedre enn du tror.
Jeg tror det viktigste er å la kroppen styre selv, ikke jobbe mot riene. Tenke positivt på de, hver rie overstått er en rie nærmere å få ut babyen. Lykke til :)

Alle fødseler er jo forskjellige, og vi er forskjellige individer. Det er jo slett ikke sikkert min neste fødsel går like greit, men jeg håper jo det. Jeg velger å "glede" meg til fødselen og prøve å tenke positivt på den. Det var på et fødselsforberedende kurs jeg fikk de beste tipsene, som jeg faktisk tenkte på underveis. Nemlig det med å stole på kroppen, at smerten ikke var farlig, og at riene kommer i bølger med en smertetopp på hver bølge.
Jeg var også veldig bestemt på at jeg skulle takke ja til smertestillende om jeg følte behovet - men det gikk så fort egentlig at det gikk greit. Og jeg tror at varmt vann også lindrer en del. Jeg kom inn på Ullevål ca kl 24, og da hadde jeg 4 cm åpning. Ble lagt i badekar, og lå der ca 1,5-2 timer og så fikk jeg plutselig lyst å presse. Da hadde jeg full åpning og kunne starte med effektive pressrier. Presset vel bare 20 min, så var han ute. Da var kl 03.30. Så det gikk fort og effektivt :)

Hvis dere har tilgang til fødestue med badekar, vil jeg i alle fall anbefale det :) Husk å spørre om det med en gang dere kommer :)

Jeg trodde også at det var slik en fødsel var, med rier og pauser, men jeg hadde ingenting som lignet på pauser.. Fødselen min gikk veldig raskt, 5,5 time fra første rie til han var ute og d var med en time pressing.. Kjentes ut som en lang rie hele veien..

Hadde med sudoku, musikk, nøtteblanding og energidrinker for dette skulle ta tid. Rakk ikke å åpne noenting.. :p

Til deg som skal føde om noen dager, så går det helt sikkert mye bedre enn du tror.
Jeg tror det viktigste er å la kroppen styre selv, ikke jobbe mot riene. Tenke positivt på de, hver rie overstått er en rie nærmere å få ut babyen. Lykke til :)

Og det hørtes jo slitsomt ut for deg som ikke fikk slappe av litt mellom riene. Da skjønner jeg godt at man blir utslitt. Men hvorfor fikk du ikke smertestillende da?

Jeg fikk lystgass, men spydde som en gris av den.. Hadde skrevet i fødeplanen at jeg ikke hadde noe imot epidural, men hvis jeg klarte meg uten ville jeg det. Derfor nevnte ikke jordmor epidural, og jeg var så inne i min egen boble at det falt meg ikke inn å spørre om engang.. :p

Ok, skjønner :) Man er jo absolutt i sin egen boble når fødselen er i gang. Husker så godt en ting når jeg holdt på og pressriene begynte for alvor - da glapp det ut av sambo om jeg ikke kunne få litt akupunktur :D :P Husker jeg presset på og stønnet "jammen kjære vene nå er han jo på vei ut" Hahaha, det har vi ledd litt av i etterkant.

Back
Topp