Noen som har fått innvilget planlagt keisersnitt?

Shootingstar

Flørter med forumet
Hei!
Ønsker gjerne å høre om erfaringer rundt det å få innvilget planlagt keisersnitt, og om hva som vektlegges i vurderingen og hvor mye medbestemmelsesrett man har?

Var gjennom et hastekeisersnitt tidligere i år, da lille i magen ikke hadde det noe greit under fødsel. Opplevelsen og tanken på at det kunne gått galt har medført en ganske stor redsel for å gå igjennom en fødsel igjen og ikke ha noe kontroll. Vi planlegger og håper egentlig på en ny graviditet neste år.. Det å gå igjennom et keisersnitt er ikke bare bare, samtidig er redselen for det uventede så stor. Så ønsker bare å lufte tanken og høre andres erfaringer!

Jeg fikk planlagt keisersnitt på grunn av seteleie/skråleie. Jenta vår var ikke alltid konsekvent på det. Jeg fikk tilbud om vendingsforsøk først, men det ble ikke noe av siden hun frem til uke 36 aldri turnet rundt, dvs lå aldri med hodet ned. Da følte jeg at det ikke hadde noen hensikt å forsøke å manipulere. På sykehuset hadde jeg en samtale med lege som ærlig fortalte meg hvordan en setefødsel ville forløpe hos dem, og hvordan et planlagt keisersnitt ville bli, men at jeg skulle få velge det pga. seteleie. Jeg ville gjerne føde selv, men etter noe betenkningstid kom jeg frem til at det tryggeste for meg og jenta vår var keisersnitt, men det var ingen lett avgjørelse selv om den var riktig for meg.

Etter en vaginal fødsel som ikke gikk etter boka fikk jeg valget mellom ks og vaginal fødsel. Her var det faktisk legen på sykehuset som tok det opp når jeg delte mine bekymringer for en ny fødsel. De vektla at jeg hadde rimelig dårlig erfaring med vaginal fødsel. Jeg landet på å prøve ny vaginal fødsel (ikke så glad i operasjoner), dessverre ente det med akutt ks. Fikk på nytt valget med nr 3 og valgte igjen å prøve på vaginal fødsel. Denne gangen hadde jeg en drømme fødsel. Fikk også tett oppfølging igjennom graviditetene og tilbud og ekstra fødselsforberedende samtaler.

Jeg fikk innvilget i går :) jeg fikk det pga tidligere fødsel historikk og stort barn fra før. Fikk en fantastisk lege som skjønte angsten min fra tidligere og var ikke noe diskusjon eller spørsmål fra henne. Var innom annen lege som gjorde meg i tvil om jeg kom til å få på en tidligere trivselskontroll. Men var aldri noe problem og hadde jordmor osv på min side :)

Jeg skal ha planlagt KS denne gangen også, ikke blitt formelt «satt opp», men fått muntlig godkjennelse av fødselslege. Jeg hadde KS i 2016 også. Hadde en vaginal fødsel noen år før, mitt livs verste opplevelse. Jeg får store barn, har smalt bekken og får angstanfall når «ukjente» folk tar på meg , ett særdeles dårlig utgangspunkt for «vanlig» fødsel. Hadde en veldig fin opplevelse med KS sist, og hadde det mye bedre psykisk i etterkant. Gleder meg til samme opplevelse til våren!

Back
Topp