Noen som har erfaring med....

McMummy

Glad i forumet
fistel etter fødsel? Jeg hadde en ganske tøff fødsel, som endte med vakuum, klipping, med påfølgende infeksjon som aldri ble bra. Har åpnet og sydd tre ganger etterpå, og det ble til slutt konstatert en fistel. Da dette ble oppdaget ble jeg operert, og ting har vært bra siden det.(men det tok 1 1/2 år!!) Nå er jeg gravid igjen, og lurer veldig på hvordan jeg skal føde. Er i utgangspunktet ikke redd for å føde vaginalt, men vet ikke om jeg vil utsette meg for flere problemer i etterkant av evt ny klipping eller ny fistel. Er visst fare for å få det igjen når man først har hatt det en gang. Tenker litt på keisersnitt denne gangen, men ønsker egentlig ikke det heller. Synes det virker skremmende også. Vet ikke helt hvor dette innlegget passer inn, så jeg poster det på generelt... Noen med lignende erfaringer eller som kjenner noen med lignende erfaringer? Takknemlig hvis noen svarer!

Jeg revna hinsides, og har hatt mange plager i ettertid.. Men sykehuset har nekta å prøve å reparere på noe av det, fordi de er redd det skal bli verre pga nytt arrvev.. Så det rådet jeg fikk var å ta en ny vaginal fødsel, å håpe på at ting da ville bli såpass utvidet at det retta på seg selv.. Om jeg da revna igjen, vil jeg bli sydd av profesjonelle, ikke av fødselsleger.. 

Takk for svar... Jeg får ta en grundig snakk med gynekologen på ultralyden. Heldigvis er syke huset ikke så stort, så legene der kjenner meg godt. Er veldig usikker, men må vel høre hva de har å si først. Håper han kommer med noen anbefalinger, og ikke at jeg må velge selv. Da blir jeg i hvert fall rådvill.

ca 4 proseent (eller 5) revner to ganger. For 95 prosent går neste fødsel bedre. Indikasjoner på dette kan man få etter uke 20 i svagnerskapet. Hvis plage med inkontinens, eller andre smerteplager, forverres etter 20. svangerskapsuke, er det en indikator på at det er større sannsynlighet for at man vil revne igjen. Inkontinens mellom svangerskapene er en annen indikasjon. Prat med lege, JM eller annen spesialist på området og rådfør deg på hva som er lurt å gjøre. LYKKE TIL!

Tusen takk for svar fru Riskorn (stilig navn forresten[;)])

Revnet jo ikke etter første fødsel siden jeg ble klippet, men etter 4 inngrep etter fødselen tviler jeg på at ting er så elastisk der nede.. Har ingen problemer med inkontinens, verken før graviditet eller nå i svangerskapet. Jordmor virket litt skeptisk til vaginal fødsel etter å ha hørt historien min, men jeg får belage meg på hva gyn sier når jeg snakker med han. Har jo mest lyst til å føde da. Kjedelig at dette henger litt over meg, og demper noe av gleden av å være gravid.

Back
Topp