Noen som har erfaring med sykehuset i Vestfold eller Telemark?

ryllik

Betatt av forumet
Etter en mildt sagt dårlig fødselsopplevelse fra mitt lokalsykehus da vi fikk forrigemann, har vi bestemt oss for å benytte oss av fritt sykehusvalg. Av praktiske årsaker blir valget  sykehuset i vestfold (tønsberg), eventuelt sykehuset i Skien.

Er det noen av dere som har erfaring fra et av disse sykehusene? Hvordan er rutinene, jordmødrene og gynekologene?

Jeg hadde en dårlig opplevelse på sykehuset i Tønsberg. 
De tok gale avgjørelser.
Sønnen min svelget forurenset fostervann og havnet på nyfødtintensiven i fem døgn.  Jeg ble liggende på barsel. Disse to avdelingene samarbeidet ikke i det hele tatt, og de på barsel ville ikke svare på spørsmål jeg hadde ang min sønn for han var ikke pasient hos dem.

De aller fleste var hyggelige og greie, bortsett fra hun som jeg hadde den ettersamtalen med. Fødselen var en ganske traumatisk opplevelse for meg (ungen min var jo blå og pusta ikke da han kom, så han ble tatt rett ut av rommet uten at jeg fikk se han), men hun avfeide det og mente at "såpass må en tåle."

Nei, fysj.. Det frister ikke til gjentagelse.

Jeg fødte på torsdag ved sykehuset i skien og var heldig med en helt fantastisk jordmor og et fint opphold på barsel. Har ingenting å klage på. Det var sabla smertefullt, men det er jo ikke sykehuset sin skyld...

Jeg har født to ganger i Tønsberg og har hatt to veldig fine opplevelser. Supre jordmødre på begge, og følte jeg ble godt fulgt opp hele veien. Nå er begge mine født i desember, så ikke den mest hektiske tida på året da jeg var der. Jeg har ikke noe å utsette på oppholdet mitt der sånn jevnt over. Synes barseloppholdet var mer slitsom sånn sett enn selve fødselsopplevelsen. Mange forskjellige å forholde seg til.

Jeg har født to ganger i Tønsberg og var veldig fornøyd med fødeavdelingen. Fødte i slutten av juli og begynnelsen av juni, så ganske høysesong. Første gang var det stappfullt, men syns det var greit likevel. Har ikke vært noe særlig på barsel, første gang sov vi over natten og dro, denne gangen dro vi rett hjem uten å være innom barsel. Så har ingen erfaringer derfra.

Jeg føda på skien sykehus. Fantastiske jordmødre, litt vel mye ammepress på barsel etter min mening (kan hende jeg var litt overfølsom på grunn av hormoner) men veldige koselige der! Glad jeg skal dit neste gang også:)

Har født to ganger på Skien, fantastiske jordmødre der.
Var borti de fleste siden fødselen varte over maaaaange skift :P

Var borti de fleste på barsel også siden jeg måtte være der ei uke.
Var kun ei jeg ikke likte, og det var bare fordi vi ikke klinsja =)

Jeg har født 3 ganger på sykehuset i Skien, og har igrunn lite negativt å si.
Nå skal det sies at jeg har hatt styrtfødsler, så selve føden har jeg ikke akkurat så god kjennskap til.

Med tredjemann traff jeg på et hespetre, som ikke var noe hyggelig. Men de hadde ikke tid til å sette meg igang den ene dagen jeg var inne, så jeg slapp henne:P Ble satt i gang dagen etter

På barsel er de veldig ivrige på amming. Med minstemann skulle ikke jeg amme, og hun jordmoren som hadde mitt rom, glemte det hver eneste gang hun var innom!Jeg lå der kun et døgn, men hun hadde da vakt på ettermiddagen første dagen og morningen dagen etter. Og hver gang jeg plinget på for mat, så spurte hun om jeg trengte hjelp med amming :S

Man vil treffe på mennesker man ikke liker overalt, så jeg tror ikke den ene plassen er bedre enn den andre. Det kommer ann på hvem man treffer på og andres erfaring.

Jeg fikk jo også litt sure tilbakemeldinger når jeg var inne på barselpoliklinikken for de følingprøva. Fikk en sånn sur bemerkning om at jeg fortsatt egentlig skulle vært på sykehuset. Og at jeg gav han altfor mye mat! Jeg skulle gi mindre og oftere!
Jeg var da trebarnsmor, og jeg VET hvordan man gir de mat. Og kjenner mitt barn best.
Jeg prøvde sykehuset sin metode å gi litt mindre mat... skal si deg han ble utilpass! Så vi kjørte mitt løp:P

Men totalt sett så er jeg igrunn fornøyd med mine opphold i Skien:)

Født to ganger i Tønsberg og har hatt fine opplevelser og opphold begge gangene :)

Skien <3

Takk for svar. Ser ut som jeg får litt av et luksusproblem :D For meg er det viktigst hvordan det er på føden. Etter en noe traumatisk fødsel sist som endte i hastekeisersnitt med narkose, jordmørdre og leger som tydelig ikke snakket sammen, ga kontrabeskjeder og tok feil avgjørelser, er det viktig for meg at sykehuset har gode rutiner og stort sett har flinke og erfaren helsepersonell. Problemet med små sykehus i folkefattige kommuner er at de ikke alltid får de beste legene/jordmødrene, dessverre.

Back
Topp