Noen som har erfaring om svangerskapforgiftning?

Gudle i magen

Elsker forumet
Eg har fått voldsomme hevelse i føttene , leggene og hendene . Hadde det med mitt første svangerskap men da gjekk hevelsen ner . Har lest på nette at hevelsen skal gå ner om natten men her er alt likt når eg våkner :eek: fekk dette for 2 dager siden . Er det noe tegn på svangerskap forgiftning enn hevelser ? Bør eg bekymre meg ? Kjenner liv i magen. Er i uke 38 nå . Har tenkt å gå til jordmora i morgen
 
Andre tegn på svangerskapsforgiftning er

Proteiner i blodet
Høyt blodtrykk
Hodepine
Flimring for øyene
Smerter øverst i magen
Akutt kvalme/oppkast
..mulig fler men disse jeg kom på akkurat nå.
Ville ha tatt en telefon til jordmor eller lege om hevelsen ikke gir seg, husk å ta med urinprøve :)

For å prøve å dempe hevelsene kan du prøve støttestrømper, ligge med bena høyt, unngå all salt, drikk masse vann, kjøl ned bena (sitt med de i kaldt vann, is, feks)
 
Andre tegn på svangerskapsforgiftning er

Proteiner i blodet
Høyt blodtrykk
Hodepine
Flimring for øyene
Smerter øverst i magen
Akutt kvalme/oppkast
..mulig fler men disse jeg kom på akkurat nå.
Ville ha tatt en telefon til jordmor eller lege om hevelsen ikke gir seg, husk å ta med urinprøve :)

For å prøve å dempe hevelsene kan du prøve støttestrømper, ligge med bena høyt, unngå all salt, drikk masse vann, kjøl ned bena (sitt med de i kaldt vann, is, feks)
Tusen takk for svar :) har heldigvis ikke noen av dei tegne der utenom hevelse . Skal til jordmora og ta en urinprøve i morgen for sikkerhets skyld :) so får eg prøve å ha beina i bøtto og slikt :)
 
Tusen takk for svar :) har heldigvis ikke noen av dei tegne der utenom hevelse . Skal til jordmora og ta en urinprøve i morgen for sikkerhets skyld :) so får eg prøve å ha beina i bøtto og slikt :)
No problem :) godt å høre at du ikke har noen av de andre tegna.
Du får prøve å drikke godt med vann og heve bena. Masse lykke til hos jordmor imorgen!
 
Alle får noe væske /hevelse i beina, men ikke alle får mye/alvorlige hevelser.

Lykke til
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige svangerskap, fikk det ca i uke 36, og i løpet av 4 uker frem mot uke 36 hadde jeg lagt på meg 17kg!! De mente at vannet alene ikke er farlig, noen får bare mye vann! Jeg hadde hatt utslag i urinen noen uker, men kun det, så da lot de det ligge, men i uke 37 fikk jeg hodepine, så sjerner til enhvertid og at jeg hadde ordentlig vondt ved ribbeinsbuen som gjorde at jordmor ville sjekke meg på nytt. Da hadde jeg utslag i urinen og skikkelig høyt blodtrykk og ble sendt til ahus og fikk der påvist svangerskapsforgiftning. Den var ikke livstruende men jeg ble spurt om jeg ville settes igang der og da ellers fikk jeg en uke på meg for å forbrede før de sa de kom til å sette meg i gang. De mente at ungen var klar så de ville ikke vente mer enn en uke. Men da kom hun av seg selv innen den uken var gått ;)

Denne gangen sjekkes jeg nøye og har ikke svangerskapsforgiftning.. enda hvertfall, men har maaassssee vann i kroppen og er oppe 20kg + grunnet mye vann, og sykehus mener noen bare får mye vann og nå på sommeren er det værst, men så lenge det ikke er høyt blodtrykk og utslag i urinen i kombinasjon, så er det ikke SF, så ikke vær redd. Og skulle det mot formodning være det, så er du så langt på vei at ungen klarer seg helt fint om du må settes igang :)
 
Sniker fra februar: Jeg ser du har fått litt svar allerede, men kan gi deg et jeg også :) Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 29. Da var det foreløpig protein og BT som var årsaken til diagnosen. I uke 33 fikk jeg vann i kroppen (7 kilo over helgen), og ble lagt inn. Igjen er det viktigste BT og urin. Alvorlig svangerskapsforgiftning gir også ofte kraftig pannehodepine, vondt i ribbeinsbuen og kvalme/oppkast. Selv fikk jeg kramper. Men hvis du er usikker, så ring alltid føden for en kontroll :) Da vil de sjekke BT og urin, og ta blodprøver for å sjekke leververdier og blodplater :) Men i varmen nå er det ikke unaturlig å få mye vann altså :) Kan også si at når jeg ble alvorlig syk, så fikk jeg ødemer i ryggen og ansiktet i tillegg til bein og armer :)
 
Jeg har også fått masse vann og blitt hoven i bena og fingrene.. Vondt gjør det også :( jeg er også ganske bekymra da jeg har følt meg skikkelig crap den siste tida og får skikkelig hodepine utover dagen.

Blodtrykket mitt har vært lavt tidlig i svangerskapet. Nede i 100/50. På kontroll for ti dager siden var det 120/70. Gikk til legen igjen på onsdag pga dårlig form. Da var det steget til 135/80. Skal til jordmor på torsdag, men føler meg fortsatt nedadgående og vurderer å ta en tur til lege igjen før det.

Legen sa at jeg måtte ha lav terskel for å ta kontakt for å få målt BT og urinstix.

Ta kontakt med lege sånn at du slipper å bekymre deg :)
 
Jeg har også fått masse vann og blitt hoven i bena og fingrene.. Vondt gjør det også :( jeg er også ganske bekymra da jeg har følt meg skikkelig crap den siste tida og får skikkelig hodepine utover dagen.

Blodtrykket mitt har vært lavt tidlig i svangerskapet. Nede i 100/50. På kontroll for ti dager siden var det 120/70. Gikk til legen igjen på onsdag pga dårlig form. Da var det steget til 135/80. Skal til jordmor på torsdag, men føler meg fortsatt nedadgående og vurderer å ta en tur til lege igjen før det.

Legen sa at jeg måtte ha lav terskel for å ta kontakt for å få målt BT og urinstix.

Ta kontakt med lege sånn at du slipper å bekymre deg :)
Ta alltid en ekstra tur til lege om du er bekymret :) Men ut ifra informasjonen du skriver, så ser det ikke ut som noen fare. Blodtrykk på 135/80 er normalen :) Men aldri ålreit å føle seg dårlig. Da jeg hadde SF så startet BT på 140/90 og da jeg ble alvorlig syk hadde jeg BT på 160/110. Slik at det ser ikke ut til at du trenger å bekymre deg :)
 
Eg har fått voldsomme hevelse i føttene , leggene og hendene . Hadde det med mitt første svangerskap men da gjekk hevelsen ner . Har lest på nette at hevelsen skal gå ner om natten men her er alt likt når eg våkner :eek: fekk dette for 2 dager siden . Er det noe tegn på svangerskap forgiftning enn hevelser ? Bør eg bekymre meg ? Kjenner liv i magen. Er i uke 38 nå . Har tenkt å gå til jordmora i morgen
Hei! Hvordan går det med deg?
 
Back
Topp