Noen som har erfaringer med hard avføring og/eller Movicol? (trenger svar fort)

3smågull

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Høsthjerter 2017
Vi var på Barnehabliteringen på sykehuset med Markus nå, bare på kontroll..
Jeg sa ifra at han har veldig hard avføring og fikk dermed Movicol pulver som skal hjelpe på med dette.
Men nå når jeg kom hjem ser jeg at på pakningen står det at barn under 12 år er det ikke anbefalt:/ Ble veldig usikker nå.. Vet at hun legen er flink, men klare ikke helt å stole på hun at hun vet alt om medisin.

Så vet ikke om jeg tørr å gi han det.. Og hvertfall ikke  100 pakninger som vi fikk på resepten.

Noen som har erfaringer med dette?? Eller bare har et innspill å komme med?

Vi har brukt movicol på eldste jenta vår fast siden hun var 1 år. Jeg har bare gode erfaringer med det. Ødelegge ikke tarmene slik "vanlig" avføringsmiddel gjør. Avføringen blir helt myk og lett å få ut. Det er bedre å bruke det enn at han blir redd for å bæsje. Hvis de små først kommer inn i en ond sirkel er det veldig vanskelig å snu det igjen. Vi venter på time hos barnelege for å få movicol til minstemann som også sliter med hard avføring. vil starte tidlig denne gangen så jeg slipper å havne i samme situasjon som med storesøstera. Legen på helsestasjonen hadde ikke erfaring med å gi det ut til barn under 1 år så hun ville høre med barnelegene på sykehuset. Men hvis legen din har skrevet det ut til han tror jeg ikke du trenger å være redd for å bruke det. Movicol er egentlig bare fiber hvis jeg har forstått det riktig. Som sagt skal det ikke være skadelig. Hvor mye skal du forresten gi???

Lurer på om det kanskje løser seg litt for oss nå... Har gitt han klyster noen dager for å få ut alt det harde... (han var veldig forstoppet) og gitt han 6ml laktulose i melka på morgenen. så nå har han bæsja hver dag i 3 dager.. håper det varer...du kan jo kanskje prøve det?:)

Lykke til... er ikke noe greit når de små blir forstoppet:(

Vi gir dette til vår sønn som nå er 8måneder ( pga han diagnose). Fungerer utmerket, ingen problem å gi dette. Står at det ikke er anbefalt til barn under 12 år, det er vel fordi det er individuelt hvorfor det skal gis og individuel dosering for så småbarn. Vi har fått det utskrevet av barnelege, og vet dette gis til andre barn også. :-)

Ok;) Det var bra. Vi prøvde å gi han litt idag, men virka ikke som om at han likte smaken. Vi blanda det med mme.. Noen andre tips på hvordan jeg kan få i han det pulveret?

Ok;) Det var bra. Vi prøvde å gi han litt idag, men virka ikke som om at han likte smaken. Vi blanda det med mme.. Noen andre tips på hvordan jeg kan få i han det pulveret?

Vi blander det i mme, og han reagerer ikke på smaken. Men nå har jo han fått det siden januar så han er nok vandt til den:-) kan jo prøve de saft drikkene til nestle e.l.

Det har gått mye bedre idag:) Han får i seg nesten en hel pakke me pulver når han drikker melk, og avføringen har vært myyyye bedre :D

Det har gått mye bedre idag:) Han får i seg nesten en hel pakke me pulver når han drikker melk, og avføringen har vært myyyye bedre :D

Back
Topp