NOEN SOM HAR FØDT MED EPIDURAL?

airam

Flørter med forumet
ER DET NOKEN SOM HAR FØDT MED EPIDURAL OG KAN FORTELLE LITT OM KORDAN DET ER? EG FEKK EI DATTER FOR FIRE ÅR SIDEN. EG ENDTE OPP MED Å SKRIKE MEG TIL KEISERSNITT FORDI EG FEKK SKIKKELIG FØDSELSANGST.
KEISERSNITT VAR IKKJE NOKE KJEKT JAFFAL...
VISS DU FÅR SÅNN EPIDURAL, KJENNER DU DA F.EKS IKKJE AT DU BLIR KLIPPT ELLER AT DU EVENTUELLT REVNER OG SÅNN? [:-] JORDMØDRENE PRØVDE Å LOKKE MEG MED DETTE ALTERNATIVET DA EG VA GRAVID, MEN EG HUSKER IKKJE EINGANG KA DE SA.. EG VAR BLOKKERT FOR ALT ANT ENN KEISERSNITT..
HADDE VERT KJEKT Å HØRT FRA NOKEN SOM HAR VÆRT IGJENNOM DETTE..
KANSKJE DET KAN HJELPE MEG LITT FØR EG BLIR GRAVID OG DEN FÆLE ANGSTEN KOMME IGJENN..[:(][:(][:(]

[:D]Ja,jeg har født med epidural,en fantastisk opplevelse!!! POFF-alle smertene borte,jeg hadde full kontroll.Kjenner ikke klipping,sying eller noe annet.Husk at epidural brukes ikke bare ved fødsler.Mannen min fikk en større operasjon i leggen med epidural,og eldre mennesker som f.eks brekker lårhalsen blir ofte opperert med epidural.
Vær alikevel obs på at det oftere må brukes hjelpemidler som tang el. vakum ved epidural.Men pytt...Du kjenner jo ikke det heller!!!![:D]

SÅ UTRULIG BRA DA[:D] DETTE VA KJEKT Å HØRE! DET BLIR SÅ MASSE MEIR TROVERDIG Å HØYRE DET NÅR DU HAR PRØVD DET.
NÅ FEKK EG FAKTISK LYST Å FØ SÅNN. (..OM EG BLIR GRAVID DA..HE HE) EG FØLER JO AT DET MÅ VÆRE EN UTROLIG OPPLEVELSE Å GÅ GJENNOM EN "VANLIG" FØDSEL ISAMMEN. ET KEISERSNITT BLIR LIKSOM NOKE HEIL ANT... TUSEN TUSEN TAKK!![:)]

Fødselen min gikk så fort at jeg rakk aldri å få bedøvelse. Det gikk i varm rispose og akupunktur. Mange liker å bruke lystgass, men jeg klarte aldri tanken på masken over ansiktet. Da tror jeg at jeg hadde fått klaustrofobi. Synd at du har sånn fødselsangst, ikke til å le av. Er sikker på at alt går kjempe fint neste gang.[:)]

TAKK FOR DET[:)] HAR FÅTT NYTT MOT NÅ, SÅ EG HÅPER EG KLARER Å HOLDE PÅ DENNE FØLELSEN OM EG BLIR GRAVID:)

Får du trasige tanker[:(] igjen så kom innom forumet for en liten peptalk. Husk vi hjelper deg gjerne. Vi vil så gjerne at du skal få en positiv opplevelse med svangeskap og fødsel.[:D][:D][:D]

min stesvigermor hvis man kan kalle noen det (stemoren til sambo), fikk epidural under en av hennes fødsler, og hun sa at det var det beste som noen gang hadde hendt henne. Tror sikkert at det går bra med deg neste gang, men som snuppepia sier hvis du føler deg litt nedfor en dag må du bare komme innom forumet for en oppmuntring [:)]
Lykke til da [:D]

DET ER GODT Å HØRE[:)]
EG HAR OGSÅ EN STESVIGERMOR[:D]

Jeg har hørt så mye dumt om denne epiduralen jeg..Så føler att jeg ikke har noen velg nå,for jormoren sa att de hadde sluttet og gi lystgass[&:] Noen som vet noe om dette?

EG HAR IKKJE HØRT AT DEI HAR SLUTTA MED LYSTGASS? ER DET NÅ NYLIG DA? DET HØRTES LITT RART UT....[8|]
KA ER DET DU HAR HØRT OM EPIDURAL DA?

Jeg fødte jenta mi på snart 1 1/2 med epidural. Hadde store ambisjoner om å klare meg med minst mulig bedøvelse...men etter to døgn med såkalte maserier og rier i et halvt døgn,- var jeg så sliten at jeg var klar for alt jeg kunne få av lindring... Da ble det bestemt epidural. Jeg synes den var veldig vond å sette, men det tok ikke lang tid før smertene var omtrent helt vekk. Det som er kjedelig med epidural er at du blir liggende i sengen og fødselen kan jo fortsatt ta lang tid, så man blir ganske rastløs (jeg fikk epidural i 23.tida og hun var ikke ute før kl.12.04. dagen etter....og det var lenge å ligge stille...) Det som også skjedde med meg var at riene stoppet nesten opp (pga epiduralen) og hun måtte tas ut med sugekopp. Jeg ble klipt og revnet mye ,dermed også sydd endel, kjente dette litt (tror epiduralen da var på vei ut...), men det var absolutt til å leve med.
Når jeg nå om ca 5 mnd skal føde igjen,- vil jeg igjen prøve meg med minst mulig bedøvelse. Men jeg skal ikke være noen helt på fødestua...og kommer jeg til det punktet at epidural kan være aktuelt, sier jeg ikke nei!
Jeg har forøvrig også hørt at fler og fler sykehus har kutta ut lystgass, hvorfor vet jeg ikke.
Uansett hva som skjer lykke til!![:)]

Nei jeg trodde de forsatt skulle ha det jeg oxo. Vet ikke når de sluttet med det..
Har hørt att mange jordmødre ikke vil anbefale det og att vist legen treffer feil kan man bli lam..Men ikke vet jeg..Er jo noen her innpå som anbefaler den..Kansje noen her vet litt mer om dette??

hei hei.. eg fekk epidural og det var rett og slett heilt ENORMT.. heheheh.. var faktisk ikkje meininga at eg ville ha noko, berre lystgass.. men riene var heilt jevlige so da dei spurte meg om eg ville ha epidural svara eg JA med ein gong.. ;) kjente faktisk ikkje at eg fekk det ein gong.. trudde sjølv at det gjorde vont, men so stakk ahn da eg hadde rie.. so eg merka ingenting. heldigvis.. blir nok epidural neste gong og ja.. uten tvil.. hehe...

Heisann!
Jeg fødte uten smertestillende selv om jeg både ble klippet og lille gutten ble tatt med vakuum. Det hele gikk så fint at det var det ingen som tenkte på engang. Til deg som har fødselsangst; ikke vær redd for å revne eller å bli klippet. Det kjenner du ikke! De setter lokalbedøvelse på deg før så skjer, og klipper de så gjør de det på en pressrie og da merker du det ikke. Jeg ble klippet ganske mye, måtte sy 20 sting, men det visste jeg ikke før de fortalte meg at de hadde klipt etterpå.
Og så vil jeg anbefale å sitte i varm badekar under åpningsriene. Det hjalp meg veldig!! [:D] Lykke til med fødsel!

Lystgass er forøvrig kuttet ut av mange sykehus fordi gassen påvirker jordmødre og andre som jobber rundt deg mens du føder.

ORIGINAL: anni87

Jeg har hørt så mye dumt om denne epiduralen jeg..Så føler att jeg ikke har noen velg nå,for jormoren sa att de hadde sluttet og gi lystgass[&:] Noen som vet noe om dette?

Har hørt at det er på noen sykehus de ikke bruker lystgass lenger p.g.a. for dårlig avtrekk i "luftesystemet"
Vist dere skjønte hva jeg mente... Da kan legen å jordmor også bli "surrete"[&:]
Å det vil vi ikke skal skje...[;)]
Er noe jeg har hørt...

Fredrikstad sykehus bruker i hvert fall lystgass ( de har tre forskjellige avdelinger der, alle tre har lystgass). Måtte ringe jordmoren min jeg :) Ble litt skremt

Stemmer det at noen sykehus har kutta ut denna lystgassen,men ikke alle!
Er jo bare til å sjekke opp med sykehuset nærmest det,og har ikke de så velg et annet sykehus...[;)]

Hei Airam!

Jeg kan bare anbefale epidural på det sterkeste. Fødte min første datter uten noen form for smertestillende...
Ved fødsel nr. 2 hadde jeg en litt annen holdning. Med nr. 1 ønsket jeg det så naturlig som mulig. Det gikk greit, men med nr. 2 tenkte jeg at "jeg har født uten smertestillende, og vet hvordan det er - hvorfor ha smerter om jeg ikke trenger?".
Var i utgangspunktet skeptisk til epidural, fordi jeg hadde hørt at barnet kunne bli påvirket. Men det gikk strålende!
Datter nr. 2 kom frisk og rsk ut... og jeg hadde en fødsel som ikke avskrekket meg fra å få flere.

Selve det å få satt epiduralen var kanskje det som var vondest. Men smertelindringen fungerte helt topp, og jeg hadde full kontroll hele veien. Epidurlen tok vekk det meste av smerten (på meg fungerte epiduralen som et "smertelindrende belte"), men samtidig kjente jeg såpass mye at jeg kunne være med, fult og helt å presse da pressriene kom.
Jeg revnet endel, men kjente det ikke. Kan ikke tenke meg at man kjenner klipping heller. (Men når det er sagt, kjente jeg ikke revningen med nr. 1 heller, til tross for null smertelindring.) Når man er kommet til det punktet i fødselen, når man skal begynne å presse, har kroppen selv dannet "smertelindring" og iallefall jeg kjente minimalt...

Har selv aldri hatt fødselsangst, men kan tenke meg det må være grusomt...
Grusomt å gå å vente, vente på noe uungåelig, nemlig fødselen.
Er det noen steder du kan få hjelp til å bearbeide fødselsangsten? Spør jordmor!

Vil ønske deg lykke til med graviditeten! (Og jeg anbefaler epidural på det sterkeste!!!!!)

takk for det[:)] det er alltid så beroligende å høre sånne historier. trur eg skal innom her og be om å bli proppa med flere rett før fødselen[:D] eg va med i en gruppe for fødselsangst sist eg gjekk gravid. (maria-gruppen het den, og det var litt komisk sio eg heite maria..hi hi) men de hadde nettopp komt igang med det, så det var dårlige greie, og skremte meg meir enn det hjalp. det var en del leger med der, som aldri skulle vært der. mange av de var rett å slett sure og irriterte. de klarte ikkje gje meg et ja på om eg fekk keisersnitt før to uker før fødsel, og da hadde eg gått i nesten ni mnd og kun ventet på det svaret. eg va livredd. da de skulle sette opp dato for keisersnitt ville de sette meg opp ei uke ETTER termin. det normale er å ta det ei uke før termin sånn at ein ska ver bra sikker på at fødsel ikkje setter i gang. så eg satt på et kontor og grein meg til å få tatt det ei uke før. og da var ho så sur ho legen at ho sa ho helst ville sende meg til et ant sjukehus. eg vågde ikkje stå opp for meg sjølv eller "ta igjenn" med dei. eg begynte berre å grine kver gang de blei sinte. men denne gangen er eg møkje sterkere og veit at det er min kropp og mitt valg til syvende og sist. så denne gangen skal de få i klartekst om eg blir møtt med en sånn oppførsel igjenn. men eg håper håper håper eg våger meg på vanlig fødsel med epidural!!!![/size]

Er du førstegangsfødende? Jeg anbefaler deg lystgass,mye bedre enn epudural..du kommer deg mye fortere til hektene igjen og du har enda mere kontroll! Klemmer

Back
Topp